Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-02-12
Wersja aktualna od 2024-02-12
obowiązujący
UCHWAŁA NR 88/2024
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 12 lutego 2024 r.
zmieniająca uchwałę w sprawie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej
Na podstawie art. 160 § 4 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2408) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§ 1. W regulaminie Państwowej Komisji Wyborczej stanowiącym załącznik do uchwały Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 21 marca 2011 r. w sprawie regulaminu Państwowej Komisji Wyborczej (M.P. poz. 286, z 2012 r. poz. 38, z 2015 r. poz. 1295, z 2016 r. poz. 600, z 2018 r. poz. 122, 530 i 653, z 2019 r. poz. 390 oraz z 2020 r. poz. 27 i 334) wprowadza się następujące zmiany:
1) w § 16:
a) w pkt 1 uchyla się lit. b,
b) w pkt 3 uchyla się lit. h,
c) w pkt 4 uchyla się lit. a;
2) § 17 otrzymuje brzmienie:
„§ 17. Dokumenty, o których mowa w § 16, zaświadczenia o wyborze posłów i senatorów oraz posłów do Parlamentu Europejskiego oraz - stosownie do decyzji przewodniczącego Komisji - inne wydawane przez nią dokumenty opatrywane są pieczęcią Komisji.”;
3) rozdział 5 otrzymuje brzmienie:
„Rozdział 5
Nadzór nad aktualizowaniem danych zgromadzonych w Centralnym Rejestrze Wyborców oraz sporządzaniem spisów wyborców
§ 21. 1. Komisja sprawuje nadzór nad aktualizowaniem danych zgromadzonych w Centralnym Rejestrze Wyborców oraz sporządzaniem spisów wyborców.
2. Nadzór wykonywany jest przez:
1) okresowe gromadzenie i analizowanie danych o liczbie mieszkańców gmin oraz o liczbie wyborców ujętych w stałych obwodach głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców;
2) okresowe kontrole prawidłowości aktualizowania danych w Centralnym Rejestrze Wyborców;
3) kontrole prawidłowości sporządzania spisów wyborców;
4) kontrole dokonywane w związku ze skargami oraz informacjami o nieprawidłowościach w aktualizowaniu danych w Centralnym Rejestrze Wyborców oraz sporządzaniu spisów wyborców.
3. Czynności kontrolne wynikające z nadzoru Komisja wykonuje przy pomocy Krajowego Biura Wyborczego, które:
1) kontroluje prawidłowość aktualizacji danych w Centralnym Rejestrze Wyborców oraz sporządzania spisów wyborców i przekazuje w tym zakresie wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta) wyjaśnienia oraz wnioski dotyczące stwierdzonych uchybień;
2) może żądać informacji o stanie aktualizacji danych w Centralnym Rejestrze Wyborców;
3) może występować z urzędu do wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) o wykreślenie z obwodu głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców bądź spisu wyborców osób, które z naruszeniem prawa zostały ujęte w stałym obwodzie głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców lub w spisie wyborców, a także o sprostowanie niewłaściwych danych wyborcy;
4) przekazuje wojewodom oceny i uwagi dotyczące stanu ewidencji ludności w związku z aktualizacją danych w Centralnym Rejestrze Wyborców.
4. Kontrole, o których mowa w ust. 3 pkt 1, wykonują pracownicy Krajowego Biura Wyborczego na podstawie pisemnych upoważnień udzielonych przez Szefa Krajowego Biura Wyborczego albo przez dyrektora właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego.
5. Krajowe Biuro Wyborcze:
1) gromadzi i analizuje kwartalne informacje o liczbie mieszkańców gmin oraz liczbie wyborców ujętych w stałych obwodach głosowania w Centralnym Rejestrze Wyborców w poszczególnych gminach;
2) niezwłocznie po upływie terminu sporządzenia spisów wyborców gromadzi informacje o liczbie mieszkańców gmin oraz o liczbie wyborców wpisanych do spisów wyborców według stanu na dzień ich sporządzenia;
3) gromadzi informacje, o których mowa w pkt 2, według stanu na 3 dni przed dniem głosowania oraz dodatkowo informacje o:
a) liczbie wyborców, którzy zmienili miejsce głosowania,
b) liczbie wyborców skreślonych ze spisu wyborców,
c) liczbie zaświadczeń o prawie do głosowania wydanych wyborcom, jeżeli w wyborach przewidziane jest ich wydawanie,
d) liczbie wyborców, którzy ustanowili pełnomocnika do głosowania,
e) liczbie wyborców, którzy zgłosili zamiar głosowania korespondencyjnego, jeżeli głosowanie takie jest w wyborach przewidziane;
4) podaje do publicznej wiadomości informacje, o których mowa w pkt 1-3.
6. Szef Krajowego Biura Wyborczego przedkłada Komisji - w terminach przez nią ustalonych - ocenę stanu prawidłowości aktualizacji danych w Centralnym Rejestrze Wyborców oraz sporządzania spisów wyborców.
7. Dla wykonania czynności wynikających z nadzoru Komisji osoby upoważnione przez Szefa Krajowego Biura Wyborczego i dyrektorów delegatur Krajowego Biura Wyborczego mają prawo wglądu do dokumentacji dotyczącej aktualizacji danych w Centralnym Rejestrze Wyborców oraz sporządzania spisów wyborców.”;
4) w § 23 w ust. 1:
a) pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) korzystając z dostępu do Centralnego Rejestru Wyborców;”,
b) uchyla się pkt 2.
§ 2. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.
Przewodniczący Państwowej Komisji Wyborczej: S. Marciniak