Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 13 maja 1992 r., sygn. III SA 18/92

Stosowanie właściwej stawki taryfy celnej wobec samochodów typu "kombi" nie jest uzależnione od sposobu zamierzonego ich użytkowania, lecz od liczby miejsc siedzących w samochodzie.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 1991 r. w Urzędzie Celnym w W. dokonano odprawy celnej dwóch samochodów marki Mercedes 308D Kombi przedstawionych do odprawy przez Spółkę z o.o. W. Jak wynika ze zgłoszenia celnego samochody zaklasyfikowano do poz. 8703.32 taryfy celnej przewozowej, na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej z udziałem podmiotów zagranicznych /Dz.U. nr 41 poz. 325 ze zm./, zwolniono od cła i naliczono podatek obrotowy w kwocie 117.543.000 zł. Na odwrocie zgłoszenia celnego znajdują się adnotacje, z których wynika, że sprowadzone samochody są "samochodami dostawczymi" z 9 miejscami do siedzenia. Od "decyzji" tej, w części dotyczącej podatku obrotowego, Spółka wniosła odwołanie zaadresowane do Głównego Urzędu Ceł, w którym wyrażono pogląd, że samochody jako służące dla wyłącznych potrzeb działalności gospodarczej Spółki - winny być "objęte przymiotem towarów o charakterze zaopatrzeniowo-inwestycyjnym z mocy par. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 lutego 1991 r. /Dz.U. nr 15 poz. 69/". W piśmie tym wyrażono także sugestię, że sprowadzone samochody należałoby zakwalifikować do kategorii pojazdów do publicznego przewozu osób wymienionych w poz. 8702 taryfy przewozowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00