Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 19 listopada 1993 r., sygn. II SA 1703-1704/93

1. Bezpodstawne rozwiązanie stosunku pracy z notariuszem prowadzącym indywidualną kancelarię wyłącza dopuszczalność zniesienia jego kancelarii /art. 5 par. 1 ustawy z dnia 24 maja 1989 r. - Prawo o notariacie - Dz.U. nr 33 poz. 176/.

2. Stosownie do art. 7 par. 4 ustawy z dnia 4 lutego 1991 r. - przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o notariacie oraz o zmianie kodeksu postępowania cywilnego i ustawy o księgach wieczystych /Dz.U. nr 22 poz. 92/ Minister Sprawiedliwości ma obowiązek wyznaczenia każdemu pracującemu dotychczas notariuszowi siedziby jego kancelarii.

3. Wyznaczenie siedziby kancelarii notarialnej jest decyzją administracyjną gdyż w sposób władczy naczelny organ administracji państwowej, na podstawie powszechnie obowiązującego prawa /art. 7 par. 4 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o notariacie oraz o zmianie Kodeksu postępowania cywilnego i ustawy o księgach wieczystych - Dz.U. 1991 nr 22 poz. 92/, rozstrzyga sprawę indywidualną.

Wobec braku szczególnej regulacji przy wydawaniu takiej decyzji należy stosować przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.

 

Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu sprawy ze skargi Janusza W. na decyzję Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 maja 1993 r. nr KD.I.121/269/93 w przedmiocie: rozwiązania stosunku pracy, zniesienia indywidualnej kancelarii notarialnej w W. i odmowy wyznaczenia siedziby kancelarii notarialnej

1/ uchylił zaskarżone decyzje;

2/ zasądził od Ministra Sprawiedliwości na rzecz Janusza W. kwotę 100.000 zł tytułem zwrotu kosztów postępowania przed Naczelnym Sądem Administracyjnym.


UZASADNIENIE

Pismem z dnia 23 kwietnia 1985 r. Prezes Sądu Wojewódzkiego w W. zwrócił się do Departamentu Spraw Cywilnych Ministerstwa Sprawiedliwości z pytaniem, czy pracujący w PBN w W. notariusz Janusz W., jako niewidomy, może sporządzać akty notarialne. Przesyłając to pismo do Dyrektora Departamentu Kadr MS dnia 30 maja 1985 r. Dyrektor Departamentu Cywilnego wyraził pogląd, że "osoba niewidoma nie daje gwarancji prawidłowego sporządzania nie tylko aktów notarialnych, lecz w ogóle czynności notarialnych /nie ma możliwości osobistego stwierdzenia tożsamości osoby, oceny zdolności stron do czynności prawnej, jak również stwierdzenia własnoręczności podpisu/. Stanowisko takie zajął również Naczelnik Wydziału Notariatu MS w notatce z dnia 30 maja 1975 r. W związku z tym Minister Sprawiedliwości pismem z dnia 19 lipca 1975 r. zwrócił się do Dyrektora Departamentu Kadr MS o spowodowanie powierzenia Januszowi W. "czynności w Państwowym Biurze Notarialnym w W. nie kolidujących z wymaganiami prawa o notariacie, a w szczególności prowadzenia punktu informacyjnego w Państwowym Biurze Notarialnym".

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00