Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-07-30
Wersja aktualna od 2024-07-30
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 11 lipca 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i realizowanie usług konferencyjnych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i realizowanie usług konferencyjnych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: w z. P. Borys
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - turystyka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 11 lipca 2024 r. (M.P. poz. 711)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PLANOWANIE I REALIZOWANIE USŁUG KONFERENCYJNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Planowanie i realizowanie usług konferencyjnych |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako PRK), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze turystyka |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację samodzielnie przygotowuje oferty w oparciu o bieżące trendy rynkowe i społeczne. Przygotowuje plan i koordynuje organizację usług konferencyjnych. Na etapie planowania diagnozuje potrzeby związane z organizacją usługi konferencyjnej, pozyskuje niezbędne dane dotyczące liczby uczestników, warunków realizacji, grupy odbiorców, budżetu związanego z realizacją usługi konferencyjnej itp. Jest również przygotowana do ustalenia planu - agendy dotyczącej realizacji usługi, w tym koordynuje działania i wykonywanie zadań. Na etapie realizacji nadzoruje i koordynuje procesy związane z właściwym wykonaniem usługi konferencyjnej. Utrzymuje bieżący kontakt z wykonawcami usługi, a także ze zlecającym realizację usługi oraz podmiotami zewnętrznymi. Monitoruje realizację warunków umowy i ustaleń. W sytuacjach trudnych wdraża działania prowadzące do optymalnej realizacji usługi. Rozlicza projekt i tworzy raporty, a także dba o obsługę posprzedażową. Osoba komunikuje się samodzielnie z podmiotem, na rzecz którego planuje i realizuje usługę konferencyjną. Posługuje się wiedzą związaną z branżą (w aspekcie pojęć fachowych oraz praktycznego działania) i potrafi ją wykorzystać. Jako wiedzę związaną z branżą należy rozumieć wiedzę związaną z planowaniem i realizacją usług konferencyjnych, w szczególności związaną z zakresem usług hotelowych (wynajem sali), gastronomicznych i innych usług towarzyszących. |
Zestaw 1. Planowanie usługi konferencyjnej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Diagnozuje potrzeby odbiorcy usługi konferencyjnej | - uzyskuje informacje dotyczące oczekiwań odbiorcy w zakresie usługi konferencyjnej, - określa termin i czas trwania usługi, - określa liczbę osób, które będą uczestniczyć w wydarzeniu. |
Określa warunki realizacji usługi konferencyjnej w oparciu o bieżące trendy rynkowe i społeczne | - określa warunki potrzebne do realizacji usługi konferencyjnej (np. wielkość i liczba sal, sposób ustawienia), - określa niezbędne wyposażenie miejsca organizacji (np. liczbę stołów, flipcharty, rzutnik, nagłośnienie, oświetlenie, zaciemnienie sali), - określa usługi dodatkowe (np. tłumaczenie symultaniczne, noclegi, parkingi), - określa menu z uwzględnieniem indywidualnych oczekiwań w zakresie diet i formę jego podania (bufet czy dania serwowane), - wymienia źródła informacji w zakresie bieżących trendów rynkowych i społecznych. |
Planuje usługę konferencyjną w aspekcie opracowywanej oferty | - weryfikuje oczekiwania klienta z możliwościami organizacyjnymi (zasoby kadrowe, budżet), - wybiera rozwiązania i materiały zgodnie z założeniami i budżetem wydarzenia i uzasadnia swój wybór, - określa miejsce do realizacji usługi, - tworzy ofertę zgodną z oczekiwaniami i potrzebami klienta zawierającą zakres proponowanej usługi (w tym cenę, termin, miejsce, liczbę osób, wyżywienie, dodatkowe koszty). |
Tworzy agendę usługi konferencyjnej | - uwzględnia liczbę osób, termin, charakter usługi, ustawienie sali, wyposażenia, oświetlenie, - określa scenariusz usługi konferencyjnej, - określa zakres odpowiedzialności poszczególnych osób za realizację działań. |
Zestaw 2. Realizacja usługi konferencyjnej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje sposoby koordynacji realizacji usługi konferencyjnej | - omawia sposób realizacji i rozliczenia usługi konferencyjnej zgodnie z agendą, - omawia sposób weryfikacji poziomu i zakresu wykonania poszczególnych działań, - omawia sposoby postępowania w przypadku wystąpienia nietypowych sytuacji, wymuszających konieczność wprowadzenia zmian w agendzie, - wskazuje czynniki, które wpłynęły na konieczność modyfikacji agendy, - odnosząc się do agendy, przygotowuje raport z realizacji usługi konferencyjnej, uwzględniający napotkane problemy/błędy w trakcie realizacji usługi konferencyjnej. |
Przeprowadza ewaluację | - omawia problemy/błędy napotkane w trakcie realizacji usługi konferencyjnej, - omawia sposoby radzenia sobie z nieprzewidzianymi zdarzeniami, - wskazuje obszary, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę w kontekście realizacji kolejnych usług. |
Współpracuje z innymi osobami lub podmiotami zewnętrznymi | - prezentuje sposoby komunikowania się ze współpracownikami i podmiotami zewnętrznymi, - posługuje się językiem branżowym. |
Zestaw 3. Wiedza o branży usług konferencyjnych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje przepisy prawne odnoszące się do branży usług konferencyjnych | - omawia treść, elementy i warunki umowy na realizację usługi konferencyjnej, w tym zapisy regulujące przetwarzanie danych osobowych, - omawia formy rozliczeń, w tym pojęcia: zaliczka, zadatek. |
Charakteryzuje pojęcia dotyczące branży usług konferencyjnych | - omawia pojęcia związane z organizacją usługi: agenda, scenariusz usługi konferencyjnej, ustawienia stołów i krzeseł (np. teatralne, szkolne, kinowe), usługi dodatkowe (np. zakwaterowanie, wyżywienie), - omawia pojęcia branżowe, np.: event, prelegent, MICE, - omawia typy wyżywienia (bufet, dania serwowane, przerwy kawowe), - omawia zagadnienia związane z obsługą posprzedażową (np. rozliczenie usługi, referencje/opinie, współpraca z podmiotami zewnętrznymi, w tym sposób dokonywania zwrotów użytych przedmiotów). |
Zestaw 4. Komunikowanie się w sytuacji nawiązywania relacji z klientem | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Nawiązuje kontakt z klientem, zachowując zasady kultury osobistej | - wymienia sposoby nawiązania pierwszego kontaktu z klientem, - przedstawia się i informuje o zajmowanym przez siebie stanowisku oraz celu nawiązania kontaktu, - stosuje formy grzecznościowe. |
Używa języka zrozumiałego dla klienta | - wyjaśnia terminy, które mogłyby być niezrozumiałe dla klienta, - podaje przykłady zamiany żargonu branżowego na komunikat zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy niebędącego fachowcem w branży, - omawia przykładowe reakcje klienta mogące świadczyć o braku zrozumienia przedstawianej propozycji. |
Rozpoznaje i precyzuje potrzeby klienta oraz formułuje propozycje nastawione na realizację tych potrzeb | - podaje przykłady zastosowania metod/technik zbierania informacji o potrzebach klienta, - podaje przykład podsumowania i sklasyfikowania informacji uzyskanych od klienta, - podaje przykłady informacji uzyskanych w badaniu potrzeb, które są kluczowe dla opracowania propozycji/oferty dostosowanej do potrzeb klienta, - przedstawia propozycję/ofertę klientowi z wykorzystaniem języka korzyści, - podaje przykład komunikowania klientowi słabych stron oferty, - rozpoznaje sygnały werbalne i niewerbalne świadczące o pojawiających się wątpliwościach u klienta, dotyczących przedstawianej propozycji/ oferty, - charakteryzuje techniki radzenia sobie z obiekcjami klienta i podaje przykłady każdej z omawianych technik, - omawia sytuacje, w których rezygnuje z oferowania usługi klientowi. |
Uzgadnia z klientem zasady załatwienia sprawy lub otrzymania przez klienta usługi/ produktu | - przedstawia ostateczny kształt oferty / propozycji / sposobu załatwienia sprawy, - wyjaśnia wątpliwości klienta, wynikające z prezentowanych treści, - omawia zasady przetwarzania danych osobowych (RODO), - uzgadnia kolejne etapy współpracy i ustala harmonogram wykonania usługi / dostarczenia towaru / załatwienia sprawy, - uzgadnia z klientem preferowane w przyszłości czas i formy komunikacji lub informuje o standardowo przyjętych w organizacji kanałach komunikacji z klientem, - podaje przykład uzgodnienia z klientem sposobu działania w razie niespełniania uzgodnionych standardów usługi / produktu / załatwianej sprawy. |
Zestaw 5. Komunikowanie się podczas podtrzymywania relacji z klientem zewnętrznym | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Monitoruje poziom zadowolenia klienta z otrzymanej usługi / zakupionego produktu / sposobu załatwienia sprawy | - podaje przykłady sposobów kontaktowania się z klientem w celu zbadania stopnia zadowolenia z otrzymanej usługi / zakupionego produktu / sposobu załatwienia sprawy, - uzyskuje informacje dotyczące poziomu satysfakcji klienta i powody jego zadowolenia lub braku satysfakcji, wykorzystując do tego celu różne metody, np. ankiety, - podaje przykłady pytań zmierzających do uszczegółowienia powodów zadowolenia klienta, - na przykładzie najczęściej zadawanych pytań przez klientów lub pojawiających się wątpliwości, podaje przykładowe swoje reakcje, - podaje przykłady komunikatów kierowanych do klienta w celu zachęcenia do podzielenia się z innymi potencjalnymi klientami swoją pozytywną opinią o organizacji, sposobie załatwienia sprawy / usłudze / produkcie. |
Rozwiązuje problemy pojawiające się w relacji z klientem | - charakteryzuje różne sytuacje problemowe z klientami i sposoby komunikacji z nimi sprzyjające ograniczaniu potencjalnie trudnych sytuacji, - omawia, czym jest asertywność i w jaki sposób sprzyja ona merytorycznej komunikacji z poszanowaniem wszystkich stron interakcji, - podaje przykłady zastosowania asertywnych technik radzenia sobie w trudnej sytuacji podczas obsługi klienta, - podaje przykład sytuacji, w której przyznała się do błędu i przeprosiła klienta, - omawia przykładowe procedury reagowania w sytuacji problemowej, która przekracza kompetencje obsługującego, i przykłady ich zastosowania. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji efektów uczenia się wykorzystuje się następujące metody: - test teoretyczny, - analiza dowodów i deklaracji, - wywiad ustrukturyzowany, - wywiad swobodny (rozmowa z komisją), - obserwacja w warunkach rzeczywistych. 1.2. Zasoby kadrowe Instytucja certyfikująca powołuje komisję, która odpowiada za przebieg weryfikacji efektów uczenia się. Komisja składa się z co najmniej trzech członków, w tym przewodniczącego komisji, który ma decydujący głos. Każdy członek komisji musi znać zasady przeprowadzania walidacji i stosowane metody oraz spełniać przynajmniej jedno z następujących kryteriów: - udokumentować posiadanie kwalifikacji pełnej z 6 PRK z obszaru turystyki, - udokumentować co najmniej 5-letnie doświadczenie praktyczne w planowaniu i realizacji usług konferencyjnych w okresie ostatnich 8 lat, - udokumentować co najmniej 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń lub walidacji w zakresie planowania i realizacji usług konferencyjnych w okresie ostatnich 8 lat. Warunkiem jest, aby oba te kryteria były spełnione przez skład komisji walidacyjnej. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Etap weryfikacji efektów uczenia się musi składać się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej wiedza jest weryfikowana poprzez test teoretyczny. Warunkiem przystąpienia do części praktycznej jest zaliczenie części teoretycznej. Część praktyczna wymaga zastosowania następujących metod: - wywiad ustrukturyzowany; - case study - przykładowo znajomość i umiejętność stosowania zagadnień branżowych i języka, np. czym jest układ sali (ustawienie krzeseł) kinowy, bezprzewodowy system nagłośnienia, zaplecze techniczne i cateringowe, itp. - jak również umiejętność opowiedzenia, jak należy przygotować plan (agendę) usługi konferencyjnej, jakie pytania należy zadać odbiorcy usługi, aby prawidłowo zaplanować i zrealizować usługę konferencyjną; - wywiad swobodny (rozmowa z komisją); - prezentacja (przedstawienie przygotowanej oferty); - analiza dowodów i deklaracji (np. opracowanych ofert, planów (agend) usługi konferencyjnej). Instytucja certyfikująca zapewnia: - pomieszczenie umożliwiające samodzielną pracę, - materiały niezbędne do przeprowadzenia walidacji, w tym studia przypadków, artykuły papiernicze (kartki do notatek, narzędzia do pisania: długopis lub ołówek lub marker), - laptop lub inne urządzenia mobilne (np. tablet lub smartfon), - urządzenie umożliwiające przedstawienie prezentacji (np. rzutnik, ekran). W trakcie przeprowadzania weryfikacji osoby przystępujące do walidacji nie mogą korzystać z materiałów innych niż niezbędne do realizacji etapu weryfikacji lub przekazane przez podmiot organizacyjny. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja prowadząca walidację musi zapewnić wsparcie osobie przystępującej do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. 2.1. Metody Nie określa się wymagań dla etapu identyfikowania i dokumentowania. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Nie określa się |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej
Certyfikat wydawany jest na okres 5 lat, warunkiem przedłużenia (na okres kolejnych 5 lat) jest realizacja (planowanie i realizacja) minimum 10 usług konferencyjnych lub wykazanie aktywności zawodowej w wymiarze min. roku na stanowisku bezpośrednio związanym z planowaniem i realizacją usług konferencyjnych. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |