Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 24 października 2003 r., sygn. I SA/Łd 474/03

Zgodnie z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym /Dz.U. nr 74 poz. 368 ze zm./ skarga na wynik kontroli powinna być wniesiona w ciągu 30 dni od dnia dowiedzenia się przez skarżącego o nieuwzględnieniu wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

UZASADNIENIE

Dyrektor Urzędu Kontroli Skarbowej w wyniku kontroli stwierdził, że Spółka w Ł. wprowadziła w 2001 r. do obrotu wyroby podlegające oznaczaniu znakiem bezpieczeństwa - bez wymaganych dokumentów dopuszczających je do obrotu /ważnych certyfikatów/ i uzyskała z tej sprzedaży łącznie kwotę (...) zł. W związku z tym ustaleniem organ kontroli na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji /Dz.U. nr 55 poz. 250 ze zm./ w zw. z par. 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 lipca 2000 r. w sprawie sankcji ekonomicznych za wprowadzenie do obrotu wyrobów podlegających oznaczaniu znakiem bezpieczeństwa, a nieoznaczonych tym znakiem lub niespełniających innych wymagań (...) /Dz.U. nr 55 poz. 661/ określił kontrolowanej Spółce sankcję w kwocie stanowiącej 100 procent sumy uzyskanej ze sprzedaży zakwestionowanych wyrobów.

Powołując się na art. 34 ust. 3 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym Spółka wezwała organ kontroli do usunięcia naruszenia prawa nie zgadzając się ze stwierdzonymi w wyniku kontroli naruszeniami przepisów. Stwierdziła, że stosownej certyfikacji podlegają towary w przypadku ich wyprodukowania lub zaimportowania, co oznacza, że wprowadzenia do obrotu może dokonać producent danego towaru lub importer, który sprowadza do Polski towar po raz pierwszy. Na kolejnych nabywcach towarów nie spoczywa obowiązek certyfikacji, a więc nie ma do nich zastosowania sankcja określona w art. 26 ustawy z dnia 3 kwietnia 1993 r. o badaniach i certyfikacji Spółka nie była ani importerem, ani producentem towarów wyszczególnionych w wyniku kontroli. Prowadziła jedynie działalność handlową, nabywając towary od producentów lub ich dystrybutorów, zbywała je następnie głównie na rzecz sieci hipermarketów. Prócz tego Spółka dołożyła wszelkich starań, aby ustalić, czy dostawcy wprowadzający te towary do obrotu posiadają wszelkie prawnie wymagane dokumenty dopuszczające je do obrotu. Posiada oświadczenie dostawców, że dostarczane towary posiadać będą wymagane zezwolenia i atesty. Posiada też kopie wymaganych prawem certyfikatów i wniosków o przedłużenie ich ważności.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00