Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 6 listopada 2003 r., sygn. II SA 3433/02

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Agnieszki S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z 13.09.2002 r. (...) w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej za przejazd pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia - uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną niż w mocy decyzję organu I instancji z 25.06.2002 r.; (...).


UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 25.06.2002 r. (...) Dyrektor (...) Zarządu Dróg Wojewódzkich obciążył Agnieszkę S. karą pieniężną w kwocie 11.400 zł. Karę tę naliczono za przejazd w dniu 12.06.2002 r. pojazdem nienormatywnym bez zezwolenia na trasie z Nasielska do Tarczyna. W załączniku do decyzji zawarto opis stwierdzonych przekroczeń dopuszczalnych parametrów pojazdu i należnej kary.

Od powyższej decyzji Agnieszka S. wniosła odwołanie z dnia 8.07.2002 r., podnosząc, że zgodnie z Instrukcją Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z dnia 24.11.1999 r. sprawdzenie nacisków osi i masy pojazdów winno się odbywać przy pomocy dwóch wag, jednakże w jej sprawie użyto jednej wagi, nadto do protokołu nie dołączono protokołu pomiaru równości terenu. Stanowisko pomiaru jest niezgodne z instrukcją Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych, bowiem jedna strona stanowiska przylega bezpośrednio do lasu, stanowisko ma powierzchnię asfaltową /z wgnieceniami/ i nie jest zabezpieczone przed parkowaniem przez inne pojazdy. Zastosowanie wag dynamicznych do tego typu pomiarów może - zdaniem odwołującej się - powodować błędy rzędu kilkunastu procent, na dowód czego załączyła opracowanie dr hab. inż. Z. Ł. Samochód /pojazd nienormatywny/ nie przekroczył dopuszczalnej masy całkowitej 42 t - masa pojazdu wynosiła 37,95 t, a zatem przy równomiernym rozłożeniu ładunku nie było możliwe przeciążenie osi ciągnącej o 35,07 kN. W tym zakresie przytoczono opracowanie Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00