Postanowienie NSA z dnia 9 marca 2004 r., sygn. OW 29/04
Zarówno przekazanie Lasom Państwowym gruntów stanowiących własność Skarbu Państwa przeznaczonych do zalesienia w trybie art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 19 października 1991 r. o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa /t.j. Dz.U. 2001 nr 57 poz. 603 ze zm./ jak i w trybie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach /t.j. Dz.U. 2000 nr 56 poz. 679 ze zm./ następuje w drodze decyzji starosty wykonującego zadania z zakresu administracji rządowej. Zatem to ten organ będzie obecnie właściwym do rozpoznania sprawy zmiany decyzji Naczelnika Gminy z 1984 r. orzekającej o przekazaniu na rzecz Nadleśnictwa określonych w niej gruntów Państwowego Funduszu Ziemi.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 9 marca 2004 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku wojewody o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego między wojewodą a Samorządowym Kolegium Odwoławczym w C., Starostą Powiatu C. oraz Wójtem Gminy J. w przedmiocie określenia organu właściwego do rozpoznania sprawy zmiany decyzji Naczelnika Gminy J. z dnia 1 czerwca 1984 r. postanawia - wskazać Starostę C. jako organ właściwy do rozpoznania sprawy zmiany decyzji Naczelnika Gminy J. z dnia 1 czerwca 1984 r.
UZASADNIENIE
Wojewoda wystąpił w dniu 25 września 2003 r. do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z wnioskiem o rozpoznanie i rozstrzygnięcie negatywnego sporu kompetencyjnego, jaki zaistniał między Wojewodą a Samorządowym Kolegium Odwoławczym w C., Starostą Powiatu C. i Wójtem Gminy J. w sprawie dotyczącej zmiany w trybie art. 155 Kpa decyzji Naczelnika Gminy J. z dnia 1 czerwca 1984 r. orzekającej o przekazaniu nieruchomości Skarbu Państwa - PFZ - na rzecz Nadleśnictwa Z.
W uzasadnieniu wniosku Wojewoda podniósł, że Naczelnik Gminy J. na podstawie zarządzenia Nr 133 Ministra Rolnictwa oraz Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z dnia 30 listopada 1978 r. w sprawie zasad oraz trybu przekazywania gruntów leśnych i nieleśnych pomiędzy jednostkami organizacyjnymi resortów rolnictwa oraz leśnictwa i przemysłu drzewnego /Dz.Urz. nr 6 poz. 28/, przekazał decyzją w 1984 r. grunty leśne i nieleśne stanowiące własność Skarbu Państwa na rzecz Nadleśnictwa Z. Spór kompetencyjny poddany pod rozstrzygnięcie Naczelnego Sądu Administracyjnego powstał w związku z wnioskiem z dnia 6 czerwca 2002 r. Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo Z., które wystąpiło z nim do Starosty Powiatu w C. o sprostowanie oczywistych błędów pisarskich w ww. decyzji Naczelnika. Starostwo Powiatowe w oparciu o art. 65 Kpa przekazało powyższy wniosek do załatwienia Urzędowi Wojewódzkiemu. Z materiału dowodowego wynikało jednak, że zmiana powierzchni przekazanych gruntów nie może być uznana za oczywistą omyłkę lub błąd rachunkowy i zmiany decyzji należy dokonać w oparciu o art. 155 Kpa. W opinii wojewody na podstawie ogólnej normy kompetencyjnej zawartej w art. 17 pkt 1 Kpa - organem właściwym do wydania w niniejszej sprawie decyzji określonej w art. 155 Kpa jest samorządowe kolegium odwoławcze jako organ wyższego stopnia w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego w stosunku do organów jednostek samorządu terytorialnego.