Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-05-23
Wersja aktualna od 2024-05-23
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 23 kwietnia 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Zarządzanie procesami i zespołami w sektorze ochrony zdrowia z wykorzystaniem metodyki Lean Management - Poziom Lean Lider" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Zarządzanie procesami i zespołami w sektorze ochrony zdrowia z wykorzystaniem metodyki Lean Management - Poziom Lean Lider" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Zdrowia: w z. W. Konieczny
|
1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. poz. 2704).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Zdrowia
z dnia 23 kwietnia 2024 r. (M.P. poz. 384)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "ZARZĄDZANIE PROCESAMI I ZESPOŁAMI W SEKTORZE OCHRONY ZDROWIA Z WYKORZYSTANIEM METODYKI LEAN MANAGEMENT - POZIOM LEAN LIDER" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Zarządzanie procesami i zespołami w sektorze ochrony zdrowia z wykorzystaniem metodyki Lean Management - Poziom Lean Lider |
2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej
7 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację "Zarządzanie procesami i zespołami w sektorze ochrony zdrowia z wykorzystaniem metodyki Lean Management - Poziom Lean Lider": 1) wykazuje się wiedzą z zarządzania zmianą w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia; 2) posługuje się wiedzą i stosuje metody zarządzania procesem i zespołami oparte na bezpośredniej obserwacji procesów oraz ustrukturyzowanych rozmów z członkami zespołu; 3) posługuje się wiedzą z zakresu mapowania procesów i stosuje techniki mapowania procesów (schemat blokowy, diagram przepływu flow chart, mapa strumienia wartości (Value Stream Map - VSM), wizyta w procesie gemba walk); 4) posługuje się wiedzą z zakresu możliwości wykorzystania wybranych narzędzi Lean Management dostosowanych do specyfiki funkcjonowania podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia: technika przezbrajania urządzeń i procesów SMED (Single Minute Exchange of Die), program umiejętności przełożonych w zakresie instruowania podwładnych (Training Within Industry - TWI), praca standaryzowana, system ssący, karta usprawnień w oparciu o cykl ciągłego doskonalenia Deminga (Plan - Do - Check - Act - PDCA); 5) organizuje pracę zespołów przez wykorzystanie metody zarządzania 6S (sortowanie, systematyka, sprzątanie, standaryzacja, samodyscyplina + bezpieczeństwo - Safety), dostosowaną do specyfiki podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia; 6) organizuje pracę zespołów przez wykorzystanie narzędzi w postaci siatki spotkań operacyjnych, rozwiązywania problemów, analizy i wdrażania usprawnień oraz weryfikację adekwatności systemu spotkań i wskaźników do aktualnych potrzeb organizacji, dostosowując je do specyfiki podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia; 7) buduje zaangażowanie zespołu, zawierając kontrakty zespołowe; 8) zarządza kompetencjami w zespole, stosując narzędzie matrycy kompetencji; 9) wiąże cele strategiczne organizacji z celami operacyjnymi nadzorowanych zespołów oraz stosuje metody zarządzania przez cele dostosowane do specyfiki podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia; 10) wykorzystuje metody i techniki audytu do weryfikacji adekwatności, efektywności i skuteczności wdrożonych narzędzi i metod zarządzania Lean Management (siatki spotkań, zarządzania przez cele, metody zarządzania 6S). |
Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą z zakresu zarządzania zmianą w procesach i zespołach podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia zasady komunikacji i zarządzania zmianą w zespołach, z uwzględnieniem specyfiki podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia | 1) wymienia zasady komunikacji, z uwzględnieniem struktur organizacyjnych podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia; 2) charakteryzuje fazy konfliktu; 3) omawia fazy zarządzania zmianą; 4) charakteryzuje zachowania lidera w fazach zarządzania zmianą, z uwzględnieniem potencjalnych obszarów oporu oraz konfliktu, wynikających ze specyfiki struktury zatrudnienia, demografii i organizacji podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia. |
Stosuje techniki mapowania procesów | 1) opracowuje proces blokowy; 2) opracowuje diagram przepływu flow chart; 3) opracowuje mapę strumienia wartości (Value Stream Map - VSM). |
Analizuje pracę zespołów medycznych i administracyjnych w miejscu jej wykonywania | 1) stosuje technikę wizyty w procesie gemba walk w zarządzaniu procesami z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania zespołów medycznych i administracyjnych występujących w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia; 2) stosuje technikę szkolenia w procesie gemba coaching w zarządzaniu zespołem, z uwzględnieniem specyfiki podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia; 3) przedstawia wyniki analizy w oparciu o zastosowane techniki. |
Charakteryzuje zasady stosowania wybranych narzędzi Lean Management, z uwzględnieniem specyfiki podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia i konieczności dostosowania tych narzędzi do specyfik działania wybranych podmiotów sektora (w szczególności podstawowej opieki zdrowotnej, ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, szpitala) | 1) omawia stosowanie narzędzi techniką przezbrajania urządzeń i procesów SMED w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia; 2) omawia stosowanie programu umiejętności przełożonych w zakresie instruowania podwładnych (Training Within Industry - TWI) w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia; 3) omawia stosowanie techniki pracy standaryzowanej w podmiotach działających sektorze ochrony zdrowia, z uwzględnieniem procedur medycznych; 4) omawia wykorzystanie systemu ssącego w procesach realizowanych w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia; 5) omawia system identyfikacji marnotrawstw (patogenów), zarządzania usprawnieniami i monitorowania efektów wdrażanych usprawnień, wykorzystując karty usprawnień oparte o cykl ciągłego doskonalenia Deminga PDCA, w wybranym podmiocie działającym w sektorze ochrony zdrowia; 6) omawia zakres, cel i zasady stosowania metody zarządzania 6S w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia. |
Opisuje cele, korzyści, warunki i role w standaryzacji procesów w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia | 1) opisuje cele, korzyści i warunki stosowania pracy standaryzowanej w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia; 2) opisuje role pracowników zespołów medycznych - lekarzy, pielęgniarek, salowych itd. (praca zgodnie z obowiązującymi na stanowisku pracy standardami, udział w przygotowaniu usprawnień, zgłaszanie usprawnień); 3) opisuje role pracowników zespołów wsparcia - pracowników administracyjnych, personelu pomocniczego itd. (zgodnie z obowiązującymi na stanowisku pracy standardami, udział w przygotowaniu usprawnień, zgłaszanie usprawnień, ułatwianie pracy zespołom medycznym); 4) opisuje role liderów zespołów z uwzględnieniem struktur organizacyjnych charakterystycznych dla podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia (zgodnie z obowiązującymi na stanowisku pracy standardami, analizowanie zgłaszanych usprawnień, proponowanie usprawnień, tworzenie warunków do pracy, tworzenie i aktualizacja dokumentacji, szkolenia zespołów, audytowanie stosowania i adekwatności standardów pracy). |
Zestaw 2. Budowanie efektywnych zespołów w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Buduje zaangażowanie zespołu przy wykorzystaniu kontraktów zespołowych | 1) charakteryzuje elementy kontraktu zespołowego (cele wynikające z oczekiwań pacjenta, cele wynikające z oczekiwań wybranego podmiotu działającego w sektorze ochrony zdrowia, wspólne cele z innymi zespołami w danym podmiocie, strukturę formalną funkcjonowania zespołu, odpowiedzialność i kompetencje w zespole, standardy pracy i zasady zachowań w zespole); 2) przygotowuje kontrakt wspólnie z zarządzanym zespołem. |
Posługuje się modelem siatki spotkań komunikacyjnych adekwatnym dla podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia | 1) opisuje modelową strukturę i potencjalne różnice siatki spotkań komunikacyjnych w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia; 2) opisuje zakres, cel, zasady i różnice prowadzenia spotkań operacyjnych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu działającego w sektorze ochrony zdrowia (medycznych i administracyjnych); 3) prowadzi dzienne spotkania operacyjne zgodnie ze strukturą spotkania opartą o wskaźniki, identyfikację problemów, planowanie zadań bieżących i satysfakcję zespołu; 4) opisuje zakres, cel, zasady i różnice prowadzenia spotkań rozwiązywania problemów w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu działającego w sektorze ochrony zdrowia (medycznych i administracyjnych); 5) prowadzi spotkania, których przedmiotem jest rozwiązywanie problemów zgodnie ze schematem fakty - przyczyny - rozwiązania; 6) opisuje zakres, cel, zasady prowadzenia spotkań usprawniania procesów w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu działającego w sektorze ochrony zdrowia (medycznych i administracyjnych); 7) prowadzi spotkania dotyczące usprawnień procesów; 8) opisuje zakres, cel i zasady prowadzenia okresowych spotkań weryfikujących adekwatność i skuteczność poszczególnych spotkań komunikacyjnych oraz stosowanych wskaźników; 9) prowadzi okresowe spotkania weryfikacyjne. |
Zarządza kompetencjami w zespole | 1) charakteryzuje elementy matrycy kompetencji; 2) przygotowuje matrycę kompetencji oraz związany z nią plan szkoleń dla wybranego zespołu w podmiocie działającym w sektorze ochrony zdrowia; 3) na bieżąco, zgodnie z potrzebami zespołu aktualizuje matrycę kompetencji oraz związany z nią plan szkoleń dla wybranego zespołu w podmiocie działającym w sektorze ochrony zdrowia. |
Zestaw 3. Stosowanie metody zarządzania przez cele w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Zarządza zespołem przez cele strategiczne i wartości organizacji | 1) omawia misję, wizję, cele strategiczne organizacji adekwatne dla podmiotu działającego w sektorze ochrony zdrowia; 2) analizuje związek celów operacyjnych podmiotu działającego w sektorze ochrony zdrowia z jego celami strategicznymi i wartościami. |
Zarządza procesem przez cele dostosowane do specyfiki podmiotów działających w sektorze ochrony zdrowia | 1) wskazuje czynniki krytyczne procesów realizowanych w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu działającego w sektorze ochrony zdrowia (medycznych i administracyjnych); 2) określa miary oceny procesów adekwatne dla wskazanych czynników krytycznych; 3) opisuje zasady zastosowania wskazanych wcześniej miar oceny procesów w wybranych komórkach organizacyjnych podmiotu działającego w sektorze ochrony zdrowia. |
Zestaw 4. Prowadzenie oceny okresowej wyników oraz audytu skuteczności poziomu zaawansowania Lean Management w organizacji | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Ocenia poziom realizacji celów organizacji oraz kierunki usprawnień | 1) prowadzi okresowe spotkania dotyczące oceny osiąganych wyników; 2) analizuje poziom realizacji wyników zgodnie z wcześniej ustalonymi celami (analiza efektów i trendów); 3) ocenia poziom i efektywność wdrażanych usprawnień. |
Ocenia poziom wykorzystania i adekwatność dla funkcjonowania podmiotu działającego w systemie ochrony zdrowia wybranych elementów Lean Management | 1) ocenia efektywność spotkań okresowych (w szczególności dziennych) zgodnie z kartą audytową; 2) ocenia efektywność spotkań rozwiązywania problemów zgodnie z kartą audytową; 3) ocenia efektywność spotkań doskonalenia procesu zgodnie z kartą audytową; 4) ocenia funkcjonowanie metody zarządzania 6S zgodnie z kartą audytową; 5) ocenia adekwatność zestawu wskaźników stosowanych w organizacji zgodnie z kartą audytową; 6) weryfikuje skuteczność i adekwatność systemu oceny doskonałości Lean w organizacji zgodnie z kartą audytową. |
4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji
1. Weryfikacja 1.1. Metody Weryfikacja składa się z części teoretycznej, po której następuje część praktyczna. Część teoretyczna polega na przeprowadzeniu testu teoretycznego przy użyciu aplikacji komputerowej albo z wykorzystaniem formularza papierowego. Część praktyczna składa się z: 1) obserwacji wdrażanych usprawnień w warunkach rzeczywistych. Miejsce i formę (w szczególności miejsce pracy osoby przystępującej do walidacji) wskazuje osoba podlegająca walidacji. Jeżeli warunki techniczno-organizacyjne nie pozwalają na obserwację w warunkach rzeczywistych, weryfikacji dokonuje się przez analizę prezentacji, filmów lub zdjęć dokumentujących zaistnienie walidowanych zdarzeń lub czynności - w celu zweryfikowania umiejętności osoby przystępującej do walidacji w zakresie organizacji spotkań operacyjnych i spotkań analizy procesu oraz wdrażania usprawnień (komunikacja); 2) przedstawienia wdrażanych usprawnień (udokumentowany stan przed i po wdrożeniu usprawnienia, w szczególności zdjęcia, filmy, dokumenty) w formie prezentacji multimedialnej, z wykorzystaniem dedykowanych, wystandaryzowanych formularzy opisujących prezentowane usprawnienie - w celu zweryfikowania umiejętności osoby przystępującej do walidacji w zakresie zapewnienia warunków organizacyjno-formalnych, pozwalających na identyfikowanie i zbieranie informacji o występujących w procesie problemach, zbierania i analizy faktów oraz generowania i wdrażania pomysłów usprawniania procesu; 3) uzasadnienia merytorycznego i ekonomicznego proponowanych lub wdrażanych usprawnień, podlegającego ocenie komisji egzaminacyjnej (wywiad ustrukturyzowany) - w celu zweryfikowania umiejętności osoby przystępującej do walidacji w zakresie oceny usprawnień zgłaszanych przez podwładnych oraz wsparcia podwładnych w zapewnieniu jakości i kompletności informacji niezbędnych do przygotowania uzasadnienia; 4) fakultatywnej dyskusji z zaproszonymi gośćmi. W części praktycznej jest możliwe zaproszenie przez osobę przystępującą do walidacji gości i zadawanie przez nich tej osobie pytań dotyczących istoty wdrażanego usprawnienia oraz korzyści wynikających z jego wdrożenia. Gośćmi powinny być osoby zarządzające komórkami organizacyjnymi, w których dane usprawnienie przyniosło lub powinno przynieść wymierne korzyści, oraz osoby odpowiedzialne w organizacji za rozwój lub zapewnienie jakości (w szczególności przełożeni, osoby z kierownictwa podmiotu, szefowie komórek jakości). Liczba i dane personalne zaproszonych gości muszą zostać przed rozpoczęciem walidacji zaakceptowane przez instytucję certyfikującą w celu zapewnienia warunków do przeprowadzenia walidacji. 1.2. Zasoby kadrowe Operator systemu egzaminacyjnego, który odpowiada za: 1) organizację testu teoretycznego oraz przygotowanie infrastruktury technicznej i lokalowej; 2) zapewnienie poufności danych; 3) w przypadku testu teoretycznego przeprowadzanego przy użyciu aplikacji komputerowej - przygotowanie formularza w postaci elektronicznej, dostępów do aplikacji egzaminacyjnej oraz, jeżeli występuje taka konieczność, udostępnienia komputera; 4) w przypadku testu teoretycznego przeprowadzanego z wykorzystaniem formularza papierowego - przygotowanie wydruków formularzy, dystrybucję i zbieranie wypełnionych formularzy testowych; 5) przekazanie wypełnionych przez osobę przystępującą do walidacji formularzy testowych członkom komisji egzaminacyjnej. Komisja egzaminacyjna, składająca się z co najmniej 2 egzaminatorów, przy czym egzaminator może jednocześnie pełnić rolę operatora systemu egzaminacyjnego, która odpowiada za: 1) nadzór nad przebiegiem testu teoretycznego; 2) ocenę i stwierdzenie wyników testu teoretycznego oraz części praktycznej. Wymagania wobec operatora systemu egzaminacyjnego: 1) wykształcenie średnie (co najmniej 4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji); 2) znajomość obsługi komputera w zakresie podstawowej obsługi aplikacji służących do przeprowadzenia testu teoretycznego; 3) znajomość aspektów technicznych związanych z nawiązaniem lub zanikiem połączenia internetowego oraz kompatybilności przeglądarek internetowych z wykorzystywaną aplikacją komputerową do przeprowadzenia testu teoretycznego. Wymagania wobec członków komisji egzaminacyjnej: 1) wykształcenie wyższe na kierunku w zakresie zarządzania (posiadanie kwalifikacji co najmniej na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji, udokumentowane dyplomem ukończenia studiów drugiego stopnia lub dyplomem ukończenia jednolitych studiów magisterskich) lub wykształcenie wyższe na kierunku w zakresie zarządzania w ochronie zdrowia (posiadanie kwalifikacji co najmniej na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji, udokumentowane dyplomem ukończenia studiów pierwszego stopnia), lub ukończone studia podyplomowe w zakresie zarządzania w ochronie zdrowia; 2) posiadane co najmniej 2-letnie udokumentowane doświadczenie (w szczególności referencje, poświadczenia przeprowadzonych projektów, szkoleń itp. z okresu nie dłuższego niż 5 lat poprzedzających walidację) w zakresie prowadzenia szkoleń z metodyki Lean Management w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia; 3) posiadane doświadczenie w zakresie minimum dwóch wdrożeń metodyki Lean Management w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia, udokumentowane referencjami lub zaświadczeniami. Wymagania w zakresie sposobu prowadzenia walidacji. Oprócz spełnienia wymagań formalnych członkowie komisji egzaminacyjnej, przeprowadzając czynności walidacyjne, są obowiązani stosować: 1) zasadę zapobiegania konfliktowi interesów, która polega w szczególności na rozdzieleniu funkcji kształcenia od funkcji walidacji. Członek komisji egzaminacyjnej zaangażowany w przygotowanie osoby przystępującej do walidacji nie może jednocześnie uczestniczyć w ocenie efektów tego przygotowania; 2) wymóg zgodności kryteriów oceny efektów uczenia się oraz oceny dokumentacji potwierdzającej efekty uczenia (w szczególności obserwacji praktycznych, prezentacji) z kryteriami właściwymi dla wskazanej kwalifikacji; 3) wymóg stosowania metod weryfikacji efektów uczenia się wskazanych dla kwalifikacji; 4) zasadę przejrzystości procesu walidacji przez uzasadnienie swojej decyzji na żądanie kandydata, który otrzymał negatywną ocenę walidacyjną. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne jej przeprowadzenia Wyniki testu teoretycznego oraz kwalifikacje osoby przystępującej do walidacji weryfikuje komisja egzaminacyjna, wspierana przez operatora systemu egzaminacyjnego. Skład komisji egzaminacyjnej jest wyznaczany przez instytucję certyfikującą. Część teoretyczna: Test teoretyczny przy użyciu aplikacji komputerowej: 1) instytucja certyfikująca zapewnia dostęp kandydata do aplikacji obsługującej formularz testowy (każdy kandydat posiada odrębne konto umożliwiające identyfikację indywidualnych odpowiedzi) przez nadanie dostępów; 2) instytucja certyfikująca zapewnia obsadę stanowiska operatora systemu egzaminacyjnego, którego zadaniem jest przygotowanie i sprawdzenie infrastruktury technicznej (sprzęt, aplikacje do przeprowadzania testów) przed rozpoczęciem walidacji oraz wsparcie techniczne kandydata oraz komisji egzaminacyjnej; 3) instytucja certyfikująca potwierdza, przed rozpoczęciem testu teoretycznego, że kandydat posiada odpowiedni sprzęt, oprogramowanie oraz dostęp do aplikacji i formularza testowego (przeglądarka internetowa); 4) instytucja certyfikująca określa w warunkach walidacji, publikowanych na stronie internetowej instytucji certyfikującej, sposób zgłaszania i maksymalną liczbę gości zapraszanych przez osobę przystępującą do walidacji. Test teoretyczny przy wykorzystaniu formularza papierowego: 1) instytucja certyfikująca zapewnia stanowisko umożliwiające wypełnienie i zebranie testów; 2) instytucja certyfikująca zapewnia obsługę procesu oceny testów przez komisję egzaminacyjną. Część praktyczna: 1) instytucja certyfikująca zapewnia kompletność składu komisji egzaminacyjnej podczas walidacji oraz dostęp do pomieszczeń, w których będą prezentowane wdrożone usprawnienia; 2) instytucja certyfikująca przed terminem obserwacji wdrażanych usprawnień w warunkach rzeczywistych uzgadnia z osobą przystępującą do walidacji zasady dostępu (w szczególności godziny i czas obserwacji, warunki bezpieczeństwa, niezbędne formalności) do pomieszczeń, w których będą prezentowane wdrożone usprawnienia; 3) instytucja certyfikująca zapewnia infrastrukturę techniczną do prezentacji wdrażanych usprawnień oraz umożliwiającą prowadzenie dyskusji pomiędzy kandydatem i członkami komisji egzaminacyjnej oraz zadawania pytań przez zaproszonych gości odpowiednio: - w przypadku sesji realizowanej za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej - środki umożliwiające komunikację elektroniczną (możliwość komunikacji, prezentacji materiałów, filmów), - w przypadku spotkań bezpośrednich - pomieszczenie wraz z infrastrukturą (w szczególności komputerem, rzutnikiem, tablicami demonstracyjnymi z arkuszami papieru, pisakami, kartkami samoprzylepnymi, nagłośnieniem), - w przypadku spotkań wykorzystujących formę spotkań bezpośrednich i spotkań na odległość, gdzie część uczestników komunikuje się za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej - zarówno środki umożliwiające komunikację elektroniczną, jak i pomieszczenie z wyposażeniem; 4) instytucja certyfikująca jest obowiązana do udostępnienia na stronie internetowej instytucji certyfikującej wzorów wystandaryzowanych formularzy wymaganych w części praktycznej. |
5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia (kwalifikacja pełna na poziomie 6 Polskiej Ramy Kwalifikacji). Minimum rok doświadczenia w realizacji zadań w podmiotach działających w sektorze ochrony zdrowia na stanowisku związanym z zarządzaniem zespołem, z uwzględnieniem różnych form zatrudnienia i współpracy. Realizacja zadań może zostać potwierdzona świadectwem pracy, zakresem obowiązków, umową określającą zakres zadań, referencjami lub innymi dokumentami jednoznacznie wskazującymi zakres i czas wykonywania zadań. |
6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej
Nie określa się |
7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej
Bezterminowo |
8. Dodatkowe wymagania wynikające ze specyfiki kwalifikacji wolnorynkowej, dotyczące:
1) zakresu i częstotliwości ewaluacji wewnętrznej, o których mowa w art. 64 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005);
2) zakresu i częstotliwości sporządzania raportów z zewnętrznego zapewniania jakości, o których mowa w art. 68 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji;
3) zakresu i częstotliwości składania sprawozdań z działalności, o których mowa w art. 76 ust. 1-3 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.
Nie określa się |
9. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie określa się |
10. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |