Wyrok NSA z dnia 27 października 1999 r., sygn. II SA 1586/99
Towarzystwo emerytalne nie ponosi odpowiedzialności administracyjnej /kara pieniężna/ za działania osób trzecich - pośredników prowadzących działalność akwizycyjną na jego rzecz.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Powszechnego Towarzystwa Emerytalnego "CU" w W. na decyzję Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej - Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi "CU" Powszechne Towarzystwo Emerytalne (...) na decyzję Urzędu Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej - uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji.
UZASADNIENIE
Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi decyzją z 14 maja 1999 r. powiadomił Powszechne Towarzystwo Emerytalne "CU" w W. o stwierdzonych podczas przeprowadzonej u niego kontroli nieprawidłowościach, wżywając do ich niezwłocznego usunięcia oraz nałożył na to Towarzystwo karę pieniężna w wysokości 80.000 zł, na podstawie art. 204 ust. 7 zd. 2 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych /Dz.U. nr 139 poz. 934/. W uzasadnieniu podał, iż w toku postępowania kontrolnego ustalono, że działalność akwizycyjną na rzecz Otwartego Funduszu Emerytalnego "CU" prowadzi ESKK z siedzibą w P., na podstawie umowy o świadczenie usług akwizycyjnych, zawartej z CU w dniu 1 marca 1999 r. Czynności akwizycyjne na rzecz CU wykonuje Włodzimierz C., dyrektor ESKK. Włodzimierz C. do 14 maja 1999 r. nie został wpisany do rejestru osób uprawnionych do wykonywania czynności akwizycyjnych na rzecz otwartych funduszy, prowadzonego przez Urząd Nadzoru nad Funduszami Emerytalnymi. W świetle przepisu art. 93 ust. 3 ustawy, czynności akwizycyjne mogą wykonywać wyłącznie osoby fizyczne, wpisane do wspomnianego rejestru. Działalność Włodzimierza C., polegająca na rozsyłaniu imiennych ofert zawarcia umów o przystąpienie do funduszu emerytalnego CU, stanowi niewątpliwie wykonywanie czynności akwizycyjnych w rozumieniu ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych. Stwierdzono w dodatku, że Włodzimierz C. wykonywał te czynności akwizycyjne z naruszeniem przepisów prawa. W toku kontroli ustalono ponadto, że PTE CU nie zawarło umów o wykonywanie czynności akwizycyjnych z osobami fizycznymi, przed zgłoszeniem tych osób do rejestru uprawnionych do wykonywania takich czynności. W ten sposób naruszono art. 94 ust. 2 ustawy o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, z którego wynika, że podstawa zgłoszenia osób fizycznych do rejestru jest umowa zawarta pomiędzy akwizytorem a podmiotem zgłaszającym /w tym przypadku CU/.