Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2024-10-26
Wersja aktualna od 2024-10-26
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 14
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 lutego 2024 r.
w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów
(ostatnia zmiana: M.P. z 2024 r., poz. 904) Pokaż wszystkie zmiany
Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195, 1234 i 1641) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, zwana dalej „Kancelarią”, zapewnia obsługę merytoryczną, prawną, organizacyjną, techniczną i kancelaryjno-biurową Rady Ministrów, Prezesa Rady Ministrów, wiceprezesów Rady Ministrów, Ministrów - Członków Rady Ministrów, Kolegium do Spraw Służb Specjalnych oraz Szefa Służby Cywilnej.
2. Kancelaria zapewnia również obsługę pełnomocników Rządu, komitetów, komisji wspólnych, rad, zespołów oraz innych kolegialnych organów pomocniczych, doradczych i opiniodawczo-doradczych, jeżeli tak stanowią przepisy o ich utworzeniu.
§ 2. 1. Kancelaria działa zgodnie z zarządzeniami i poleceniami Prezesa Rady Ministrów.
2. Kancelaria wykonuje powierzone zadania pod kierownictwem Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zwanego dalej „Szefem Kancelarii”.
§ 3. Kancelarią kieruje Szef Kancelarii przy pomocy: Sekretarza Rady Ministrów, sekretarzy stanu i podsekretarzy stanu w Kancelarii, Dyrektora Generalnego Kancelarii oraz dyrektorów komórek organizacyjnych Kancelarii.
§ 4. 1. Szef Kancelarii wyznacza swojego zastępcę lub zastępców i określa ich zadania.
2. Zastępcy Szefa Kancelarii wykonują zadania Szefa Kancelarii podczas jego nieobecności oraz w razie nieobsadzenia stanowiska Szefa Kancelarii, do czasu jego obsadzenia.
§ 5. Szef Kancelarii może tworzyć i znosić zespoły doradcze i opiniodawcze do opracowania spraw zleconych przez Radę Ministrów i Prezesa Rady Ministrów, określając: skład osobowy tych zespołów, zakres i tryb ich działania oraz zasady ich obsługi.
§ 6. Szef Kancelarii może imiennie upoważnić osoby wymienione w § 3 oraz inne osoby będące pracownikami Kancelarii do:
1) załatwiania w jego imieniu spraw należących do jego kompetencji;
2) wykonywania w jego imieniu zadań powierzonych przez Prezesa Rady Ministrów.
§ 7. 1. W Kancelarii działa Gabinet Polityczny Prezesa Rady Ministrów.
2. Szczegółowy zakres zadań i kompetencji osoby kierującej gabinetem politycznym, o którym mowa w ust. 1, określa Prezes Rady Ministrów.
§ 8. 1. W skład Kancelarii wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Biuro Prezesa Rady Ministrów;
2) Biuro Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
3) Biuro Sekretariatu Europejskiego;
4) Centrum Informacyjne Rządu;
5) Departament Bezpieczeństwa Narodowego;
6) Departament Ekonomiczny Unii Europejskiej;
7) (uchylony)
8) Departament Komitetu do Spraw Europejskich;
9) Departament Koordynacji Procesu Legislacyjnego;
10) Departament Nadzoru i Kontroli;
11) Departament Oceny Skutków Regulacji i Analiz;
11a) [1] Departament Planowania i Koordynacji Odbudowy;
12) Departament Polityk Publicznych i Programowania Prac Rządu;
13) Departament Polityki Senioralnej;
14) Departament Prawa Unii Europejskiej;
15) Departament Prawny;
16) Departament Przygotowania i Sprawowania Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej;
17) Departament Służby Cywilnej;
18) Departament Społeczeństwa Obywatelskiego;
19) Departament Spraw Parlamentarnych;
20) Departament do spraw Równego Traktowania;
21) Departament Spraw Zagranicznych;
22) Departament Wniosków, Petycji i Skarg;
22a) [2] Departament Współpracy i Monitoringu Odbudowy;
23) (uchylony)
24) Biuro Budżetowo-Finansowe część 16 i 23;
25) Biuro Dyrektora Generalnego;
26) Biuro Informatyki;
27) Biuro Kadr i Rozwoju Zawodowego;
28) Biuro Ochrony.
2. Biuro Sekretariatu Europejskiego, Departament Ekonomiczny Unii Europejskiej, Departament Komitetu do Spraw Europejskich, Departament Prawa Unii Europejskiej oraz Departament Przygotowania i Sprawowania Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej tworzą Sekretariat Europejski.
§ 9. Organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych Kancelarii oraz tryb ich pracy określa regulamin organizacyjny nadany przez Szefa Kancelarii na wniosek Dyrektora Generalnego Kancelarii.
§ 10. Traci moc zarządzenie nr 2 Prezesa Rady Ministrów z dnia 5 stycznia 2016 r. w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (M.P. z 2023 r. poz. 3, z późn. zm.1)).
§ 11. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionego zarządzenia zostały ogłoszone w M.P. z 2023 r. poz. 223, 462, 611, 663, 1014 i 1345.
[1] § 8 ust. 1 pkt 11a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 107 Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (M.P. poz. 904). Zmiana weszła w życie 26 października 2024 r.
[2] § 8 ust. 1 pkt 22a w brzmieniu ustalonym przez § 1 pkt 2 zarządzenia nr 107 Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 października 2024 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie nadania statutu Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (M.P. poz. 904). Zmiana weszła w życie 26 października 2024 r.