Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 26 czerwca 1996 r., sygn. SA/Wr 1626/95

Podstawą do rozpoczęcia amortyzacji środka trwałego jest faktyczne przyjęcie go do użytkowania.

Decydują więc o tym przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 1992 r. w sprawie składników majątkowych uznawanych za środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, zasad i stawek amortyzacji oraz trybu i terminów aktualizacji wyceny środków trwałych /Dz.U. nr 30 poz. 130 ze zm./, które wymagają, by środek trwały w dacie przyjęcia był kompletny i zdatny do użytku.

Błędem jest opieranie rozstrzygnięcia na unormowaniach zarządzenia Nr 5 Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 12 marca 1993 r. w sprawie zasada metodycznych statystyki inwestycji /Dz.Urz. GUS nr 3 poz. 23/, wydanego tylko dla celów statystycznych, a nie podatkowych.

W sytuacji, gdy dokumentacja dotycząca określonego urządzenia posługuje się odmienną terminologią, aniżeli Klasyfikacja Rodzajowa Środków Trwałych, w celu prawidłowego zaszeregowania danego urządzenia konieczne są wiadomości specjalne.

W związku z tym organy nie mogły bez naruszenia prawa, to jest art. 84 par. 1 Kpa przyjmować, że piece zostały przez podatnika nieprawidłowo zakwalifikowane, a tym samym, iż nieprawidłowo były obliczane stawki amortyzacyjne.

 

uchyla zaskarżoną decyzję i decyzję organu I instancji.


UZASADNIENIE

Naczelny Sąd Administracyjny zważył, co następuje:

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00