Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 27 października 2003 r., sygn. II SA 436/02

1. Do właściwości rzeczowej sądu ochrony konkurencji i konsumentów nie należy rozpoznawanie skarg na bezczynność tych organów administracji publicznej, od decyzji których przysługuje odwołanie do tegoż sądu. Skargi na bezczynność, w tym na bezczynność Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki /Prezesa URE/, należą bowiem do właściwości sądu administracyjnego.

2. Względy wykładni funkcjonalnej art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne /Dz.U. nr 54 poz. 348 ze zm./ przemawiają za rozszerzającą wykładnią powołanego wyżej przepisu, a wiec obejmującą nie tylko orzekanie przez Prezesa URE w sprawach zawarcia, ale także i zmiany umowy sprzedaży energii elektrycznej, paliw gazowych lub ciepła.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 27 października 2003 r. sprawy ze skargi Mikołaja K. na bezczynność Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w przedmiocie rozstrzygnięcia sporu o zmianę umowy sprzedaży energii elektrycznej - zobowiązuje Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki do wydania decyzji w sprawie z wniosku Mikołaja Kuca z dnia 21 lutego 2001 r. w terminie dwóch miesięcy od dnia doręczenia wyroku wraz z uzasadnieniem i zwrotu akt sprawy; (...).


UZASADNIENIE

Mikołaja K., zwanego dalej "skarżącym", i Zakład Energetyczny B. Spółka Akcyjna w B. łączy umowa sprzedaży energii elektrycznej. W związku ze zmianą ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne /Dz.U. nr 54 poz. 348 ze zm./ oraz wejściem w życie przepisów wykonawczych do tej ustawy, a w szczególności rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 25 września 2000 r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączania podmiotów do sieci elektroenergetycznych, obrotu energią elektryczną, świadczenia usług przesyłowych, ruchu sieciowego i eksploatacji sieci oraz standardów jakościowych obsługi odbiorców /Dz.U. nr 85 poz. 957/ wyłoniła się konieczność dostosowania dotychczasowej umowy sprzedaży energii elektrycznej do nowych regulacji prawnych. Rokowania prowadzone przez skarżącego z zakładem energetycznym nie doprowadziły do uzgodnienia treści nowej umowy, a tym samym zmiany dotychczasowej umowy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00