Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-08-21
Wersja aktualna od 2024-08-21
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU I TECHNOLOGII1)
z dnia 14 sierpnia 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Stosowanie przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy podczas wykonywania czynności w narażeniu na czynniki niebezpieczne, szkodliwe lub uciążliwe na placu budowy, niezwiązanych z koordynacją" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Stosowanie przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy podczas wykonywania czynności w narażeniu na czynniki niebezpieczne, szkodliwe lub uciążliwe na placu budowy, niezwiązanych z koordynacją" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Rozwoju i Technologii: K. Paszyk
|
1) Minister Rozwoju i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju i Technologii (Dz. U. poz. 739).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Rozwoju i Technologii
z dnia 14 sierpnia 2024 r. (M.P. poz. 789)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "STOSOWANIE PRZEPISÓW I ZASAD BEZPIECZEŃSTWA PRACY PODCZAS WYKONYWANIA CZYNNOŚCI W NARAŻENIU NA CZYNNIKI NIEBEZPIECZNE, SZKODLIWE LUB UCIĄŻLIWE NA PLACU BUDOWY, NIEZWIĄZANYCH Z KOORDYNACJĄ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Stosowanie przepisów i zasad bezpieczeństwa pracy podczas wykonywania czynności w narażeniu na czynniki niebezpieczne, szkodliwe lub uciążliwe na placu budowy, niezwiązanych z koordynacją |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację potrafi bezpiecznie funkcjonować na terenie budowy. Jest teoretycznie przygotowana do pracy na budowie w zakresie znajomości zagrożeń dla zdrowia i życia występujących na budowie, na stanowiskach pracy i przy wykonywanych pracach, w tym szczególnie niebezpiecznych, oraz znajomości zasad postępowania w przypadku awarii i innych sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu pracowników, a także zasad postępowania w razie wypadku. Posiada również wiedzę o działaniach ochronnych i zapobiegawczych podejmowanych w celu wyeliminowania lub ograniczenia zagrożeń, np. w zakresie zastosowania środków ochrony zbiorowej oraz środków ochrony indywidualnej na budowie. Jest poinformowana o obowiązku stosowania się do instrukcji i regulacji wewnętrznych obowiązujących na budowie. Potrafi kontrolować własne działania, wykonywać pracę w sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stosować się do wydawanych w tym zakresie poleceń i wskazówek przełożonych. |
Zestaw 1. Stosowanie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje zagrożenia na budowie | - wymienia zagrożenia wynikające z pracy na wysokości, - wymienia zagrożenia wynikające z pracy w wykopach, - wymienia zagrożenia wynikające z używania instalacji elektrycznej, - wymienia zagrożenia wynikające z używania elektronarzędzi z wirującymi elementami, - wymienia zagrożenia wynikające z używania narzędzi pneumatycznych, - wymienia zagrożenia wynikające z pracy w sąsiedztwie maszyn poruszających się na budowie, - wymienia zagrożenia wynikające z transportowania materiałów na budowie, - wymienia miejsca o ograniczonym dostępie, - wymienia zagrożenia wynikające ze stosowania substancji i materiałów niebezpiecznych, - wymienia wpływ czynników szkodliwych dla zdrowia, np. hałasu, pyłów, wibracji |
Stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej na budowie | - identyfikuje funkcje ochronne poszczególnych środków ochrony indywidualnej, - wymienia środki ochrony zbiorowej adekwatne do wykonywanych prac, - dobiera elementy ochrony indywidualnej do zleconego zadania |
Reaguje na wypadki i awarie | - wymienia w kolejności podejmowane czynności po zauważeniu wypadku lub awarii, - identyfikuje zagrożenia w miejscu wypadku lub awarii, - wymienia czynności związane z zabezpieczeniem miejsca wypadku lub awarii, - formułuje i przekazuje komunikat o wypadku lub awarii |
Ocenia zagrożenia wynikające ze stanu zdrowia | - identyfikuje związek pomiędzy stanem psychofizycznym a możliwością wykonywania zadań w sposób bezpieczny, - wymienia sytuacje, w których może odstąpić od wykonywania zadań |
Zestaw 2. Bezpieczne korzystanie z placu budowy | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Posługuje się znakami, sygnałami i barwami bezpieczeństwa | - przyporządkowuje znaki bezpieczeństwa do komunikatów, - identyfikuje barwy bezpieczeństwa na budowie, - przyporządkowuje sygnały dźwiękowe do zdarzeń, - identyfikuje sygnały ręczne |
Omawia organizację pracy na budowie | - identyfikuje role w obszarze bezpieczeństwa w zależności od stanowisk na budowie, - wymienia zasady bezpiecznego poruszania się na budowie, - sprawdza wyposażenie stanowiska pracy w odniesieniu do obowiązujących przepisów prawa oraz zasad bezpieczeństwa, - wymienia elementy zagospodarowania placu budowy, - omawia zasady ewakuacji własnej, - omawia zasady transportu bliskiego (załadunku, prowadzenia ładunku, rozładunku) |
Charakteryzuje etapy bezpiecznego wykonywania robót szczególnie niebezpiecznych | - wymienia rodzaje robót szczególnie niebezpiecznych, - wymienia rodzaje informacji, które otrzymuje od przełożonych, dotyczących bezpieczeństwa na poszczególnych etapach pracy (np. planowanie, praca, reagowanie, sprawdzenie lub zabezpieczenie po skończonej pracy), - omawia wpływ swojej pracy na siebie, otoczenie lub środowisko naturalne |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap walidacji 1.1. Metody Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się test teoretyczny obejmujący wszystkie zestawy efektów uczenia się. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja przygotowująca test teoretyczny Komisja przygotowująca test teoretyczny składa się z minimum 3 osób. Członkowie komisji przygotowującej test teoretyczny muszą posiadać łącznie: - udokumentowane, minimum 3-letnie doświadczenie w przygotowaniu egzaminów, - udokumentowane, minimum 5-letnie doświadczenie w zarządzaniu bezpieczeństwem w budownictwie na stanowisku głównego specjalisty bhp lub kierownika budowy. Komisja walidacyjna Komisja walidacyjna składa się z minimum 2 osób. Zadaniem komisji walidacyjnej jest weryfikacja efektów uczenia się oraz wydanie decyzji kończącej walidację. Członkiem komisji walidacyjnej może być osoba, która posiada: - uprawnienia budowlane do samodzielnego kierowania robotami albo - kwalifikację specjalisty w zakresie bhp (zgodnie z obowiązującym prawem służby bezpieczeństwa i higieny pracy) oraz udokumentowane, minimum 5-letnie doświadczenie w budownictwie jako specjalista w zakresie bhp. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Test teoretyczny może być przeprowadzony w formie stacjonarnej lub zdalnej. Instytucja certyfikująca zapewnia materiały do przeprowadzenia walidacji. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Udokumentowane minimum 3 miesiące pracy na budowie w okresie nie wcześniejszym niż rok przed przystąpieniem do walidacji. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej. |
7. Okres ważności certyfikatu potwierdzającego nadanie kwalifikacji wolnorynkowej
Certyfikat jest ważny 3 lata. W przypadku utraty ważności certyfikatu możliwe jest ponowne jego uzyskanie pod warunkiem ponownego przystąpienia do procesu walidacji. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |