Orzeczenie
Wyrok NSA z dnia 12 maja 2000 r., sygn. III SA 957-958/99
Zasada państwa prawnego wyklucza możliwość obciążenia podatnika skutkami błędu spowodowanego przez pracownika urzędu skarbowego.
Tym bardziej dotyczy to sytuacji, gdy ekonomiczny rozmiar skutków wielokrotnie przewyższa rozmiar błędu.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Anny H. na decyzję Izby Skarbowej w O. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług - uchyla zaskarżone decyzje.
UZASADNIENIE
Dwiema decyzjami z dnia 11 grudnia 1998 r. Izba Skarbowa w S. utrzymała w mocy dwie decyzje Urzędu Skarbowego w O. z dnia 17 września 1998 r., z których pierwsza określiła podatek od towarów i usług za grudzień 1997 r. oraz ustaliła dodatkowe zobowiązanie za ten miesiąc, a druga określiła wspomniany podatek za styczeń, luty, marzec, kwiecień i maj 1998 r. oraz ustaliła dodatkowe zobowiązanie za każdy z wymienionych miesięcy.
Podatnik rozpoczął działalność gospodarczą 5 maja 1997 r. i w tym dniu złożył w urzędzie skarbowym formularze VAT-6 oraz NIP-1. Składając oświadczenie o wyborze zwolnienia od podatku na podstawie art. 14 ust. 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, wpisał do formularza kwotą 53.100 zł, jako przewidywaną wartość sprzedaży do końca roku podatkowego /rubryka 30/. Według twierdzeń podatnika, kwotę tę wyliczyła mu pracownica urzędu skarbowego, zapewniając go jednocześnie, że jest to limit, do osiągnięcia którego przysługuje zwolnienie od podatku. W rzeczywistości limit ten wynosił 52.821,92 zł.