Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-12-05
Wersja aktualna od 2023-12-05
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI I NAUKI1)
z dnia 23 listopada 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z zakresu danej dyscypliny naukowej w oparciu o aktywne metody w procesie dydaktycznym - trener akademicki" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z zakresu danej dyscypliny naukowej w oparciu o aktywne metody w procesie dydaktycznym - trener akademicki" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Edukacji i Nauki: P. Czarnek
|
1) Minister Edukacji i Nauki kieruje działem administracji rządowej - szkolnictwo wyższe i nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji i Nauki (Dz. U. z 2022 r. poz. 18 i 1842).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Edukacji i Nauki
z dnia 23 listopada 2023 r. (M.P. poz. 1335)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE ZAJĘĆ Z ZAKRESU DANEJ DYSCYPLINY NAUKOWEJ W OPARCIU O AKTYWNE METODY W PROCESIE DYDAKTYCZNYM - TRENER AKADEMICKI" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie zajęć z zakresu danej dyscypliny naukowej w oparciu o aktywne metody w procesie dydaktycznym -- trener akademicki |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat jest ważny bezterminowo. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
7 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji 7 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba, która uzyskała kwalifikację rynkową "Prowadzenie zajęć z zakresu danej dyscypliny naukowej w oparciu o aktywne metody w procesie dydaktycznym - trener akademicki", jest przygotowana do samodzielnego projektowania, prowadzenia i ewaluacji szkoleń z zakresu danej dyscypliny naukowej, w formie stacjonarnej oraz zdalnej, z użyciem stworzonych samodzielnie lub pozyskanych narzędzi szkoleniowych. W swojej pracy korzysta z metod, technik i narzędzi dostosowanych do naukowego charakteru zajęć oraz do potrzeb odbiorców. Opiera się również na aktualnym stanie badań z zakresu uczenia się dorosłych oraz śledzi trendy rozwojowe w obszarze działalności naukowej. Osoba posiadająca tę kwalifikację rynkową wykonuje złożone zadania zawodowe w dynamicznie zmieniających się warunkach. |
Zestaw 1. Przygotowanie procesu rozwijania wiedzy i umiejętności uczestników zajęć | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Uzgadnia ze zleceniodawcą warunki świadczenia usług | - opisuje propozycje działań zgodnych z potrzebami zleceniodawcy, - analizuje adekwatność zaplanowanego szkolenia do wskazanych przez zleceniodawcę celów, - formułuje informacje zwrotne dla zleceniodawcy, - dostosowuje propozycje działań do potrzeb zleceniodawcy, - ocenia możliwość wykonania zlecenia w określonych przez zleceniodawcę warunkach. |
Charakteryzuje formalny i etyczny kontekst prowadzenia działalności trenera akademickiego | - analizuje treść umowy ze zleceniodawcą w podstawowym zakresie, pod kątem zgodności z obowiązującym prawem oraz interesami obu stron, - analizuje kwestię praw autorskich w kontekście pracy trenera akademickiego, - analizuje rozwiązania dylematów etycznych w pracy trenera akademickiego, - omawia etyczne zasady postępowania trenera akademickiego, - omawia odnoszące się do pracy z osobami dorosłymi standardy etyczne zawarte w Europejskiej Karcie Naukowca i Kodeksie postępowania przy rekrutacji pracowników naukowych. |
Analizuje potrzeby szkoleniowe uczestników zajęć | - formułuje adekwatne pytania dotyczące potrzeb uczestników zajęć, - proponuje rozwiązania adekwatne do potrzeb uczestników zajęć. |
Przygotowuje koncept szkolenia z uwzględnieniem danej dyscypliny naukowej | - przygotowuje scenariusze zajęć praktycznych skierowanych do studentów, naukowców lub przedstawicieli biznesu, - określa cele szkoleniowe zarówno w odniesieniu do poszczególnych zajęć, jak i wykonywanych w ich trakcie ćwiczeń (zgodnie ze stanem wiedzy w danej dyscyplinie naukowej), - uzasadnia i argumentuje strukturę scenariusza, cele szkoleniowe, dobór metod i narzędzi szkoleniowych odnosząc się do obowiązującego stanu wiedzy w danej dyscyplinie naukowej i praktyk opartych na dowodach naukowych, na podstawie których przygotowuje scenariusz szkolenia, - analizuje teksty naukowe i popularnonaukowe w celu przygotowania materiałów szkoleniowych. |
Opracowuje narzędzia szkoleniowe adekwatne do przekazywania wiedzy z danej dyscypliny naukowej oraz potrzeb uczestników zajęć | - projektuje złożone, autorskie zadania naukowe odnoszące się do dyscypliny naukowej, którą się zajmuje, dostosowując je do planowanego zakresu merytorycznego zajęć oraz do potrzeb uczestników, - projektuje proste i złożone autorskie narzędzia szkoleniowe odnoszące się do dyscypliny naukowej, którą się zajmuje, dostosowując je do zakresu merytorycznego zajęć oraz do potrzeb ich uczestników, - tworzy narzędzia warsztatowe w oparciu o koncepcje uczenia się dorosłych, - modyfikuje narzędzia szkoleniowe w zależności od potrzeb i preferencji uczestników zajęć, - adaptuje dostępne narzędzia szkoleniowe uczenia zdalnego do planowanego zakresu merytorycznego zajęć oraz do potrzeb i preferencji ich uczestników. |
Zestaw 2. Przeprowadzenie zajęć | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Posługuje się wiedzą z zakresu dyscypliny naukowej, którą się zajmuje | - dobiera prezentowane treści z dyscypliny naukowej i dostosowuje ich przekaz do potrzeb uczestników zajęć, - argumentuje dobór prezentowanych treści, - stosuje zasady wizualizacji danych naukowych, - podaje źródła prezentowanych twierdzeń, w tym dowody, - wspiera uczestników zajęć w nabywaniu nowych umiejętności (z zakresu danej dyscypliny naukowej), dostosowując przekaz do ich potrzeb, - wykorzystuje aktualny stan wiedzy, doświadczenie zawodowe i dorobek naukowy do prowadzenia zajęć i wspierania rozwoju ich uczestników, - wykonuje złożone, autorskie zadania naukowe odnoszące się do dyscypliny naukowej, którą się zajmuje, w grapie uczestników zajęć. |
Prowadzi zajęcia metodami angażującymi ich uczestników | - dobiera ćwiczenia zgodnie z założonymi celami zajęć, zakresem merytorycznym konspektu, potrzebami uczestników zajęć, warunkami organizacyjnymi i technicznymi, - stosuje proste i złożone metody, techniki oraz narzędzia szkoleniowe zarówno na zajęciach prowadzonych stacjonarnie, jak i zdalnie, - omawia konsekwencje działań dydaktycznych podjętych w stosunku do uczestników zajęć w perspektywie krótko- i długoterminowej. |
Zarządza procesem grupowym i inicjuje interakcje w grupie | - charakteryzuje wartości i zasady pracy grupowej, - zachęca uczestników do dzielenia się pomysłami i doświadczeniem, - przekazuje polecenia w sposób jasny i zrozumiały, - rozwiązuje problemy wynikające z zakłócających proces grupowy zachowań uczestników zajęć (tj. gadatliwość, przerywanie wypowiedzi, bierność, sabotowanie działań prowadzącego). |
Wykorzystuje zasoby techniczne i materiałowe | - prowadzi prezentację multimedialną, - obsługuje sprzęty potrzebne podczas zajęć, пр.: projektor, tablicę interaktywną, laptop, głośniki, - wykorzystuje nowe technologie, w tym platformy edukacyjne, narzędzia pracy zdalnej, edukacyjne narzędzia zdalne i interaktywne, - posługuje się narzędziami szkoleniowymi w postaci gier, plansz, zestawów kreatywnych. |
Tworzy i stosuje kreatywne rozwiązania dydaktyczne | - wypracowuje własne rozwiązania, wykraczające poza dotychczas stosowane w prowadzeniu zajęć z zakresu danej dyscypliny naukowej, - proponuje nowe sposoby realizacji oraz komunikacji rozwiązań dla zaobserwowanych problemów, - stosuje techniki heurystyczne, w tym analityczne lub kreatywne. |
Zestaw 3. Ewaluacja i podtrzymanie efektów uczenia się | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Prowadzi ewaluację zajęć | - przeprowadza badanie reakcji uczestników zajęć po ich zakończeniu (I etap ewaluacji według Kirkpatricka), - sprawdza wiedzę nabytą w trakcie zajęć przez ich uczestników (II etap ewaluacji według Kirkpatricka), - sprawdza umiejętność zastosowania przez uczestników zajęć w praktyce nabytych wiedzy i umiejętności (III etap ewaluacji według Kirkpatricka). |
Prowadzi działania podtrzymujące efekty uczenia się | - proponuje sposoby weryfikacji efektów uczenia się osiągniętych przez uczestników zajęć, - proponuje sposoby kontaktów z uczestnikami zajęć między kolejnymi spotkaniami i po zakończeniu wszystkich zajęć, - przygotowuje materiały dodatkowe, poszerzające zakres tematów poruszanych podczas zajęć. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się następujące metody: - analiza dowodów i deklaracji (dopuszczalne dowody: kwestionariusz osobowy wraz z wykazem wykonanych działań szkoleniowych i rozwojowych samodzielnie przygotowany konspekt/scenariusz 8-godzinnych zajęć praktycznych skierowanych do studentów, naukowców lub przedstawicieli biznesu oraz nagranie trwającego 15 minut fragmentu zajęć praktycznych prowadzonych online przy użyciu wybranej platformy szkoleniowej, z uwzględnieniem co najmniej jednej techniki uczenia zdalnego, np.: podział na pokoje, plansza zdalna, quiz, oraz scenariusz 2 godzinnych zajęć, które będą obserwowane w trzeciej części walidacji: obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych uzupełniona wywiadem częściowo ustrukturyzowanym (rozmową z komisją walidacyjną)), - test teoretyczny (obejmuje wiedzę na temat aktywnych metod w procesie dydaktycznym), - obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych uzupełniona wywiadem swobodnym lub ustrukturyzowanym (rozmową z komisją walidacyjną) w formie zajęć dla studentów, naukowców lub przedstawicieli biznesu z zakresu dyscypliny naukowej, którą osoba ubiegająca się o certyfikację zajmuje się naukowo lub w zakresie której prowadzi działalność popularnonaukową, społeczną lub organizacyjną (co najmniej 2 godziny dydaktyczne na część praktyczną). Zaświadczenie o ukończeniu kursu trenerskiego z zakresu dydaktyki aktywnej, umiejętności osobistych i społecznych trwającego co najmniej 90 godzin i dowody realizacji co najmniej 500 godzin zajęć dla studentów, naukowców lub przedstawicieli biznesu zwalniają kandydata z testu teoretycznego. W przedstawionym wykazie zajęć należy podać ich tematy, daty rozpoczęcia i zakończenia oraz ich wymiar godzinowy, rodzaj i liczbę uczestników oraz nazwę i adres podmiotu, na rzecz którego zajęcia zostały przeprowadzone. Osoba ubiegająca się o certyfikację jest zobowiązana przedstawić dowody potwierdzające, że zajęcia zostały przeprowadzone należycie, w szczególności referencje albo inne dokumenty takie jak protokół zdawczo-odbiorczy lub notatka służbowa, sporządzone przez podmiot, na rzecz którego zajęcia zostały przeprowadzone. Jeżeli z uzasadnionej i obiektywnej przyczyny osoba ubiegająca się o certyfikację nie jest w stanie uzyskać ww. dokumentów, przedstawia oświadczenie, które podlega ocenie instytucji certyfikującej. Instytucja certyfikująca może zweryfikować oświadczenie, kierując się do wskazanego w dokumencie podmiotu. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja walidacyjną składa się z co najmniej 2 osób. Przewodniczący komisji walidacyjnej posiada: - co najmniej stopień naukowy doktora, - udokumentowane doświadczenie w przeprowadzeniu co najmniej jednego kursu trenerskiego skierowanego do naukowców, trwającego co najmniej 32 godziny, - udokumentowane doświadczenie z przeprowadzenia co najmniej 1000 godzin zajęć praktycznych (np. szkoleń lub laboratoriów) dla studentów, naukowców, przedstawicieli biznesu lub innych osób dorosłych lub udokumentowane, co najmniej 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń i zajęć dydaktycznych. Członek komisji posiada: - co najmniej tytuł zawodowy magistra lub równorzędny, - udokumentowane doświadczenie z przeprowadzenia co najmniej 500 godzin zajęć praktycznych (np. szkoleń lub laboratoriów) dla studentów, naukowców, przedstawicieli biznesu lub innych osób dorosłych lub udokumentowane, co najmniej 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń i zajęć dydaktycznych. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Walidacja jest podzielona na 3 części. Część pierwsza obejmuje analizę dowodów i deklaracji. Część draga obejmuje test teoretyczny. Część trzecia - praktyczna obejmuje obserwację w warunkach symulowanych lub rzeczywistych oraz wywiad swobodny lub ustrukturyzowany. Zaliczenie danej części walidacji dopuszcza do przystąpienia do kolejnej części walidacji. W przypadku realizacji części teoretycznej weryfikacji w trybie stacjonarnym instytucja certyfikująca zapewnia salę wyposażoną w sposób umożliwiający osobom ubiegającym się o certyfikację swobodną pracę w systemie elektronicznym albo wydrukowane arkusze testowe i przybory piśmiennicze. W przypadku realizacji części teoretycznej weryfikacji w trybie zdalnym instytucja certyfikująca umożliwia osobom ubiegającym się o certyfikację korzystanie z systemu elektronicznego gwarantującego samodzielną pracę i ochronę danych osobowych. W przypadku weryfikacji metodą obserwacji w warunkach symulowanych osoba ubiegająca się o certyfikację zapewnia co najmniej 6-osobową grupę do przeprowadzenia symulacji oraz pracownię wyposażoną w sprzęty i materiały umożliwiające przeprowadzenie zajęć i ich obserwację, tj.: tablicę interaktywną, laptop, głośniki, stanowisko komputerowe z podłączonym rzutnikiem multimedialnym do przeprowadzenia prezentacji. Osoba ubiegająca się o certyfikację współpracuje z instytucją certyfikującą w określeniu i organizacji narzędzi szkoleniowych przewidzianych dla planowanych zajęć, np. gier, plansz, zestawów kreatywnych. |
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca zapewnia doradcę wspierającego osobę ubiegającą się o certyfikację na etapie identyfikowania i na etapie dokumentowania posiadanych efektów uczenia się Doradca powinien posiadać wiedzę z zakresu zasad i metod weryfikacji dowodów potwierdzających posiadanie danych efektów uczenia się oraz znać efekty uczenia się i kryteria ich weryfikacji zawarte w kwalifikacji znajdującej się w obszarze jego doradztwa. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba ubiegająca się o certyfikację
Osoba ubiegająca się o certyfikację powinna posiadać wykształcenie wyższe udokumentowane posiadaniem kwalifikacji pełnej, co najmniej na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji lub odpowiadającym zagranicznym (dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia albo dyplom ukończenia jednolitych studiów magisterskich potwierdza nadanie kwalifikacji na poziomie 7 Polskiej Ramy Kwalifikacji - art. 8 pkt 10 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226, z późn. zm.)), potwierdzone dyplomem wydanym przez właściwą instytucję systemu szkolnictwa wyższego w Polsce albo za granicą. Dodatkowo osoba ubiegająca się o certyfikację powinna posiadać co najmniej 100 godzin doświadczenia: - dydaktycznego zdobytego w ramach kształcenia w szkole doktorskiej lub na studiach doktoranckich lub - zawodowego w sektorze szkolnictwa wyższego i nauki lub nowoczesnych technologii (min. praca w uczelni lub innym podmiocie systemu szkolnictwa wyższego i nauki albo w dziale badawczo-rozwojowym u przedsiębiorcy lub udział w projekcie badawczym). Uwzględnia się zarówno pracę na podstawie stosunku pracy, jak i udokumentowaną działalność gospodarczą, nierejestrowaną lub działalność wykonywaną osobiście w rozumieniu art. 13 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1996 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2647, z późn. zm.). |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji rynkowej
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |