Wyrok NSA z dnia 25 października 1999 r., sygn. I SA/Ka 1628/99
Ustanowione w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./ domniemanie właściwości rady "we wszystkich sprawach pozostających w zakresie działania gminy" należy rozumieć w ten sposób, iż rada gminy jako organ o charakterze kolegialnym i wieloosobowym może podejmować działania związane ze stanowieniem /art. 15 ust. 1 ustawy/, lub kontrolą /art. 18 ust. 1 ustawy/. Nie może natomiast podejmować czynności, które należą do sfery wykonawczej, gdyż byłoby to naruszeniem konstytucyjnej zasady podziału organów gminy na stanowiące i wykonawcze /art. 169 Konstytucji RP/.
Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Gminy T. na uchwałę Regionalnej Izby Obrachunkowej w K. z dnia 8 lipca 1999 r. (...) w przedmiocie rozstrzygnięcia nadzorczego - oddala skargę.
UZASADNIENIE
Zaskarżoną uchwałą Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w K., działając na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych /Dz.U. nr 85 poz. 428 ze zm./ oraz na mocy art. 91 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /t.j. Dz.U. 1996 nr 13 poz. 74 ze zm./, stwierdziło nieważność uchwały Rady Gminy T. (...) z dnia 24 czerwca 1999 r. w sprawie ustalenia wysokości diet dla radnych desygnowanych do pracy w komisjach przetargowych. W uzasadnieniu uchwały Kolegium wyjaśniło, iż w zakwestionowanej uchwale Rada Gminy desygnowała do pracy w komisjach przetargowych wszystkich członków Rady, upoważniła Zarząd Gminy do każdorazowego powoływania spośród tych radnych 50 procent składu komisji przetargowych oraz ustaliła za udział radnego w pracach komisji jednorazową zryczałtowaną rekompensatę za utracone zarobki oraz zwrot podróży służbowej w wysokości 30 zł. Stwierdzając nieważność uchwały Kolegium powołało się w pierwszej kolejności na treść art. 21 ustawy o samorządzie gminnym, wedle którego rada gminy może powoływać stałe i doraźne komisje do określonych zadań, ustalając przedmiot ich działania oraz skład osobowy. Komisje te podlegają radzie gminy, przedkładają jej plan pracy oraz sprawozdania z działalności. W kontekście tegoż przepisu Kolegium zwróciło uwagę na to, iż skoro w zakwestionowanej uchwale Rada postanowiła o 50 procentach składu komisji przetargowych, to tym samym komisje te podporządkowała sobie. Desygnowanie przez Radę Gminy było bowiem równoznaczne z powołaniem przez nią każdorazowo 50 procent składu komisji przetargowej spośród radnych i stanowiło w związku z tym naruszenie art. 30 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy o samorządzie gminnym, z którego to przepisu wynikała wyłączna kompetencja zarządu. Taki skład komisji prowadził w rezultacie do wniosku, iż w sposób sprzeczny z art. 18 a ust. 1 i ust. 2 ustawy samorządowej połączono funkcję kontrolną rady z funkcją związaną z wykonywaniem uchwalonego przez Radę budżetu.