Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 7 marca 1996 r., sygn. SA/Po 1103/95

1. Trwałość ostatecznych decyzji administracyjnych oznacza, iż nie mogą być one zmieniane lub uchylane dowolnie przez Ministra Finansów albo organy podatkowe, lecz tylko i wyłącznie w nadzwyczajnych trybach oraz przypadkach określonych wprost w kodeksie postępowania administracyjnego lub w przepisach szczególnych , przy ścisłym zachowaniu owych warunków.

2. Uchylenie lub zmiana ostatecznej prawidłowej /niewadliwej/ decyzji podatkowej w trybie art. 155 Kpa możliwe jest tylko i wyłącznie wtedy, gdy spełnione są łącznie trzy przesłanki pozytywne oraz jedna negatywna.

Do takich przesłanek pozytywnych zaliczyć należy:

nabycie prawa przez stronę na mocy decyzji ostatecznej;

zgoda strony na uchylenie lub zmianę decyzji ostatecznej;

za uchyleniem /zmianą/ decyzji ostatecznej przemawia interes społeczny lub słuszny interes strony.

Przesłanka negatywna, nie dopuszczająca uchylenia lub zmiany ostatecznej decyzji w sprawie zobowiązań podatkowych w trybie art. 155 Kpa wynika z ograniczeń wprowadzonych postanowieniami art. 177 Kpa.

3. Decyzje deklaratoryjne w zakresie zobowiązań podatkowych nie tworzą żadnych praw ani obowiązków, lecz potwierdzają jedynie, iż obowiązki czy uprawnienia / prawa/ podatkowe wynikają z ustawy podatkowej lub innego aktu normatywnego. Z ostatecznej decyzji deklaratoryjnej w sprawach zobowiązań podatkowych nie może zatem strona nabyć żadnego prawa - jak to wymaga art. 155 Kpa.

4. Nie ma podstaw prawnych do tego, by w trybie art. 155 Kpa można było uchylać lub zmieniać prawidłowe /niewadliwe/ ostateczne decyzje deklaratoryjne organów podatkowych, określające zobowiązania w podatku od towarów i usług.

UZASADNIENIE

Naczelny Sąd Administracyjny, po zapoznaniu się ze stanem faktycznym i prawnym sprawy, zważył co następuje:

Zasadniczym podmiotem sporu pomiędzy Izbą Skarbową a Prokuratorem Wojewódzkim jest legalność zmiany ostatecznej decyzji tej pierwszej z dnia 30.12.1993 r. w sprawie określenia zobowiązania w podatku od towarów i usług za lipiec i sierpień 1993 r. spółce cywilnej "M." w trybie art. 155 Kpa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00