Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 21 maja 1998 r., sygn. II SA 330/98

 

oddala skargę w przedmiocie wyrażenia zgody na dodatkowe zatrudnienie sędziego SN w stanie spoczynku.


UZASADNIENIE

Zaskarżonym aktem administracyjnym z dnia 19 stycznia 1998 r. (...) Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego w związku z pismem Pani Sędziego w stanie spoczynku Barbary B. nie wyraził zgody na zatrudnienie jej w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.

Stanowisko swoje uzasadniał tym, że zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi do dodatkowego zatrudnienia sędziów w stanie spoczynku mają odpowiednio zastosowanie przepisy ustawy o Sądzie Najwyższym, które wykluczają /art. 41 ust. 1/ pozostawianie sędziego SN w innym stosunku pracy, z wyjątkiem stosunku pracy profesora w szkole wyższej albo placówce naukowo-badawczej.

Wprawdzie Pierwszy Prezes SN wyraził wątpliwość czy sędzia w stanie spoczynku "piastuje" stanowisko sędziego, niemniej zauważył, że ustawa o Sądzie Najwyższym została uchwalona wówczas, gdy nie istniał status sędziego w stanie spoczynku, co do takiego sędziego stosuje się ustawę o SN "odpowiednio" oraz regulacje dotyczące tego statusu nie zawierające żadnych dodatkowych przepisów dotyczących zatrudnienia sędziego w stanie spoczynku.

Zdaniem Pierwszego Prezesa SN odrzucenie jakichkolwiek ograniczeń dodatkowego zatrudnienia sędziego w stanie spoczynku kłóciłoby się zbyt jaskrawo z ograniczeniami zawartymi w systemie emerytalnym i nie mogłoby być zaaprobowane przy wykładni ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o zmianie ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych. Wnioskodawczyni sędzia SN w stanie spoczynku Barbara B. wnosiła na podstawie art. 34 ust. 3 ustawy o Naczelnym Sądzie Administracyjnym o usunięcie naruszenia prawa wynikającego z powyższej decyzji i wyrażenie zgody na jej zatrudnienie w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich.

Wniosek swój uzasadniała tym, że pismo Prezesa Sądu Najwyższego z dnia 19 stycznia 1998 r. zawiadamiające skarżącą o niewyrażeniu zgody na jej zatrudnienie w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich ma prawny charakter decyzji, na którą przysługuje skarga do Naczelnego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu do usunięcia naruszenia prawa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00