Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 12 maja 2000 r., sygn. III SA 957-958/99

Zasada państwa prawnego wyklucza możliwość obciążenia podatnika skutkami błędu spowodowanego przez pracownika urzędu skarbowego.

Tym bardziej dotyczy to sytuacji, gdy ekonomiczny rozmiar skutków wielokrotnie przewyższa rozmiar błędu.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Anny H. na decyzję Izby Skarbowej w O. (...) w przedmiocie podatku od towarów i usług - uchyla zaskarżone decyzje.


UZASADNIENIE

Dwiema decyzjami z dnia 11 grudnia 1998 r. Izba Skarbowa w S. utrzymała w mocy dwie decyzje Urzędu Skarbowego w O. z dnia 17 września 1998 r., z których pierwsza określiła podatek od towarów i usług za grudzień 1997 r. oraz ustaliła dodatkowe zobowiązanie za ten miesiąc, a druga określiła wspomniany podatek za styczeń, luty, marzec, kwiecień i maj 1998 r. oraz ustaliła dodatkowe zobowiązanie za każdy z wymienionych miesięcy.

Podatnik rozpoczął działalność gospodarczą 5 maja 1997 r. i w tym dniu złożył w urzędzie skarbowym formularze VAT-6 oraz NIP-1. Składając oświadczenie o wyborze zwolnienia od podatku na podstawie art. 14 ust. 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, wpisał do formularza kwotą 53.100 zł, jako przewidywaną wartość sprzedaży do końca roku podatkowego /rubryka 30/. Według twierdzeń podatnika, kwotę tę wyliczyła mu pracownica urzędu skarbowego, zapewniając go jednocześnie, że jest to limit, do osiągnięcia którego przysługuje zwolnienie od podatku. W rzeczywistości limit ten wynosił 52.821,92 zł.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00