Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-06-27
Wersja aktualna od 2024-06-27
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA CYFRYZACJI1)
z dnia 7 czerwca 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Programowanie w języku Python" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Programowanie w języku Python" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Cyfryzacji: K. Gawkowski
|
1) Minister Cyfryzacji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Cyfryzacji (Dz. U. poz. 2720).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Cyfryzacji
z dnia 7 czerwca 2024 r. (M.P. poz. 544)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PROGRAMOWANIE W JĘZYKU PYTHON" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Programowanie w języku Python |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową jest gotowa do samodzielnego tworzenia oprogramowania w języku Python. W swojej pracy wykorzystuje zarówno podstawowe elementy języka Python, jak i programowania obiektowego. Realizując zadania zawodowe, posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu wytwarzania oprogramowania, a ponadto podejmuje działania pozwalające na przetestowanie oraz usunięcie błędów pojawiających się w programie. Jest gotowa ponosić odpowiedzialność za wykonywanie samodzielnych zadań zawodowych. |
Zestaw 1. Programowanie z wykorzystaniem podstawowych elementów języka Python | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Wykorzystuje środowiska programistyczne do tworzenia programu | - charakteryzuje zadania interpretera i debuggera, - analizuje błędy w kodzie za pomocą debuggera, - charakteryzuje pojęcie biblioteki, - uruchamia stworzone programy. |
Posługuje się prostymi typami danych | - rozróżnia typy liczbowe całkowite i zmiennoprzecinkowe, - rozpoznaje typ logiczny, - charakteryzuje pojęcie typu string, - wykorzystuje typy liczbowe całkowite, zmiennoprzecinkowe, znakowe, typ logiczny i typ łańcuchowy. |
Korzysta z operacji wejścia i wyjścia | - korzysta z różnych funkcji do operacji wejścia i wyjścia, - posługuje się funkcjami print oraz input. |
Posługuje się instrukcjami sterującymi | - rozróżnia instrukcje warunkowe: if oraz if else, - rozróżnia pętle: for oraz while, - korzysta z instrukcji: if, if else, for, while, break, continue. |
Posługuje się złożonymi typami danych | - rozróżnia rodzaje złożonych typów danych, - korzysta z list oraz tuples. |
Posługuje się operatorami | - rozróżnia operatory logiczne: and, or, not, - rozpoznaje operatory przesunięcia bitowego, - wykorzystuje operatory logiczne, operatory przesunięcia bitowego oraz operatory bitowe. |
Stosuje własne funkcje | - rozpoznaje przekazywanie parametrów do funkcji, - tworzy własne funkcje, - posługuje się rekurencyjnym wywołaniem funkcji. |
Wykonuje operacje odczytywania i zapisywania plików | - rozróżnia pliki tekstowe oraz binarne, - posługuje się typem plikowym, - odczytuje dane z pliku, - zapisuje dane do pliku. |
Zestaw 2. Programowanie obiektowe | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Stosuje zasady programowania obiektowego | - charakteryzuje pojęcia: klasa, obiekt, metoda, pole, dziedziczenie, hermetyzacja, polimorfizm, - dzieli zagadnienie na klasy, - powołuje obiekty, - projektuje aplikację z zastosowaniem zasad programowania obiektowego. |
Korzysta z klas i obiektów | - definiuje pola klasy, - definiuje metody klasy, - definiuje konstruktory, - tworzy obiekty, - posługuje się składowymi obiektów. |
Definiuje klasy bazowe i klasy pochodne | - buduje hierarchię dziedziczenia klas w programie, - wydziela metody i pola do odpowiednich klas w hierarchii dziedziczenia, - definiuje klasy pochodne. |
Programuje obsługę wyjątków | - stosuje szkielet obsługi wyjątków z instrukcjami try i except, - stosuje instrukcję raise, - opracowuje listę możliwych błędów wykonania aplikacji, - definiuje obsługę błędów w aplikacji. |
Zestaw 3. Korzystanie z kolekcji danych oraz wątków | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Korzysta z kolekcji danych oraz wątków | - posługuje się kolekcją: dictionary, - stosuje kolekcję: deque, - charakteryzuje cechy kolekcji, - posługuje się wyrażeniami Lambda. |
Korzysta z mechanizmu współbieżności | - posługuje się biblioteką thread, - posługuje się biblioteką multiprocessing, - stosuje mechanizm synchronizacji wątków, - charakteryzuje problem zakleszczania wątków. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W części teoretycznej wykorzystuje się metodę testu teoretycznego. W części praktycznej wykorzystuje się metodę obserwacji w warunkach symulowanych uzupełnioną wywiadem swobodnym (rozmową z komisją). Pozytywny wynik z części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej. Możliwe jest zastosowanie innych metod walidacji lub jej form (np. walidacja w formie zdalnej) przy zachowaniu wszelkich zasad zapewniania jakości oraz obowiązku sprawdzenia wszystkich efektów uczenia się wraz z kryteriami weryfikacji. 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację efektów uczenia się prowadzi komisja walidacyjna składająca się z minimum 2 osób spełniających następujące warunki: asesor - posiada ukończone studia wyższe na kierunku informatyka lub pokrewnym (co najmniej 6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji), minimum 5 lat udokumentowanego stażu pracy w zawodzie informatyka, programisty lub nauczyciela programowania oraz przewodniczący komisji walidacyjnej - posiada ukończone studia wyższe na kierunku informatyka lub pokrewnym (co najmniej 7 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji), minimum 10 lat udokumentowanego stażu pracy w zawodzie informatyka, programisty lub nauczyciela programowania. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne W przypadku walidacji w formie stacjonarnej, instytucja prowadząca walidację zapewnia: 1) stanowiska komputerowe (jedno stanowisko dla jednego kandydata) połączone z Internetem, wyposażone w: a) system operacyjny z interfejsem graficznym, b) przeglądarkę internetową, c) edytor tekstu lub środowisko programistyczne zapewniające możliwość tworzenia programów w języku Python (np. PyCharm); 2) materiały biurowe (kartki, długopisy). W przypadku zdalnego prowadzenia walidacji komisja zatwierdza warunki przystąpienia do walidacji, mając na uwadze możliwości techniczne. Użyty podczas walidacji system teleinformatyczny powinien gwarantować komisji walidacyjnej możliwość stałej obserwacji kandydata, w szczególności identyfikację osoby, która przystępuje do walidacji, samodzielność jej pracy i zabezpieczenie przebiegu walidacji przed ingerencją osób trzecich, to jest zapewnić możliwość wiarygodnego sprawdzenia, czy osoba ubiegająca się o nadanie kwalifikacji rynkowej osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kwalifikacji. Osoby, które przystąpiły do walidacji, powinny utworzyć program w języku Python według wskazanych założeń obejmujących podstawowe elementy języka, klasy i metody, kolekcje, wątki i obsługę sieci. Możliwe jest korzystanie przez kandydata z materiałów dodatkowych w postaci literatury lub przykładowych fragmentów kodu znalezionych w sieci Internet. 2. Etap identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się Nie określa się wymagań dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Brak warunków. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej. |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej
Bezterminowo. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji wolnorynkowej
Nie rzadziej niż raz na 10 lat. |