Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok składu 7 sędziów NSA z dnia 8 września 2003 r., sygn. OSA 2/03

W postępowaniu o stwierdzenie nieważności decyzji, ustalenie kto jest stroną tego postępowania w rozumieniu art. 28 Kpa oraz wskazanie podstaw tego ustalenia jest konieczne także wówczas, gdy zdaniem organu administracji publicznej przyczyna stwierdzenia nieważności kwestionowanej decyzji wymieniona w art. 156 par. 1 Kpa jest oczywista.

 

Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie po rozpoznaniu na rozprawie sprawy ze skarg Antoniny G., na której miejsce wstąpili jej spadkobiercy Karin W., Brigitte Toni Giseli M. i Klausa Michaela G. oraz Gminy K. na decyzję Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast z dnia 29 czerwca 2000 r. (...) w przedmiocie stwierdzenia nieważności decyzji - uchyla zaskarżoną decyzję oraz utrzymaną nią w mocy decyzję Prezesa Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast z dnia 14 października 1999 r. (...)


UZASADNIENIE

Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast decyzją z dnia 14 października 1999 r. stwierdził wydanie z naruszeniem prawa zarządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 12 lipca 1951 r. o ustanowieniu przymusowego zarządu nad pensjonatem "K." w K. w części dotyczącej lokalu nr 1 w tym budynku wraz z udziałem wynoszącym 14 procent we współwłasności niepodzielnych elementów budynku i prawa użytkowania wieczystego do 14 procent udziału w nieruchomości gruntowej oraz w części dotyczącej lokalu mieszkalnego nr 4 wraz z udziałem wynoszącym 14 procent we współwłasności niepodzielnych elementów budynku i prawa użytkowania wieczystego do 14 procent udziału w nieruchomości gruntowej, a w pozostałej części stwierdził nieważność tego zarządzenia.

W uzasadnieniu tej decyzji organ wskazał, iż w sprawie zakończonej kwestionowanym zarządzeniem nie zachodziła żadna z przesłanek przewidzianych w art. 1 pkt 3 dekretu z dnia 16 grudnia 1918 r. w przedmiocie przymusowego zarządu państwowego, w brzmieniu rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 25 maja 1927 r. o zmianie niektórych postanowień dekretu /Dz.U. R.P. nr 49 poz. 437/, które winny być spełnione łącznie, aby można było ustanowić przymusowy zarząd państwowy nad majątkiem ruchomym bądź nieruchomym. Wystarczającą podstawą do stwierdzenia nieważności tego aktu było wadliwe zakwalifikowanie pensjonatu, którego dotyczyła sprawa, jako przedsiębiorstwa przemysłowego, o którym mowa w art. 1 pkt 3 dekretu. Tym samym Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast uznał, iż zarządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 12 lipca 1951 r. zostało wydane z rażącym naruszeniem art. 1 pkt 3 i art. 2 powołanego dekretu z dnia 16 grudnia 1918 r. /art. 156 par. 1 pkt 2 Kpa/. Biorąc jednak pod uwagę okoliczność, iż obecny właściciel nieruchomości, Gmina Miejska K., zbyła dwa lokale mieszkalne oraz związany z tymi lokalami udział w użytkowaniu wieczystym gruntu na rzecz dotychczasowych najemców tych lokali, Prezes Urzędu Mieszkalnictwa i Rozwoju Miast stwierdził, powołując przy tym pogląd zawarty w uchwale składu siedmiu sędziów Sądu Najwyższego z dnia 28 maja 1992 r. /OSNC 1992 z. 12 poz. 211/, iż w tej części nastąpiły nieodwracalne skutki prawne będące przeszkodą w stwierdzeniu nieważności zarządzenia w odniesieniu do nieruchomości stanowiących odrębne lokale.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00