Wyrok NSA z dnia 24 kwietnia 2002 r., sygn. I SA/Wr 2816/99
Inspektor kontroli skarbowej działając na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej /Dz.U. 1999 nr 54 poz. 572 ze zm./ ma kompetencje do określenia wielkości wpłaty z zysku przez jednoosobową spółkę Skarbu Państwa i jednocześnie ma na podstawie art. 2 ust. 6 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa /Dz.U. nr 154 poz. 792/ uprawnienie - dla realizacji celów tej ustawy - do określenia wielkości zysku bilansowego takiej spółki w odmiennej wysokości od wynikającej z zatwierdzonego przez jej organy sprawozdania finansowego.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi KGHM "PM" S.A. w L. na decyzję Izby Skarbowej we W. Ośrodka Zamiejscowego w L. z dnia 12 października 1999 r. (...) w przedmiocie określenia zaległości podatkowej w wpłatach z zysku za okres od 1 stycznia do 31 lipca 1997 r. - uchyla zaskarżoną decyzję.
UZASADNIENIE
W wyniku kontroli za okres od 1 stycznia do 31 lipca 1997 r. w zakresie prawidłowości deklarowania i rozliczania się z budżetem z tytułu wpłat z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa kontrolujący ustalili, że wysokość dokonanych wpłat przez stronę skarżącą KGHM "PM" S.A. w L. nie odpowiada należnym wpłatom za ww. okres jakie spółka obowiązana była uiścić na rzecz Skarbu Państwa.
Decyzją z dnia 19 marca 1999 r. Inspektor Kontroli Skarbowej wysokość zobowiązania z tego tytułu określił stronie skarżącej na kwotę 61.743.583,90 zł tj. o 5.722.399,60 zł więcej niż deklarowała Spółka. Podniósł, iż określił zobowiązanie z tytułu wpłat z zysku w wyższej wysokości niż deklarowała to spółka z uwagi iż jego zdaniem zaistniały nieprawidłowości w ustaleniu zysku brutto oraz przychodów i kosztów dla celów podatku dochodowego od osób prawnych a tym samym i samego podatku dochodowego.
Powyższą decyzję strona zaskarżyła do Izby Skarbowej we W. Ośrodka Zamiejscowego w L. W wyniku wniesionego odwołania organ odwoławczy po zapoznaniu się z materiałem zgromadzonym w aktach sprawy doszedł do wniosku, że zarówno organ I instancji jak i strona odwołująca się dokonały nieprawidłowego rozliczenia kosztów związanych z zakupem wartości niematerialnej i prawnej w postaci prawa do eksploatacji złoża rud miedzi i kobaltu w Republice Zair. Zwrócił uwagę iż decyzję ostateczną z dnia 10 czerwca 1999 r. (...) obniżono kwotę należnego podatku dochodowego od osób prawnych za 1997 r., która obok zysku brutto stanowi drugi element bezpośrednio kształtujący wysokość wpłat z zysku.