Wyrok NSA z dnia 27 października 2005 r., sygn. FSK 2317/04
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Bogusław Dauter, Sędziowie NSA Stefan Babiarz (spr.), Stanisław Bogucki, Protokolant Barbara Mróz, po rozpoznaniu w dniu 27 października 2005 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Zofii i Sylwestra G. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 25 maja 2004 r. sygn. akt 1/III SA 3106/02 w sprawie ze skargi Zofii G., Sylwestra G. na decyzję Izby Skarbowej w O. z dnia 22 października 2002 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 1997 r. 1) oddala skargę kasacyjną, 2) zasądza od Zofii i Sylwestra G. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w O. kwotę 2.700 (dwa tysiące siedemset) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z dnia 25 maja 2004 r., 1/III SA 3106/02 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę Zofii i Sylwestra małż. G. /podatnicy/ na decyzję Izby Skarbowej w O. z dnia 2 października 2002 r. (...) w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 1997 r. Z przyjętych przez Sąd ustaleń faktycznych wynika, że podatnicy w zeznaniu rocznym PIT-33 za 1997 r. odliczyli od dochodu kwotę 69.567,50 zł wydatkowaną na zakup działek położonych w S. Z aktu notarialnego z dnia 29 grudnia 1997 r. (...) wynikało, że przedmiotem umowy były działki nieruchomości rolnej o nr 180/4, 180/5, 180/6, 180/7, 180/8, 180/9 o pow. łącznej 4.990 m2 oraz stanowiący 6/13 części udziału w dz. nr 180/3 o pow. 1.569 m2. Na odliczoną kwotę składały się: cena nabycia nieruchomości 65.000 zł i inne wydatki w kwocie 4.567,50 zł. Izba Skarbowa stwierdziła, że zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz.U. 1993 nr 90 poz. 416 ze zm. - zwana dalej updof/ wynika, iż odliczeniu od podstawy opodatkowania wydatków podlegają wydatki poniesione na budowę własnego lub stanowiącego współwłasność budynku mieszkalnego wielorodzinnego z przeznaczeniem znajdujących się w nim co najmniej pięciu lokali mieszkalnych na wynajem oraz wydatków na zakup działki pod budowę tego budynku. To oznacza, że warunkiem odliczenia jest, by nabywany grunt w chwili zakupu z uwagi na swój status prawny, uwarunkowania techniczne i wolę podatnika mógł być przeznaczony pod budowę budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Wszystkie te przesłani muszą zaistnieć łącznie. Skoro podatnicy nabyli nieruchomości oznaczone w ewidencji gruntów jako działki rolne, w dodatku opodatkowane /180/4-180/9/ podatkiem rolnym, to nie spełniają one tych przesłanek. Podkreślono przy tym, że wprawdzie zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego wsi S. teren, na którym są one położone przeznaczony został pod zabudowę mieszkalno-usługową to jednak okoliczność ta nie zmieniła ich statusu prawnego, "Świadczy o tym decyzja Urzędu Gminy S. z dnia 11 lipca 2002 r. o ustaleniu warunków zabudowy i zagospodarowania terenu, która nakładała na podatników obowiązek wystąpienie do Starostwa Powiatowego w Olsztynie o zgodę na wyłączenie tych gruntów z użytkowania rolniczego. Równocześnie stwierdzono, że argumentacja podatników, iż wyłączenia gruntów z użytkowania rolniczego dokonuje się dopiero tuż przed uzyskaniem pozwolenia na budowę i tylko co do części działki podlegającej fizycznemu zagospodarowaniu pod inwestycję, jest nietrafna i nie mająca dla rozstrzygnięcia sprawy znaczenia". W konsekwencji podniesiono, że wykładnia art. 26 ust. 1 pkt 8 updof dopuszczająca odliczenie wydatków na zakup gruntów, które w nieokreślonej przyszłości i powierzchni zostaną przekształcone w grunty budowlane naruszyłaby ten przepis.