Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-06-06
Wersja aktualna od 2024-06-06
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 14 maja 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu szkoleniowego w zapasach" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu szkoleniowego w zapasach" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: w z. P. Borys
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 14 maja 2024 r. (M.P. poz. 445)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE PROCESU SZKOLENIOWEGO W ZAPASACH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Planowanie i prowadzenie procesu szkoleniowego w zapasach |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako "PRK"), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania i realizowania procesu szkoleniowego w zapasach. Diagnozuje poziom umiejętności techniczno-taktycznych zawodników oraz korzysta z informacji o zawodnikach. Przygotowuje program realizacji celów szkoleniowych w oparciu o cele główne i pośrednie, umiejętności zawodnika oraz wyniki testów i badań. Analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji przebiegu procesu szkoleniowego. W pracy posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu teorii i metodyki sportu oraz zagadnień techniczno-taktycznych w zapasach. Ponosi odpowiedzialność za jakość realizowanych jednostek treningowych oraz bezpieczeństwo zawodników. |
Zestaw 1. Teoretyczne podstawy zapasów | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Opisuje strukturę organizacyjną dyscypliny | - omawia historię sportu zapaśniczego w Polsce i na świecie, - charakteryzuje system współzawodnictwa i aktualne przepisy walki sportowej w zapasach, - omawia strukturę sportu zapaśniczego w Polsce, - omawia bieżące regulacje prawne obowiązujące w sporcie. |
Charakteryzuje dyscyplinę | - omawia funkcje i czynności zawodowe szkoleniowca zapasów, - omawia koncepcje techniczno-taktyczne walki zapaśniczej, - przedstawia uwarunkowania fizjologiczne do podejmowania wysiłku fizycznego oraz wymogi motoryczne i psychologiczne dla osób uprawiających zapasy, - wymienia czynniki niezbędne do osiągnięcia sukcesu sportowego w zapasach, - omawia źródła informacji i dane niezbędne do opracowania taktyki walki, - wskazuje najnowsze kierunki szkoleniowe w zapasach, - wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z zakresu teorii i praktyki treningu sportowego, - posługuje się terminologią zapaśniczą. |
Charakteryzuje pojęcia z zakresu teorii treningu w zapasach | - omawia aspekty treningu sportowego np.: praca, zmęczenie, odpoczynek, zjawisko superkompensacji, - charakteryzuje cel treningu sportowego, - omawia pojęcia dotyczące etapów szkolenia sportowego, treningu ogólnorozwojowego, ukierunkowanego, specjalistycznego oraz treningu dzieci i młodzieży, - omawia błędy i zagrożenia wynikające z wczesnej specjalizacji, - omawia zasady treningu sportowego, - omawia strukturę czasową treningu sportowego i czynniki ją warunkujące, - omawia strukturę rzeczową treningu sportowego oraz jej składowe, - omawia metody, formy i środki treningowe stosowane w procesie nauczania zapasów w różnych grupach wiekowych, - omawia specyfikę treningu sportowego w zapasach - w stylu klasycznym, w stylu wolnym oraz w zapasach kobiet, - charakteryzuje obciążenia treningowe i startowe, - charakteryzuje strukturę obciążeń treningowych w jednostce treningowej, mikrocyklu, mezocyklu, bezpośrednim przygotowaniu startowym. |
Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia zawodnika w zapasach | - omawia zakres odpowiedzialności prawnej trenera zapasów, - opisuje najczęściej występujące urazy i zagrożenia, specyficzne dla zapasów, - wymienia techniki niedozwolone w zapasach, - omawia sposoby asekuracji i samoasekuracji, - omawia negatywne konsekwencje stosowania używek i dopingu w sporcie, - omawia zasady prawidłowej regulacji masy ciała, - omawia zasady racjonalnego żywienia w zapasach, - wymienia przeciwwskazania do uprawiania zapasów, - omawia wymagania dotyczące specjalistycznego stroju i obuwia, - tworzy regulamin korzystania z sali, w której są prowadzone zajęcia z zapasów. |
Zestaw 2. Opracowanie koncepcji szkoleniowej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Formułuje cele szkoleniowe | - wyznacza cele krótko- i długoterminowe programu szkoleniowego dla zawodników, - określa cele i zadania na poszczególnych etapach szkolenia, - uwzględnia wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych, testów sprawności oraz zawodów sportowych do formułowania celów szkoleniowych - indywidualizuje cele szkoleniowe. |
Przygotowuje program szkolenia | - opracowuje roczny program szkolenia, - dobiera i uzasadnia metody, formy i środki treningowe w zależności od wieku, etapu szkolenia, płci i zaawansowania sportowego, - określa optymalne proporcje wielkości obciążeń treningowych i startowych, - planuje metody kontroli procesu treningu sportowego, - przygotowuje konspekt jednostki treningowej w zapasach, - opracowuje graficzny plan szkolenia. |
Prowadzi ewaluację własnych koncepcji szkoleniowych | - identyfikuje konieczność dokonania modyfikacji koncepcji szkoleniowej np.: ze względu na kontuzje, wyniki sportowe, warunki finansowe, - modyfikuje cele, program lub plan szkolenia, - uzasadnia zmiany wprowadzone do programu lub planu szkolenia. |
Zestaw 3. Organizowanie i realizacja procesu szkoleniowego w zapasach | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia sposób oceny dyspozycji zawodników do uczestniczenia w procesie szkoleniowym i zawodach sportowych | - omawia formalne kryteria dopuszczenia zawodnika do procesu szkoleniowego lub zawodów sportowych, - omawia metody oceny stanu wytrenowania zawodnika na podstawie kontroli trenerskiej, laboratoryjnej i lekarskiej. |
Przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych | - ustala kryteria doboru zawodników do poszczególnych grup szkoleniowych, - kwalifikuje zawodników do grup szkoleniowych i uzasadnia swój wybór. |
Prowadzi zajęcia treningowe i monitoruje pracę grupy | - prowadzi zajęcia zgodnie z zasadami metodyki treningu sportowego, - przedstawia cele zajęć treningowych, - kontroluje bezpieczeństwo ćwiczących na zajęciach treningowych, - wykonuje techniki w stylu klasycznym i wolnym, - naucza i doskonali elementy techniczno-taktyczne zgodnie z zasadami metodyki treningu sportowego, - przygotowuje grupowe oraz indywidualne zadania treningowe, - kształtuje zdolności motoryczne zawodników, uwzględniając płeć i poziom zaawansowania sportowego, - motywuje uczestników zajęć do aktywnego udziału w zajęciach, - omawia stopień realizacji celów zajęć treningowych. |
Ocenia realizację przebiegu procesu szkoleniowego | - wskazuje potrzebę analizy wyników sportowych, - interpretuje wyniki testów i sprawdzianów, - formułuje wnioski do dalszej pracy szkoleniowej, - uzasadnia konieczność wprowadzania korekty planów szkoleniowych, - wskazuje potrzebę analizy wyników sportowych, - formułuje wnioski do dalszej pracy szkoleniowej, - uzasadnia konieczność wprowadzania korekty planów szkoleniowych. |
Współdziała ze środowiskiem społecznym grupy szkoleniowej | - określa czynniki społeczne mające wpływ na proces szkoleniowy, - omawia formy współpracy ze środowiskiem społecznym grupy szkoleniowej, - prowadzi treningi pokazowe. |
Charakteryzuje zasady organizacji imprez sportowych w zapasach | - omawia elementy składowe organizacji imprezy sportowej, np. program imprezy, komunikat, zadania organizatora z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, przepisów sportowych i regulaminów, - omawia zasady współpracy ze środowiskiem społecznym przy organizacji imprez sportowych. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W trakcie walidacji wykorzystuje się następujące metody: - test teoretyczny, - obserwacja w warunkach symulowanych, - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny), - analiza dowodów i deklaracji. Część lub całość walidacji może być sprawdzona metodą analizy dowodów i deklaracji. Dowodami potwierdzającymi wszystkie wskazane dla kwalifikacji efekty uczenia się jest spełnienie jednego z poniższych warunków: - posiadanie dyplomu trenera klasy II w zapasach wydanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829), tzw. ustawy deregulacyjnej, - posiadanie stopnia instruktora zapasów wydanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (tzw. ustawy deregulacyjnej), - posiadanie tytułu instruktora sportu w zakresie zapasów i certyfikat szkoleniowca wydanego na podstawie "Regulaminu licencji dla szkoleniowców sportu zapaśniczego" zatwierdzonego uchwałą zarządu Polskiego Związku Zapaśniczego z dnia 13.01.2017 r. przez podmioty uprawnione. Przed przystąpieniem do weryfikacji jest wymagane przedstawienie następujących dowodów odnoszących się do zapasów: 1. Roczny program szkolenia, który zawiera: 1) charakterystykę grupy szkoleniowej lub indywidualnie dla zawodnika; 2) wyznaczenie celu głównego i celów pośrednich oraz terminów i miejsc ich realizacji; 3) wyznaczenie ram czasowych okresu startowego w oparciu o kalendarz zawodów - termin rozpoczęcia i zakończenia; 4) wyznaczenie ram czasowych okresu przygotowawczego; 5) wyznaczenie ram czasowych okresu przejściowego; 6) określenie wskaźników stanu wytrenowania i terminów ich uzyskania; 7) terminy, liczba i rodzaj działań kontrolnych; 8) globalne wielkości obciążeń treningowych np. dni, treningi, godziny, kilometry, powtórzenia; 9) zabezpieczenie organizacyjne i materialne szkolenia; 10) graficzny plan organizacji szkolenia (tzw. łączka). 2. Odbycie 30-godzinnej praktyki specjalistycznej w zakresie szkolenia w zapasach, udokumentowanej w dzienniku, której program zawiera: 1) zapoznanie kursanta ze strukturą organizacyjną i działalnością placówki, w której odbywa praktykę (1 godzina); 2) zapoznanie się z pracą trenera, dyrektora, prezesa placówki (2 godziny); 3) hospitowanie różnych form pracy w danej placówce (6 godzin); 4) asystowanie w czynnościach zawodowych trenera (4 godziny); 5) podejmowanie próbnych czynności zawodowych (10 godzin); 6) obserwacja zawodów o charakterze sportowym (4 godziny); 7) udział w czynnościach promocyjnych dla środowiska lokalnego (rodziców) (1 godzina); 8) sporządzenie dokumentacji z przebiegu praktyki (2 godziny). Przykładowe instytucje, w których kandydat może realizować praktykę: szkoły podstawowe, szkoły średnie, w których są klasy sportowe, Szkoły Mistrzostwa Sportowego, Ośrodki Szkolenia Sportu Młodzieżowego, Akademickie Ośrodki Szkolenia Sportowego, Wojskowe Ośrodki Szkolenia Sportowego, Kluby Sportowe, Uczniowskie Kluby Sportowe oraz podczas zgrupowań kadr wojewódzkich lub w czasie zgrupowań szkoleniowych Polskiego Związku Zapaśniczego. 3. Dowody potwierdzające prowadzenie treningów pokazowych. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z co najmniej trzech członków, w tym przewodniczącego komisji. Każdy z członków komisji posiada kwalifikację pełną minimum na poziomie 6 PRK w obszarze kultury fizycznej. Pierwszy z członków komisji jest trenerem klasy mistrzowskiej lub pierwszej w zapasach uzyskanej przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (tzw. ustawy deregulacyjnej) lub posiada kwalifikację na poziomie 6 lub 7 PRK w zapasach. Drugi z członków komisji jest trenerem klasy mistrzowskiej lub pierwszej w zapasach uzyskanej przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (tzw. ustawy deregulacyjnej) lub posiada kwalifikację na poziomie 6 lub 7 PRK z zakresu sportów walki. Trzeci z członków komisji posiada praktykę jako nauczyciel akademicki dziedziny nauki o kulturze fizycznej oraz dorobek naukowy w zakresie sportów walki. Każdy z pozostałych członków komisji musi spełnić wymagania jednego z opisanych członków. Przewodniczący jest wybierany spośród członków komisji. Co najmniej 1 członek komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową z komisją potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się z zestawu 2. "Opracowanie koncepcji szkoleniowej" oraz kryterium weryfikacji "Prowadzi treningi pokazowe" z efektu uczenia się "Współdziała ze środowiskiem społecznym grupy szkoleniowej" z zestawu 3. "Organizowanie i realizacja procesu szkoleniowego w zapasach". Za pomocą testu teoretycznego jest potwierdzane posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie: 1. "Teoretyczne podstawy zapasów" oraz efektów uczenia się: "Omawia sposób oceny dyspozycji zawodników do uczestniczenia w procesie szkoleniowym i zawodach sportowych", "Ocenia realizację przebiegu procesu szkoleniowego", "Charakteryzuje zasady organizacji imprez sportowych w zapasach", zawartych w zestawie 3. "Organizowanie i realizacja procesu szkoleniowego w zapasach". Zaliczenie testu teoretycznego oraz analizy dowodów i deklaracji dopuszcza do obserwacji w warunkach symulowanych. Za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową z komisją jest potwierdzane posiadanie efektu uczenia się "Prowadzi zajęcia treningowe i monitoruje pracę grupy" z zestawu 3. "Organizowanie i realizacja procesu szkoleniowego w zapasach". Instytucja certyfikująca musi zapewnić: - salę sportową wyposażoną w sprzęt (np. manekiny, piłki lekarskie, materace) i matę zapaśniczą, niezbędną do przeprowadzenia części praktycznej, - warunki umożliwiające przeprowadzenie części teoretycznej walidacji, w tym rozmowę z komisją, - grupę ćwiczebną (min. 8 osób) do przeprowadzenia walidacji. Pozostali uczestnicy walidacji mogą wejść w skład tej grupy. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie osobie przystępującej do walidacji. 2.1. Metody Wsparcie w zakresie identyfikowania i dokumentowania może być prowadzone następującymi metodami: - analiza dowodów i deklaracji, - rozmowa z doradcą walidacyjnym. 2.2. Zasoby kadrowe Wsparcie w zakresie identyfikowania i dokumentowania może być zapewnione przez doradcę walidacyjnego. Doradca taki musi: - rozumieć cele walidacji, - stosować metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu, - znać efekty uczenia się określone dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania i odnieść je do typowych sytuacji zawodowych, - posiadać udokumentowane co najmniej 10-letnie doświadczenie zawodowe związane z prowadzeniem procesu szkoleniowego w zapasach, - znać założenia i zasady funkcjonowania ZSK np. rozdzielność procesu szkolenia od walidacji, etc. 2.3. Warunki przeprowadzania identyfikowania i dokumentowania Doradca walidacyjny wspiera osobę poprzez ocenę przygotowania do procesu walidacji, w tym pomoc w odbyciu praktyk trenerskich. W sytuacji braku możliwości samodzielnego zorganizowania praktyk doradca walidacyjny w porozumieniu z instytucją certyfikującą umożliwia ich organizację w instytucji wskazanej przez instytucję certyfikującą. Instytucja certyfikująca zapewnia również możliwość korzystania z własnych materiałów szkoleniowych. Podczas przeprowadzenia wsparcia osób przystępujących do walidacji powinny być zapewnione warunki gwarantujące dyskrecję. Osoba przystępująca do walidacji posiada możliwość złożenia wyjaśnień lub odwołania się od decyzji asesorów w toku weryfikacji lub posiada możliwość ponownego przystąpienia do części weryfikacji, bez konieczności powtarzania całej walidacji po pozytywnym rozpatrzeniu wyjaśnień lub odwołania przez instytucję certyfikującą. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest: - posiadanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego, - ukończenie 18 lat, - ukończenie minimum 8-godzinnego kursu pierwszej pomocy, - oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do aktywnego udziału w zajęciach sportowych. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej
Bezterminowy |
8. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005)
O uprawnienie do certyfikowania niniejszej kwalifikacji może ubiegać się podmiot, który spełnia co najmniej jeden z poniższych warunków: - jest wnioskodawcą włączenia niniejszej kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, - posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń ukierunkowanych na osiąganie efektów uczenia się zdefiniowanych dla niniejszej kwalifikacji, - posiada co najmniej 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu walidacji efektów uczenia się zdefiniowanych dla niniejszej kwalifikacji. |
9. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |