Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 12 padziernika 2004 r., sygn. GSK 513/04

 

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA - Halina Wojtachnio Sędziowie NSA - Kazimierz Brzeziński (spr.) - Hanna Szafrańska-Falkiewicz Protokolant - Małgorzata Suchocka po rozpoznaniu w dniu 12 października 2004 r. na rozprawie w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "[...]" Sp. z o.o. w Warszawie od wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego Ośrodek Zamiejscowy w Poznaniu z dnia 28 listopada 2003 r. sygn. akt I SA/Po 1782/01 w sprawie ze skargi "[...]" Sp. z o.o. w Warszawie na decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 21 czerwca 2001 r. Nr [...] w przedmiocie uznania zgłoszenia celnego za nieprawidłowe 1. Uchyla zaskarżony wyrok i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Poznaniu; 2. Zasądza od Dyrektora Izby Celnej w Rzepinie na rzecz "[...]" Spółki z o.o. w Warszawie kwotę 220 zł (dwieście dwadzieścia złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

Zaskarżonym wyrokiem Sąd oddalił skargę "[...]" Spółki z o.o. w Warszawie na wymienioną w sentencji wyroku decyzję Prezesa Głównego Urzędu Ceł utrzymującą w mocy decyzję organu I instancji (po częściowej zmianie jej postawy prawnej), w której uznano podane w niej zgłoszenie celne za nieprawidłowe i zakwalifikowano do kodu PCN 8703 22 190 importowane samochody jako pojazdy osobowo-towarowe.

W jego uzasadnieniu Sąd, udzielając negatywnej odpowiedzi na pytanie, czy zamontowanie w pojeździe kratki oddzielającej przestrzeń pasażerską od przestrzeni ładunkowej skutkuje zaliczeniem takiego pojazdu jako pojazdu do transportu towarowego, stwierdził, że przy ocenie przesłanek kwalifikujących pojazd samochodowy do odpowiedniej pozycji taryfy celnej podstawowe znaczenie ma treść pozycji taryfy. Pojazdy kwalifikowane do pozycji 8704 taryfy celnej to pojazdy samochodowe do transportu towarowego. Kryterium decydującym o zaliczeniu pojazdu samochodowego jako pojazdu do transportu towarowego jest jego przeznaczenie (podstawowa ich funkcja to transport towarowy). Jeżeli taki pojazd jest wykorzystywany także do celów innych niż przewóz towarów, takie wykorzystywanie nie zmienia przeznaczenia samochodu i klasyfikacji celnej. Opisany w badaniach homologacyjnych pojazd samochodowy, będący przedmiotem odprawy celnej, był przeznaczony do przewozu 2 lub 5 osób, posiadał 5 pasów bezpieczeństwa. Jego przeznaczeniem jest więc zasadniczo przewóz osób. Jeżeli przy okazji można zwiększyć przedział ładunkowy, to ta okoliczność nie może zmieniać zasadniczego przeznaczenia samochodu. Tego przeznaczenia nie może zmienić zamontowanie kratki oddzielającej przedział pasażerski od osobowego. Różnica między przeznaczeniem samochodów kwalifikowanych do pozycji taryfy celnej 8703 i 8704 21 91 1 polega na tym, że pojazdy samochodowe z tej ostatniej pozycji służą do transportu towarowego. Przy tej pozycji nie ma mowy o tym, że pojazdy te służą również do przewozu osób. Natomiast pojazdy samochodowe z pozycji 8703 służą zasadniczo do przewozu osób, tzn. że podstawowym, najważniejszym, ale nie jedynym ich przeznaczeniem jest przewóz osób. Samochodem kwalifikowanym do pozycji 8703 można przewozić również towary. Komentarz do pozycji 8703 Wyjaśnień do taryfy celnej definiuje przeznaczone do przewozu najwyżej 9 osób (wraz z kierowcą), których wnętrze może być używane bez zmiany konstrukcji do przewozu zarówno osób, jak i towarów, jako samochody osobowo-bagażowe. Również z reguły 1 Ogólnych Reguł Interpretacji Polskiej Nomenklatury Scalonej wynika, że przedmiotowy samochód służy zasadniczo do przewozu osób, bowiem dla celów prawnych klasyfikację towarów należy ustalić zgodnie z brzmieniem pozycji i uwag do sekcji działów, a treść pozycji 8703 taryfy celnej jest jednoznaczna. Brzmienie pozycji stanowi ważną przesłankę każdorazowo braną pod uwagę przy dokonywaniu klasyfikacji taryfowej, albowiem określa jej zakres towarowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00