Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-11-08
Wersja aktualna od 2024-11-08
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 9 października 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie szkolenia w triathlonie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Prowadzenie szkolenia w triathlonie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: wz. P. Borys
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 9 października 2024 r. (M.P. poz. 964)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PROWADZENIE SZKOLENIA W TRIATHLONIE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako PRK), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego przygotowania i przeprowadzenia zajęć ze wszystkich trzech dyscyplin składowych (pływanie, kolarstwo, lekka atletyka). Na podstawie zebranych informacji o zawodniku i wykorzystując wiedzę o zasadach planowania treningu sportowego oraz dostępne schematy, przygotowuje i realizuje plan zajęć. Zajęcia przeprowadza z zachowaniem zasad bezpieczeństwa oraz teorii metodyki treningu. Posiadacz kwalifikacji prezentuje poziom sprawności fizycznej pozwalającej na aktywne wsparcie trenowanego zawodnika przez własne uczestnictwo w treningu. |
Zestaw 1. Podstawy procesu szkolenia w triathlonie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia triathlon jako dyscyplinę | - opisuje specyfikę szkolenia w triathlonie i kierunki rozwoju triathlonu w Polsce, - opisuje zadania instruktora triathlonu, - opisuje zasady etycznego postępowania w realizacji procesu szkoleniowego w sporcie dla wszystkich, - opisuje zasady etycznego postępowania w realizacji procesu szkoleniowego w systemie sportu młodzieżowego, - wymienia dostępne zasoby wiedzy branżowej i wydarzenia cykliczne ważne z punktu widzenia rozwoju zawodowego, w tym: konferencje, seminaria, targi, - omawia strukturę organizacyjno-szkoleniową działalności Polskiego Związku Triathlonu, - omawia możliwe ścieżki rozwoju kariery sportowej, - opisuje konkurencje i dystanse triathlonowe, - omawia przebieg rozgrywania zawodów triathlonowych np. rodzaje startów, strefy zmian, przebieg poszczególnych odcinków, - opisuje zakres odpowiedzialności prawnej instruktora triathlonu, - omawia procedurę tworzenia klubu sportowego w triathlonie, - omawia przepisy rozgrywania zawodów w triathlonie w ramach sportu kwalifikowanego, w tym przepisy regulujące dobór sprzętu i stroju. |
Omawia teorię i metodykę nauczania triathlonu | - omawia etapy szkolenia sportowego w triathlonie, - omawia okresy szkoleniowe w rocznym cyklu szkoleniowym, - klasyfikuje i omawia środki dydaktyczne stosowane w szkoleniu triathlonowym w sporcie młodzieżowym, np.: dobór i przygotowanie sprzętu, miejsc zajęć, ćwiczenia, gry i zabawy oraz pomoce dydaktyczne, - opisuje metody stosowane w szkoleniu triathlonowym w sporcie młodzieżowym np.: metody nauczania ruchu, prowadzenia zajęć sportowych, kształtowania zdolności motorycznych, - omawia formy prowadzenia treningu stosowane w szkoleniu triathlonowym w sporcie młodzieżowym, - opisuje zasady formułowania celów szkoleniowych, - opisuje cele i zadania poszczególnych części jednostki treningowej. |
Omawia biologiczne podstawy planowania szkolenia w triathlonie | - opisuje zmiany zachodzące w narządach i układach człowieka w odniesieniu do jednostki szkoleniowej kształtującej poszczególne cechy motoryczne, - nazywa ruchy w stawach, identyfikuje zaangażowane mięśnie oraz siły działające w trakcie ćwiczeń wykonywanych z oporem własnego ciała lub ze sprzętem stosowanym w treningu triathlonowym, - opisuje dysfunkcje aparatu ruchu, w tym wady postawy i ograniczenia ortopedyczne do wykonywania popularnych ćwiczeń, - opisuje pojęcia i procesy z zakresu fizjologii wysiłku fizycznego człowieka, np.: wydolność fizyczną, zmęczenie, wypoczynek, mechanizm i rodzaje skurczu mięśnia, systemy pozyskiwania energii do pracy mięśniowej w różnych rodzajach wysiłku fizycznego np. fosfagenowy, glikolityczny, w odniesieniu do procesu szkoleniowego, - omawia strefy energetyczne wysiłku fizycznego specyficznego dla triathlonu, - opisuje budowę i funkcjonowanie organizmu człowieka w ontogenezie. |
Omawia zasady diagnozowania i oceny w procesie treningowym w triathlonie | - opisuje testy sprawności motorycznej, np. Międzynarodowy test sprawności fizycznej, - opisuje rolę testów sprawności motorycznej w okresowej kontroli postępów w procesie szkoleniowym, - opisuje elementy wywiadu z uczestnikiem z uwzględnieniem potrzeb i celów, stylu życia, nawyków żywieniowych oraz stosowanych suplementów diety, - opisuje znaczenie rejestrowania postępów uczestnika. |
Omawia podstawy psychologii treningu w triathlonie | - omawia specyfikę pracy z różnymi grupami wiekowymi, - opisuje rozwój psychiczny zachodzący pod wpływem procesu szkoleniowego, - wymienia przyczyny i objawy stresu uczestnika procesu szkoleniowego. |
Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w triathlonie | - opisuje najczęściej występujące urazy i zagrożenia, specyficzne dla uczestnictwa w triathlonie, - opisuje środki ochrony zdrowia w triathlonie, - opisuje sposoby profilaktyki ruchowej w sporcie, - opisuje problem stosowania używek oraz prowadzenia niehigienicznego trybu życia, - wymienia przeciwwskazania do uprawiania triathlonu, - opisuje zasady bezpiecznego przygotowania jednostki treningowej na obiektach zamkniętych oraz w terenie w warunkach zmiennych pogodowo przy założeniu specyfiki poszczególnych rodzajów zajęć w triathlonie, - omawia przepisy ruchu drogowego i aktualne akty prawne dotyczące bezpiecznego organizowania uprawiania sportu (w kontekście organizacji zajęć kolarstwa i lekkiej atletyki na drogach publicznych), - omawia zasady przygotowania sprzętu do treningu oraz zawodów triathlonowych, - omawia zasady zabezpieczenia treningu i postępowania w razie nagłych wypadków, - omawia sygnalizacje niebezpieczeństw podczas treningu i zawodów. |
Zestaw 2. Planowanie szkolenia w triathlonie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Rozpoznaje potrzeby i możliwości uczestnika zajęć | - analizuje informacje uzyskane na podstawie wywiadu przeprowadzonego z uczestnikiem, - identyfikuje sytuacje wymagające konsultacji ze specjalistami z innych dziedzin, np. z lekarzem, dietetykiem, fizjoterapeutą, fizjologiem sportu, psychologiem, - identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia uczestnika procesu szkoleniowego, w tym wynikające np.: z doboru metod, intensywności i trudności ćwiczeń, techniki ćwiczeń. |
Przygotowuje plan szkolenia w triathlonie z wykorzystaniem dostępnych wzorców | - ustala z uczestnikiem cele szkoleniowe, - planuje mikrocykle treningowe, - dobiera formy, metody i środki szkoleniowe do ustalonych celów, w oparciu o możliwości psychofizyczne uczestnika, - dobiera i planuje jednostki treningowe do ustalonych celów (np. kształtowania prawidłowej postawy ciała, pożądanych proporcji ciała, zdolności motorycznych i sprawności fizycznej), uwzględniając m.in. elementy takie jak: treści i obciążenia treningowe, wykorzystanie miejsca ćwiczeń i posiadanego sprzętu, - przygotowuje konspekt jednostki treningowej, - wyznacza warunki ukończenia procesu nauczania. |
Zestaw 3. Realizowanie szkolenia z triathlonu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Posiada umiejętności w zakresie pływania w kontekście realizowania szkolenia w triathlonie | - przepływa 100 m stylem dowolnym w czasie krótszym niż 2 minuty, - przepływa 3 x 25 m stylami: motylkowym, grzbietowym, klasycznym. |
Posiada umiejętności jazdy na rowerze w kontekście realizowania szkolenia w triathlonie | - pokonuje na rowerze elementy toru przeszkód, np.: jazda slalomem, jazda na "ósemce", przejazd przez kładkę, - wykonuje stójkę kolarską. |
Posiada umiejętności w zakresie biegania w kontekście realizowania szkolenia w triathlonie | - pokonuje dystans 1 km w czasie poniżej 5 minut, - wykonuje elementy sprawności biegowej, np.: skip A, B, C, D, wieloskok. |
Prowadzi jednostkę treningową w triathlonie, stosując zasady teorii i metodyki treningu | - przygotowuje miejsce i sprzęt do przeprowadzenia jednostki treningowej, - sprawdza przygotowanie uczestników do realizacji jednostki treningowej, w tym pyta o samopoczucie, ubiór adekwatny do warunków, niezbędny sprzęt uczestnika do realizacji danej formy zajęć, - dba o komfort uczestnika w czasie jego jednostki treningowej oraz jego pozytywne nastawienie do wysiłku fizycznego, np. monitorując jego samopoczucie, dobierając optymalne ćwiczenia, podkreślając osiągane efekty, - omawia sposób prowadzenia poszczególnych etapów jednostki treningowej, - demonstruje przykładowe ćwiczenia specyficzne dla poszczególnych części jednostki treningowej (rozgrzewki, części głównej i końcowej), - nadzoruje wykonywanie ćwiczeń przez uczestników, w tym asekuruje i koryguje, - mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały, zmiany intonacji głosu oraz podkreśla korzyści wynikające z ćwiczeń, - uzyskuje informację zwrotną na temat przeprowadzonych zajęć, - podsumowuje realizację jednostki treningowej. |
Analizuje dane pozyskiwane z systemów wspierających proces szkoleniowy w triathlonie | - interpretuje parametry treningowe np. tempo, tętno, - ocenia stopień zgodności realizacji treningu z przygotowanym planem, - zapisuje wnioski z obserwacji realizacji planu treningowego. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W trakcie walidacji wykorzystuje się następujące metody: - analiza dowodów i deklaracji, - obserwacja w warunkach symulowanych, - test teoretyczny, - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją". 1.2. Zasoby kadrowe Etap weryfikacji posiadania efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna złożona z trzech członków. Przynajmniej jeden członek komisji posiada stopień doktora nauk z obszaru nauk o zdrowiu lub nauk o kulturze fizycznej. Pozostali członkowie komisji, w tym przewodniczący, posiadają ważną licencję trenerską nadaną przez Polski Związek Triathlonu lub kwalifikację cząstkową "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w triathlonie" (5 PRK). Walidację projektuje zespół złożony z co najmniej dwóch osób. Pierwszy członek zespołu: - posiada stopień doktora nauk z obszaru nauk o zdrowiu lub nauk o kulturze fizycznej. Drugi członek zespołu: - posiada co najmniej wykształcenie wyższe magisterskie - kierunki: wychowanie fizyczne i/lub sport, - posiada ważną licencję trenerską nadaną przez Polski Związek Triathlonu lub kwalifikację cząstkową "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w triathlonie" (5 PRK), - posiada doświadczenie w projektowaniu i prowadzeniu egzaminów instruktorskich/trenerskich w triathlonie lub innych dyscyplinach sportowych. Wymaga się, aby co najmniej jeden z członków komisji posiadał doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Etap weryfikacji składa się z trzech części: 1) Część pierwsza - udokumentowane praktyki w zakresie współpracy z trenerem posiadającym licencję Polskiego Związku Triathlonu, prowadzącym zawodnika do zawodów (co najmniej jednego) przez pełny, całoroczny cykl treningowy. Dowodem będzie wypełniony dziennik praktyk min. 30 godzin (10 godzin na każdą z dyscyplin składowych) przygotowany nie wcześniej niż w okresie jednego roku przed przystąpieniem do walidacji. Dziennik musi zawierać następujące pola: - data i czas trwania treningu, - plany treningowe. Na tym etapie wykorzystywana jest metoda analizy dowodów i deklaracji. Weryfikacji metodą analizy dowodów i deklaracji podlegają: - zestaw efektów uczenia się: 2. "Planowanie szkolenia w triathlonie" oraz efekt uczenia się "Analizuje dane pozyskiwane z systemów wspierających proces szkoleniowy w triathlonie" z zestawu 3. "Realizowanie szkolenia z triathlonu". 2) Część druga: Na tym etapie wykorzystywany jest test teoretyczny. Weryfikacji metodą testu teoretycznego podlegają zestawy efektów uczenia się: 1. "Podstawy procesu szkolenia w triathlonie", 2. "Planowanie szkolenia w triathlonie", 3. "Realizowanie szkolenia z triathlonu". 3) Część trzecia: Na tym etapie wykorzystywana jest obserwacja w warunkach symulowanych. Weryfikacji metodą obserwacji w warunkach symulowanych podlega zestaw efektów uczenia się 3. "Realizowanie szkolenia z triathlonu" z wyłączeniem efektu "Analizuje dane pozyskiwane z systemów wspierających proces szkoleniowy w triathlonie". Warunkiem przystąpienia do części drugiej i trzeciej jest zaliczenie części pierwszej. Niezaliczenie części drugiej nie dyskwalifikuje z udziału w części trzeciej. Niemniej uzyskanie kwalifikacji jest uwarunkowane zaliczeniem wszystkich części weryfikacji. Część drugą lub trzecią można zaliczyć w ciągu roku od zaliczenia części pierwszej. Dokumentem potwierdzającym uzyskanie wszystkich efektów uczenia się wskazanych dla kwalifikacji jest dyplom instruktora sportu w dyscyplinie triathlon wydany przed 2013 rokiem. Instytucja certyfikująca musi zapewnić: - dostęp do infrastruktury sportowej: pływalnia sportowa, bieżnia lekkoatletyczna, plac treningowy utwardzony lub hala sportowa, umożliwiające ustawienie kolarskiego toru przeszkód, - sprzęt sportowy: rower szosowy (co najmniej 2 sztuki o różnych rozmiarach ramy), - elementy toru przeszkód: słupki, pachołki, deski, równoważnie, - elementy toru przeszkód z testu BRD (bezpieczeństwo ruchu drogowego), - stojak na rower i skrzynka na sprzęt startowy - umożliwiające imitację "strefy zmian", - apteczkę pierwszej pomocy np. o standardzie DIN 13-164, - grupę uczestników zajęć z triathlonu (min. 3 osoby). Strój i sprzęt osobisty uczestnicy dostarczają we własnym zakresie. Rekomendowane jest posiadanie własnego roweru przez uczestnika. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie doradcy walidacyjnego, który posiada ważną licencję trenerską nadaną przez Polski Związek Triathlonu lub kwalifikację cząstkową "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w triathlonie" (5 PRK). Nie określa się wymagań w zakresie metod identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. Instytucja prowadząca walidację zapewnia odpowiednie miejsce do pracy doradcy z kandydatem. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest: - ukończenie 18 roku życia, - wykształcenie średnie lub średnie branżowe, - ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż na 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierającego następujące treści: ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku; ocena stanu poszkodowanego; kontrola czynności życiowych; postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym; podstawowe czynności podtrzymujące życie; postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek; postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń oraz udarów słonecznych i cieplnych; postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa, - oświadczenie kandydata o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - oświadczenie osoby przystępującej do walidacji o braku przeciwwskazań do wzmożonej aktywności fizycznej. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej oraz warunki przedłużenia ważności
Certyfikat ważny jest przez 4 lata. Warunkiem przedłużenia ważności certyfikatu jest spełnienie jednego z poniższych warunków: - przedstawienie dowodów potwierdzających czynny udział w prowadzeniu procesu szkolenia sportowego w triathlonie, - przystąpienie do procesu walidacji kwalifikacji z wyższym poziomem PRK w obszarze prowadzenia treningu triathlonowego. |
8. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Brak dodatkowych warunków, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji. |
9. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |