Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 30 września 1999 r., sygn. I SA/Ka 272/98

Sformułowanie art. 19 ust. 3a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ "nie wcześniej jednak niż w miesiącu otrzymania przez nabywcę towaru lub wykonania usługi" oznacza, iż początkowy bieg terminu do obniżenia kwoty podatku należnego związany jest z faktycznym "dojściem" towaru /czy usługi/ do nabywcy. Tak więc oznacza on, iż nie można dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w sytuacji, gdy nie spełniono zobowiązania wynikającego z umowy - to jest, gdy nie dostarczono towaru lub nie wykonano usługi.

UZASADNIENIE

Decyzją z dnia 9 września 1997 r. Urząd Skarbowy w C., powołując się na art. 5 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 19 grudnia 1980 r. o zobowiązaniach podatkowych /t.j. Dz.U. 1993 nr 108 poz. 486 ze zm./ oraz art. 10 ust. 2 w zw. z art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50/ - określił za listopad 1996 r. rzeczywistą wysokość nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w kwocie 38.871 zł oraz ustalił kwotę zobowiązania podatkowego w zakresie sankcji z art. 27 ust. 6 ustawy o podatku VAT w wysokości 406 zł.

Uzasadniając swoje stanowisko organ pierwszej instancji wyjaśnił, iż przeprowadzona kontrola w Przedsiębiorstwie PKS w C. wykazała nieprawidłowości w rozliczaniu podatku naliczonego za listopad 1996 r. Nieprawidłowość ta polegała na odliczeniu podatku naliczonego w listopadzie z faktury VAT z dnia 29 lipca 1996 r. otrzymanej w sierpniu 1996 r. Z materiału dowodowego zebranego w trakcie kontroli wynikało, iż przedmiotowa faktura wraz z towarem została odebrana przez upoważnionego pracownika firmy - Zygmunta S. w dniu 5 sierpnia 1996 r., a należność z niej wynikająca została uiszczona w dniu 31 lipca 1996 r. Następnie wskazano, iż zgodnie z oświadczeniem informatyka Przedsiębiorstwa PKS - Z.S. w dniu 12 sierpnia 1996 r. nastąpiła awaria komputera i sprzęt wraz z przedmiotową fakturą przekazano w celu naprawy do autoryzowanego serwisu. Jednakże organ podatkowy zauważył, iż Przedsiębiorstwo nie posiadało żadnego dokumentu /oprócz faksu firmy "K.-N."/ potwierdzającego datę zwrotu komputera wraz z kompletną dokumentacją dostawcy. Karta gwarancyjna komputera nie zawierała przy tym żadnych wpisów dotyczących naprawy. Z oświadczenia firmy kurierskiej z dnia 20 sierpnia 1997 r. wynikało z kolei, iż odebrała ona naprawiony sprzęt /wraz z kompletem dokumentów, w tym z przedmiotową fakturą/ w dniu 30 sierpnia 1996 r. i doręczyła PPKS w C. w dniu 31 sierpnia 1996 r. Jednakże organ pierwszej instancji wskazał, iż Przedsiębiorstwo nie przedłożyło kontrolującym żadnego dowodu zarejestrowania przesyłki w dziennikach korespondencji wpływającej do PKS o dostarczeniu paczki. Z kolejnych oświadczeń wynikało, iż przesyłka powyższa w stanie nienaruszonym została przekazana Z.S. po jego powrocie do pracy z urlopu w dniu 8 października 1996 r. i dopiero wówczas oryginał faktury przekazano do sekretariatu w celu jej zarejestrowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00