Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 5 lutego 2002 r., sygn. I SA/Wr 1586/97

O tym, czy dana usługa została faktycznie wykonana decyduje jej charakter. O charakterze i o dacie jej wykonania decydują strony umowy cywilnoprawnej, z wyjątkiem sytuacji, gdy moment ten określa powszechnie obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Zakładów Samochodów Dostawczych "D.-F. - M." Spółka z o.o. w W. Zakład Samochodów Dostawczych w N. na decyzję Izby Skarbowej w O. z dnia 19 sierpnia 1997 r. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług za rok 1995 - uchyla zaskarżoną decyzję i decyzję Urzędu Skarbowego w N. z dnia 14 maja 1997 r. (...); (...).


UZASADNIENIE

Urząd Skarbowy w N. decyzją z dnia 14 maja 1997 r. (...) określił Zakładowi Samochodów Dostawczych w N. - "D.-F. - M." Spółka z o.o. w W. podatek od towarów i usług za poszczególne miesiące roku 1995 w innych kwotach, aniżeli wynikały z deklaracji. Organ uznał bowiem, że rozliczając ten podatek podatnik nieprawidłowo określił moment powstania zobowiązania podatku w usługach napraw gwarancyjnych.

W odwołaniu od tej decyzji podatnik kwestionował stanowisko Urzędu i zarzucał, że naprawy gwarancyjne nie stanowią usługi wymienionej w art. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./. W rzeczywistości bowiem w takim przypadku dochodzi do obciążenia producenta podzespołów kosztami naprawy części, które uprzednio były Fabryce dostarczone jako sprawne i za które została zapłacona cena wraz z zawartym w niej podatkiem VAT. Po okazaniu się, że części są wadliwe i wymagają naprawy, którą wykonywały uprawnione stacje obsługi - fabryka w N. obciążała producenta tego wyrobu poniesionymi kosztami naprawy. Realizowała zatem swoje własne prawo wynikające z gwarancji i nie dochodziło z tego tytułu do nawiązania nowego stosunku prawnego. Zwrot kosztów stanowił zatem postać odszkodowania należnego podatnikowi i dlatego nie był czynnością wymienioną w art. 2 cyt. ustawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00