Wyrok NSA z dnia 21 marca 2003 r., sygn. I SA/Po 3096/02
1. Ze względu na ideę funduszy celowych, w tym funduszu ochrony środowiska, określoną w ustawie o jego powołaniu, należy mieć na uwadze, że gospodarowanie środkami funduszu jest prowadzone substytucyjnie, obok gospodarki typu budżetowego. Powstanie nadwyżki zasobów funduszu celowego nie stwarza podstaw do wykorzystywania zgromadzonych środków na finansowanie zadań objętych budżetem, mimo że decyzje dotyczące gminnego funduszu ochrony środowiska podejmuje organ gminy i roczny plan finansowy tego funduszu stanowi część uchwały budżetowej gminy /art. 109 ust. 2 pkt 1 i 2 lit. "b" ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych - Dz.U. 1998 nr 155 poz. 1014 ze zm./.
2. Przychody ze źródeł, o których mowa w art. 401 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska /Dz.U. 2001 nr 62 poz. 627 ze zm./, zgodnie z tym przepisem są przychodami funduszu celowego, a nie dochodami gminy.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu skargi Miasta i Gminy B. na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w P. z dnia 20 listopada 2002 r. w sprawie nieważności uchwały organy miasta i gminy w sprawie zmiany budżetu na rok 2002 - oddala skargę.