Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok NSA z dnia 25 maja 1995 r., sygn. SA/Po 255/95

1. Systematyczny Wykaz Wyrobów, wyd.IV, ogłoszony w formie odrębnego wydawnictwa książkowego zawiera przede wszystkim tzw. normy techniczne, a nie przepisy prawa podatkowego powszechnie obowiązujące. Normy techniczne Systematycznego Wykazu Wyrobów, wyd.IV, stały się swoistymi normami podatkowymi w zakresie podatku VAT na skutek m.in. postanowień art. 4 pkt 1, art.18 ust. 2, art. 54 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./ oraz załączników nr 1, 3, 4, 5 do tejże ustawy.

2. Uchybienia interpretacyjne organu administracji państwowej /wojewódzkiego urzędu statystycznego/ nie mogą powodować ujemnych następstw finansowych dla podmiotu, który działał w zaufaniu do wiedzy tego organu i prawidłowości otrzymanej statystycznej opinii kwalifikacyjnej SWW.

 

uchyla zaskarżoną decyzję.


UZASADNIENIE

Drugi Urząd Skarbowy P. decyzją z 31.3.1994 r. powołując się na art. 10 ust. 2, art. 18 i art. 19 ustawy z 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 11 poz. 50 ze zm./, par. 19 i par. 31 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 maja 1993 r. w sprawie podatku od towarów i usług /Dz.U. nr 39 poz. 176 ze zm./ oraz par. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 1993 r. w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym /Dz.U. nr 59 poz. 272 ze zm./ ustalił następujące kwoty podatku od towarów i usług od spółki z o.o. W. z P.:

- 2.357.476.000 zł za lipiec 1993 r.;

- 4.156.003.000 zł za sierpień 1993 r.;

- 3.889.099.000 zł za wrzesień 1993 r.;

- 2.532.169.000 zł za październik 1993 r. oraz

- 1.972.279.000 zł za listopad 1993 r.

W uzasadnieniu swej decyzji organ podatkowy wyjaśnia, iż podczas przeprowadzonej kontroli u podatnika stwierdzono, że w okresie od 5.7.1993 r. do 1.10.1993 r. prowadził on sprzedaż tzw. gum do żucia bezcukrowych typu Orbit według obniżonej stawki podatkowej 7 procent, zamiast podstawowej stawki podatkowej 22 procent. Spółka zakwalifikowała powyższe gumy do grupowania 2452-9 SWW - "Skrobie przetworzone pozostałe", co w powiązaniu z kodem PCN 210690910 jest nieprawidłowe, gdyż według obowiązującej taryfy celnej do tego kodu zalicza się wyroby "nie zawierające tłuszczów i protein, mleka, sacharozy, izoglukozy, glukozy lub zawierające mniej niż 1,5 procent tłuszczów mleka, 2,5 procent protein mleka, 5 procent sacharozy lub izoglukozy, 5 procent glukozy lub skrobi". Zdaniem urzędu skarbowego, przedmiotowe gumy do żucia nie zawierają w składzie chemicznym w żadnej postaci skrobi - co nie zostało zakwestionowane w trakcie podpisywania protokołu oraz we wniesionych pisemnie przez podatnika zastrzeżeniach - co jednoznacznie potwierdza nieprawidłowość zastosowania przez podatnika klasyfikacji SWW bezcukrowej gumy do żucia oraz obniżonej stawki podatku od towarów i usług. Zgodnie z Klasyfikacją SWW wyd. IV z 1990 r. gumę do żucia "Orbit bez cukru" kwalifikuje się do grupy SWW 2519-7. Kwalifikacja SWW nie rozróżnia pojęcia tzw. gum do żucia cukrowych i bezcukrowych, w związku z czym sprzedaż w obrocie krajowym wszelkich typów gum do żucia powinna być opodatkowana stawką podstawową 22 procent.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00