Wyrok NSA z dnia 29 czerwca 2005 r., sygn. FSK 2290/04
W świetle art. 60 w zw. z art. 183 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi /Dz.U. nr 153 poz. 1270/, za skuteczne uznać należy wycofanie przez pełnomocnika Spółki skargi kasacyjnej w części dotyczącej zarzutów naruszenia materialnego prawa podatkowego; w takiej sytuacji Naczelny Sąd Administracyjny rozpatruje skargę kasacyjną w pozostałym zakresie.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 8 czerwca 2005 r. na rozprawie w Wydziale I Izby Finansowej skargi kasacyjnej "PBS" S.A. w S. w upadłości od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie z dnia 25 czerwca 2002 r. SA/Sz 701/01 w sprawie ze skargi "PBS" S.A. w S. na decyzję Izby Skarbowej w S. z dnia 21 lutego 2001 r. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług za kwiecień 2000 r. - oddala skargę kasacyjną.
UZASADNIENIE
Wyrokiem z dnia 25 czerwca 2002 r. Naczelny Sąd Administracyjny Ośrodek Zamiejscowy w Szczecinie oddalił skargę "PBS" S.A. w S. na decyzję Izby Skarbowej w S. w przedmiocie podatku od towarów i usług za kwiecień 2000 r. W uzasadnieniu wskazano, iż zaskarżona decyzja utrzymała w mocy decyzję Pierwszego Urzędu Skarbowego w S. określającą kwotę zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym i kwotę zaległości podatkowej z tytułu zawyżonego zwrotu, a także ustalająca dodatkowe zobowiązanie w tym podatku.
Organy podatkowe ustaliły, iż Spółka - prowadząc działalność gospodarczą w zakresie obrotu paliwami - sprzedawała olej napędowy z przeznaczeniem do napędu silników statków śródlądowych, stosując do tej sprzedaży "zerową" stawkę podatku VAT. Jednostki pływające, których nazwy Spółka podała w zakwestionowanych fakturach, posiadają zasadniczy symbol klasy statku śródlądowego, zarejestrowane zostały w rejestrze statków śródlądowych i żadna z nich nie figuruje w rejestrze statków morskich prowadzonym przez Polski Rejestr Statków stosownie do przepisów par. 1, par. 2 i par. 5 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 4 września 1996 r. w sprawie sposobu rejestracji statków morskich, trybu postępowania, wzoru dokumentu rejestracyjnego oraz trybu i sposobu ustalania opłat rejestracyjnych /Dz.U. nr 114 poz. 547/. Ponieważ z przepisu par. 62 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 109 poz. 1245 ze zm./ wynika, że opodatkowaniu według stawki VAT "0" procent podlegają usługi świadczone na obszarze polskich portów morskich, związane z transportem międzynarodowym, polegające na obsłudze lądowych i morskich środków transportu oraz na kompleksowej obsłudze ładunków i pasażerów w tych portach, to z regulacji tej - zdaniem organów podatkowych - należy wyprowadzić wniosek, iż takiej stawce opodatkowania nie podlegają usługi wykonywane w warunkach w przepisie tym określonych polegające na obsłudze statków śródlądowych. Sprzedając paliwo do napędu statków śródlądowych z zastosowaniem stawki VAT "0" procent kontrolowana Spółka w badanym okresie rozliczeniowym zaniżyła zatem podatek należny. "PBS" S.A. zwiększyła podatek naliczony, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym, o nienależną kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu oleju napędowego z tytułu sprzedaży tego paliwa do napędu silników statków śródlądowych. Ponieważ par. 14 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 1999 r. w sprawie podatku akcyzowego /Dz.U. nr 105 poz. 1197 ze zm./ pozwalał podatnikom sprzedającym olej napędowy i opałowy na zwiększenie podatku naliczonego, o którym mowa w art. 19 ust. 1 i 2 ustawy podatkowej, o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub o kwotę podatku akcyzowego zapłaconego od importu tego oleju w przypadku bezpośredniej sprzedaży tego paliwa z przeznaczeniem do napędu silników okrętowych podmiotom posiadającym tylko środki transportu morskiego, to nie było uprawnionym dokonanie przez Spółkę zwiększenia podatku naliczonego VAT o kwotę podatku akcyzowego zawartego w cenach zakupu lub zapłaconego przy imporcie oleju sprzedanego z przeznaczeniem do silników okrętowych środków transportu śródlądowego.