Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-05-23
Wersja aktualna od 2024-05-23
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 14 maja 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego we wspinaczce sportowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego we wspinaczce sportowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: w z. P. Borys
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 14 maja 2024 r. (M.P. poz. 386)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE PROCESU TRENINGOWEGO WE WSPINACZCE SPORTOWEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Planowanie i prowadzenie procesu treningowego we wspinaczce sportowej |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego organizowania i realizowania procesu treningowego we wspinaczce sportowej, we wspinaczce na czas lub boulderingu i prowadzeniu przygotowującego do współzawodnictwa sportowego. Prowadzi trening zawodników. Diagnozuje poziom przygotowania motorycznego oraz technicznych i taktycznych umiejętności zawodników. Przygotowuje plany realizacji celów treningowych w oparciu o cele główne i szczegółowe, umiejętności zawodnika oraz wyniki rywalizacji sportowej. Przygotowuje strategię uczestnictwa w zawodach. Analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji przebiegu procesu treningowego. W pracy posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu teorii sportu, techniki, reguł rozgrywania konkurencji wspinaczkowych, aspektów prawnych i współzawodnictwa. Ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo realizowanych jednostek treningowych oraz zawodników. |
Zestaw 1. Teoretyczne podstawy wspinaczki sportowej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje fizjologiczne aspekty wspinaczki sportowej oraz biologiczne podstawy wysiłku fizycznego | - opisuje rolę i zakres badań lekarskich w sporcie oraz profilaktyki, - opisuje charakter wysiłku fizycznego i rodzaj czynności mięśniowej podczas wspinaczki, - uzasadnia konieczność stosowania rozgrzewki i przerw wypoczynkowych, - opisuje specyficzne cechy psychiczne, fizyczne i motoryczne osób w różnych grupach wiekowych, - omawia aspekty zmęczenia i odnowy biologicznej oraz regeneracji po wysiłku, - wyjaśnia zmiany zachodzące w układach człowieka pod wpływem wysiłku fizycznego, posługując się odpowiednimi parametrami (np. zmiany temperatury ciała, tętna, wentylacji minutowej, wykorzystania różnych źródeł energii), - omawia sposoby wykorzystania zjawiska superkompensacji w tworzeniu planu treningowego, - uzasadnia konieczność stosowania treningu funkcjonalnego, - opisuje narządy i układy człowieka, ze szczególnym uwzględnieniem aparatu ruchu, - opisuje pojęcia i procesy z zakresu fizjologii wysiłku fizycznego człowieka, np.: wydolność fizyczną, zmęczenie, wypoczynek, mechanizm i rodzaje skurczu mięśnia, systemy pozyskiwania energii do pracy mięśniowej w różnych rodzajach wysiłku fizycznego (np. fosfagenowy, glikolityczny) w odniesieniu do procesu treningowego, - omawia znaczenie oddziaływania sił na układ ruchu w czasie uprawiania wspinaczki, - wyjaśnia znaczenie różnych rodzajów koordynacji w uczeniu się ruchu. |
Omawia podstawy psychologii treningu we wspinaczce sportowej | - omawia specyfikę pracy z różnymi grupami wiekowymi, - opisuje zasady budowania pozytywnych relacji z zawodnikiem oraz ich znaczenie dla sukcesu w treningu, - opisuje sposoby motywacji zawodnika w treningu na różnych etapach rozwoju sportowego, - wymienia przyczyny i objawy stresu u zawodnika, - opisuje techniki radzenia sobie ze stresem związanym z procesem treningowym oraz startem w zawodach, - omawia wpływ czynników psychicznych na rozwój sportowców. |
Omawia zasady żywienia w treningu ze wspinaczki sportowej | - opisuje zasady żywienia sportowca w różnych okresach szkolenia i w czasie zawodów, - omawia konsekwencje zdrowotne, prawne i dyscyplinarne stosowania dopingu w sporcie, - omawia zasady bezpiecznej suplementacji diety, - omawia konsekwencje nadmiernego stosowania używek. |
Omawia zasady organizacji współzawodnictwa | - omawia aktualne przepisy współzawodnictwa międzynarodowego International Federation of Sport Climbing (IFSC), - omawia aktualne przepisy współzawodnictwa krajowego Polskiego Związku Alpinizmu (PZA), - omawia zasady organizacji sportu młodzieżowego. |
Zestaw 2. Teoretyczne podstawy planowania procesu treningowego we wspinaczce sportowej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje rodzaje celów i sposoby ich wyznaczania | - omawia rodzaje celów w procesie treningowym, - definiuje pojęcie celu SMART w odniesieniu do treningu we wspinaczce sportowej, - opisuje czynniki wpływające na wyznaczenie celów, - określa hierarchię wyznaczania celów zgodnie z zasadą etapowości. |
Charakteryzuje czasową strukturę treningu | - omawia etapy szkolenia sportowego, - omawia cykle i okresy szkoleniowe, - omawia pojęcia: trening ogólnorozwojowy, ukierunkowany, specjalistyczny, trening dzieci i młodzieży, - omawia zjawisko wczesnej specjalizacji oraz błędy i zagrożenia wynikające z niewłaściwego realizowania etapów szkolenia. |
Charakteryzuje rzeczową strukturę treningu | - omawia przygotowanie motoryczne, np.: szybkość, siłę, wytrzymałość, - opisuje metody, środki i formy treningowe stosowane w treningu sportowym, - opisuje składowe obciążeń treningowych, - omawia sposób kształtowania zdolności motorycznych przy pomocy metod, środków i form treningu wspinaczki sportowej. |
Charakteryzuje proces kontroli treningu | - omawia sposoby kontroli procesu treningu (np. proporcje różnych rodzajów środków treningu, łączny czas ich trwania, częstotliwość treningu), - omawia sposoby kontroli efektów szkolenia, np. w zakresie umiejętności technicznych, zmiany w zdolnościach motorycznych. |
Zestaw 3. Planowanie i realizacja procesu treningowego we wspinaczce na czas lub boulderingu i prowadzeniu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Planuje proces treningowy we wspinaczce sportowej | - określa wejściowy poziom przygotowania motorycznego, technicznego, taktycznego i psychicznego zawodnika, - wyznacza cele główny i szczegółowe, - przygotowuje plan treningowy z podziałem na poszczególne okresy i cykle z wykorzystaniem metod, form i środków stosowanych we wspinaczce sportowej, - planuje kalendarz startów zawodnika, - planuje proces kontroli treningu, - planuje obciążenia treningowe, - przygotowuje graficzny plan realizacji szkolenia (tzw. łączkę). |
Prowadzi proces treningowy we wspinaczce sportowej | - dobiera miejsca do realizacji procesu treningowego, - rejestruje i interpretuje obciążenia treningowe, - przygotowuje indywidualne zadania treningowe dla poszczególnych konkurencji, w tym przygotowania motorycznego i mentalnego, - realizuje jednostki treningowe. |
Doskonali technikę i taktykę zawodnika we wspinaczce sportowej | - określa zadanie treningowe, - dobiera ćwiczenia do realizacji celu lub zadania, - nadzoruje wykonywanie zadanych ćwiczeń, - podsumowuje z zawodnikiem wykonane ćwiczenia. |
Kontroluje proces treningowy we wspinaczce sportowej | - kontroluje realizację celów i planu treningowego, - identyfikuje potrzebę dokonania modyfikacji celu lub planu treningowego, - uzasadnia konieczność zmian celu lub planu treningowego, - aktualizuje cel lub plan treningowy. |
Przygotowuje strategię startu w zawodach we wspinaczce sportowej | - przygotowuje harmonogram uczestnictwa w zawodach, w tym dni startowych, - pomaga zawodnikowi osiągnąć stan gotowości startowej, - ustala z zawodnikiem taktykę startu, - optymalizuje wykorzystanie warunków, okoliczności i przepisów sportowych w celu osiągnięcia sukcesu na zawodach. |
Naucza zawodników dostrzegania i kontrolowania zmiennych sytuacji taktycznych w walce sportowej we wspinaczce sportowej | - wyjaśnia aspekty, na które zawodnicy powinni zwrócić uwagę, analizując przebieg zawodów sportowych i walki sportowej, - omawia błędy postrzegania, decyzji i wykonania, - uczy obserwacji zachowań przeciwników i własnych. |
Zestaw 4. Podnoszenie własnych kompetencji i współpraca z otoczeniem | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Planuje i realizuje własny rozwój | - wymienia dostępne zasoby wiedzy metodycznej i naukowej z zakresu treningu sportowego (np. publikacje, źródła elektroniczne), - uczestniczy w różnych formach doskonalenia (np. w konferencjach, szkoleniach, warsztatach, seminariach). |
Współpracuje z otoczeniem grupy szkoleniowej | - współpracuje ze specjalistami z innych dziedzin, np. trenerem przygotowania motorycznego, psychologiem, dietetykiem, - omawia możliwości współpracy ze środowiskiem lokalnym (np. samorząd lokalny, media). |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie weryfikacji jest możliwe stosowanie następujących metod: - test teoretyczny, - analiza dowodów i deklaracji, - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny). 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z minimum 3 osób. Każdy z członków komisji musi posiadać: - co najmniej tytuł Trenera Klasy II Wspinaczki Sportowej Polskiego Związku Alpinizmu lub kwalifikację "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego we wspinaczce sportowej", - umiejętności związane z egzaminowaniem/ocenianiem (zaświadczenia, oświadczenia, umowy o pracę, kontrakty itp.). Co najmniej jeden z członków komisji musi trenować przez 24 miesiące w ciągu ostatnich 5 lat minimum jednego zawodnika biorącego udział we współzawodnictwie (w sporcie kwalifikowanym) organizowanym przez Polski Związek Alpinizmu (PZA) lub International Federation of Sport Climbing (IFSC) we wspinaczce na czas lub prowadzeniu i boulderingu. Skład komisji jest uzależniony od konkurencji, dla której będzie prowadzona walidacja. Ponadto co najmniej 1 z członków komisji spełnia jeden z poniższych warunków: - posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, - uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji. Przewodniczący komisji musi posiadać kwalifikację pełną z minimum poziomem 7 PRK w obszarze kultury fizycznej. 1.3. Warunki organizacyjne i materialne Za pomocą testu teoretycznego potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawach 1 "Teoretyczne podstawy wspinaczki sportowej" i 2 "Teoretyczne podstawy planowania procesu treningowego we wspinaczce sportowej". Zaliczenie testu teoretycznego jest ważne przez 3 lata. Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym) jest potwierdzane posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawach 3 "Planowanie i realizacja procesu treningowego we wspinaczce na czas lub boulderingu i prowadzeniu" i 4 "Podnoszenie własnych kompetencji i współpraca z otoczeniem". W celu potwierdzenia posiadania efektów uczenia się zawartych w zestawie 3 "Planowanie i realizacja procesu treningowego we wspinaczce na czas lub boulderingu i prowadzeniu" kandydat przesyła instytucji certyfikującej: 1. Roczny plan treningowy, przygotowany dla zawodnika, który zawiera: 1) wejściowy poziom przygotowania motorycznego, technicznego i taktycznego zawodnika; 2) cele główny i szczegółowe; 3) planowane wskaźniki rozwoju motorycznego, technicznego i taktycznego; 4) plan treningowy z podziałem na poszczególne okresy i cykle z wykorzystaniem metod, form i środków stosowanych we wspinaczce sportowej; 5) kalendarz startów zawodnika; 6) zaplanowany proces kontroli treningu; 7) zaplanowane obciążenia treningowe; 8) graficzny plan realizacji szkolenia (tzw. łączkę). 2. Szczegółowe plany 2 mikrocykli z różnych okresów makrocyklu zawierające: 1) cel lub cele mikrocyklu i poszczególnych jednostek treningowych; 2) szczegółowy plan mikrocyklu; 3) strukturę i plan obciążeń treningowych; 4) środki, metody, formy i obciążenia treningowe stosowne do założonego celu lub celów. 3. Sprawozdanie z realizacji rocznego planu treningowego zawierające: 1) charakterystykę końcową zawodnika, uwzględniającą poziom przygotowania motorycznego oraz zaawansowania technicznego i taktycznego; 2) stopień realizacji celu głównego i celów szczegółowych na koniec makrocyklu; 3) zrealizowany graficzny plan organizacji szkolenia (tzw. łączka); 4) osiągnięte wskaźniki rozwoju motorycznego, technicznego i taktycznego; 5) zrealizowane działania kontrolne; 6) dziennik dokumentujący prowadzenie jednostek treningowych w makrocyklu, z uwzględnieniem obciążeń treningowych (objętość i intensywność pracy); 7) analizę i wnioski z realizacji makrocyklu treningowego. Kandydat dostarcza również dowody pozwalające na potwierdzenie posiadania zestawu 4 "Podnoszenie własnych kompetencji i współpraca z otoczeniem". Instytucja certyfikująca zapewnia: - warunki do przeprowadzenia testu teoretycznego, - warunki do przeprowadzenia rozmowy z komisją (wywiadu swobodnego). Instytucja certyfikująca zapewnia możliwość walidacji dla wybranych konkurencji, tj. wspinaczki na czas lub bouldering i prowadzenie. Instytucja certyfikująca po zweryfikowaniu posiadania wszystkich efektów uczenia się zawartych w kwalifikacji wydaje kandydatowi certyfikat potwierdzający posiadanie niniejszej kwalifikacji z dopiskiem "Wspinaczka na czas" lub dopiskiem "Bouldering i prowadzenie". 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymagań do tych etapów. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która: - posiada wykształcenie średnie lub średnie branżowe, - posiada kwalifikację "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" lub posiada tytuł trenera klasy II we wspinaczce sportowej uzyskany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829), - posiada pełną zdolność do czynności prawnych, - ukończyła kurs udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierający następujące tematy: ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku; ocena stanu poszkodowanego; kontrola czynności życiowych; postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym; podstawowe czynności podtrzymywania życia; postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek; postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń; postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa, - przedstawi oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją. Dodatkowo każdy z kandydatów musi spełnić jeden z poniższych warunków: 1. Osiągnięcie co najmniej rundy półfinałowej lub finałowej (w przypadku konkurencji wspinaczki na czas) w zawodach rangi igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata, pucharu świata, mistrzostw Europy organizowanych przez właściwą federację międzynarodową. 2. Osiągnięcie co najmniej dwukrotnie rundy finałowej w zawodach rangi młodzieżowych igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata juniorów, mistrzostw Europy Juniorów, pucharu Europy, pucharu Europy juniorów organizowanych przez właściwą federację międzynarodową, pod warunkiem zajęcia miejsca w pierwszej 1/2 sklasyfikowanych zawodników. 3. Osiągnięcie trzykrotnie rundy finałowej zawodów krajowych PZA (mistrzostwa Polski, puchar Polski) w konkurencjach indywidualnych w kategorii seniorskiej, pod warunkiem zajęcia miejsca w pierwszej 1/3 sklasyfikowanych zawodników. 4. Przejście co najmniej 5 różnych dróg wspinaczkowych o trudnościach minimum 7c+ dla mężczyzn i 7b+ dla kobiet lub co najmniej 5 dróg boulderowych o trudności minimum 7C dla mężczyzn i 7B dla kobiet. 5. Prowadzenie zawodnika przez okres co najmniej 12 miesięcy w ciągu 48 miesięcy poprzedzających osiągnięcie przez niego jednego z następujących wyników sportowych: 1) trzykrotnie finał zawodów krajowych rangi mistrzostw Polski, pucharu Polski, mistrzostw Polski juniorów, pucharu Polski juniorów, organizowanych przez PZA, pod warunkiem zajęcia miejsca w pierwszej 1/3 sklasyfikowanych zawodników; 2) półfinał lub finał w przypadku konkurencji bouldering lub prowadzenie w zawodach rangi igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata, pucharu świata, mistrzostw Europy organizowanych przez właściwą federację międzynarodową; 3) finał w przypadku konkurencji wspinaczki na czas w zawodach rangi igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata, pucharu świata, mistrzostw Europy organizowanych przez właściwą federację międzynarodową; 4) dwukrotnie finał w zawodach rangi młodzieżowych igrzysk olimpijskich, mistrzostw świata juniorów, mistrzostw Europy juniorów, pucharu Europy, pucharu Europy juniorów organizowanych przez właściwą federację międzynarodową, pod warunkiem zajęcia miejsca w pierwszej 1/2 sklasyfikowanych zawodników. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej oraz warunki przedłużenia ważności
Certyfikat jest ważny 5 lat. Warunkiem przedłużenia jest przedstawienie - listy prowadzonych zawodników wraz z informacją o okresie ich trenowania, - listy zawodów organizowanych przez właściwy związek sportowy, w których brali udział trenowani zawodnicy, - zaświadczenia o ukończeniu kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do recertyfikacji, zawierającego następujące tematy: ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku; ocena stanu poszkodowanego; kontrola czynności życiowych; postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym; podstawowe czynności podtrzymywania życia; postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek; postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń; postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa. |
8. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005)
Brak dodatkowych warunków, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji |
9. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |