Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-11-30
Wersja aktualna od 2023-11-30
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO1)
z dnia 22 listopada 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Organizowanie i realizowanie wystaw fotograficznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Organizowanie i realizowanie wystaw fotograficznych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego: P. Gliński
|
1) Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (Dz. U. poz. 1262).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
z dnia 22 listopada 2023 r. (M.P. poz. 1322)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "ORGANIZOWANIE I REALIZOWANIE WYSTAW FOTOGRAFICZNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Organizowanie i realizowanie wystaw fotograficznych |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się Osoba posiadająca kwalifikację "Organizowanie i realizowanie wystaw fotograficznych" identyfikuje zakres tematyczny wystawy i aranżuje wystawę fotograficzną, organizuje wystawę i koordynuje ją pod względem technicznym. Posiadacz kwalifikacji identyfikuje zakres tematyczny wystawy: wyszukuje informacje o autorach, temacie i kontekście prac, kompletuje i opracowuje materiały pomocnicze potrzebne do realizacji wystawy. Zna i stosuje w praktyce wystawienniczej podstawowe rodzaje aranżacji, projektuje spójny i zamknięty tematycznie układ prac (wystawowych), konsultuje aranżację z dysponentem prac, dobiera odpowiednie do tematu tło estetyczne, adaptuje aranżację do warunków lokalowych. Opracowuje harmonogram działań, podejmuje typowe czynności prawno-administracyjne, stosuje podstawowe przepisy prawne, związane z prawem autorskim i prawem cywilnym, w zakresie udostępnienia i prezentacji prac, dyskutuje warunki wystawienia prac z ich dysponentem i przygotowuje umowę z dysponentem prac. Organizuje transport prac i koordynuje ich oprawę. Koordynuje zaplecze techniczne na czas wystawy oraz przygotowanie materiałów reklamowych i informacyjnych, planuje i realizuje wernisaż. Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do organizowania i realizowania prezentacji fotograficznych o charakterze wystawienniczym w obszarze pożytku publicznego zarówno w ramach podejmowanego zatrudnienia, jak i własnej działalności gospodarczej. |
Zestaw 1. Opracowywanie tematu i aranżowanie wystawy fotograficznej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Analizuje przestrzeń wystawienniczą oraz sposób prezentacji prac | 1) omawia rodzaje aranżacji przestrzeni wystawienniczych; 2) projektuje spójny i zamknięty tematycznie układ prac wystawowych. |
Aranżuje wystawę fotograficzną | 1) konsultuje aranżację z dysponentem prac; 2) dobiera odpowiednie do tematu tło estetyczne; 3) adaptuje aranżację do zastanych warunków. |
Identyfikuje zakres tematyczny | 1) wyszukuje informacje o autorach prac, temacie i kontekście wystaw; 2) kompletuje i opracowuje materiały pomocnicze; 3) prezentuje zgromadzone materiały pomocnicze. |
Zestaw 2. Organizowanie prezentacji fotograficznych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Koordynuje przygotowanie materiałów reklamowych i informacyjnych | 1) omawia materiały informacyjne i reklamowe; 2) przygotowuje zamówienie ("brief") wymaganych tematem materiałów informacyjnych i reklamowych; 3) ocenia przedstawione materiały informacyjne i reklamowe. |
Negocjuje z dysponentem prac, koordynuje zawarcie umów | 1) omawia przepisy związane z prawem autorskim i prawem cywilnym w zakresie udostępnienia i prezentacji prac; 2) wyjaśnia zapisy umowy z dysponentem prac; 3) uzgadnia warunki wystawienia prac z ich dysponentem. |
Planuje wernisaż | 1) uzgadnia listę gości; 2) dobiera miejsce organizacji wernisażu; 3) sporządza scenariusz wernisażu; 4) sporządza zamówienie cateringu. |
Ustala harmonogram działań prawno-administracyjnych | 1) wyjaśnia czynności prawno-administracyjne wykonywane w trakcie podejmowanych działań organizacyjnych; 2) tworzy harmonogram działań. |
Zestaw 3. Koordynowanie prac technicznych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Koordynowanie prac technicznych | 1) omawia sposoby oprawy prac; 2) planuje oprawę prac, uwzględniając umowę, typ prac, aranżację i budżet; 3) weryfikuje jakość wykonania opraw; 4) demonstruje proste sposoby oprawy prac (np. passe-partout). |
Koordynuje zaplecze techniczne na czas wystawy | 1) omawia zagadnienia związane z organizacją zaplecza technicznego; 2) planuje przygotowanie zaplecza technicznego, uwzględniając warunki lokalowe i eksploatacyjne; 3) omawia zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa i dozoru technicznego podczas trwania wystawy. |
Organizuje transport prac | 1) omawia zasady ubezpieczenia prac; 2) wymienia sposoby transportu prac; 3) planuje transport prac, uwzględniając postanowienia umowy i typ prac; 4) weryfikuje stan prac po transporcie. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Weryfikacja 1. Metody wykorzystywane podczas weryfikacji: 1) test teoretyczny; 2) prezentacja; 3) ocena dzieła. 2. Zasoby kadrowe Weryfikację przeprowadza co najmniej trzyosobowa komisja złożona z trzech asesorów, w skład której wchodzą przewodniczący komisji i członkowie komisji. Asesorzy spełniają łącznie następujące warunki: 1) co najmniej dwóch asesorów musi udokumentować co najmniej 3 lata aktywności zawodowej w roli właścicieli lub pracowników galerii mających w swoim zakresie obowiązków przygotowywanie wystaw lub udokumentować 5 lat doświadczenia przy realizacji wystaw w instytucjach przygotowujących wystawy (np. bibliotekach) oraz posiadać kwalifikacje potwierdzające efekty uczenia wymagane w tej kwalifikacji; 2) co najmniej jeden asesor musi posiadać 5 lat doświadczenia edukacyjnego lub szkoleniowego, doświadczenie egzaminacyjne oraz wykształcenie wyższe (7 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji); 3) co najmniej jeden asesor wykazuje się znajomością Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. 3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Sposób organizacji walidacji. Walidacja składa się z trzech części następujących po sobie. Warunkiem przystąpienia do kolejnej części jest pozytywna weryfikacja poprzedniej. Cały proces walidacji nie może trwać dłużej niż 6 miesięcy. Część 1. Test teoretyczny sprawdzający efekty uczenia się opisane we wszystkich zestawach. Część 2. Prezentacja przygotowanej przez kandydata dokumentacji wystawy fotograficznej (prezentacja i ocena dzieła). Sprawdza efekty uczenia się opisane w zestawach 1 i 2. Część 3. Aranżacja wystawy - ocena dzieła. Kandydat musi zaaranżować wystawę we wskazanej przestrzeni zgodnie z przygotowaną dokumentacją. Ta część sprawdza efekty uczenia opisane we wszystkich zestawach. Kandydat otrzyma z wyprzedzeniem niezbędne informacje, materiały i wgląd w fotografie, które podczas egzaminu będzie wystawiał, a także spis wymagań dotyczących przygotowanej dokumentacji. Instytucja certyfikująca zapewnia: 1) warunki i sprzęt do przeprowadzenia testu teoretycznego (w formie pisemnej lub elektronicznej); 2) miejsce, w którym kandydat będzie aranżować wystawę (przestrzeń wystawienniczą z odpowiednimi do prac systemami zawieszania); 3) oprawione fotografie. Po uzgodnieniu z komisją, kandydaci mogą zdawać egzamin (z wyjątkiem części 1 - testu), korzystając z dostarczonych przez siebie prac i we wskazanej przez siebie przestrzeni wystawienniczej. Instytucja certyfikująca określi wymagania dla prac i przestrzeni wystawienniczej. Wymagania dotyczące instytucji certyfikującej. Instytucja certyfikująca musi zapewnić bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących spełnienia wymogów formalnych, przeprowadzenia etapów weryfikacji, a także decyzji kończącej walidację. W przypadku negatywnego wyniku weryfikacji, instytucja certyfikująca jest zobowiązana przedstawić uzasadnienie decyzji. Instytucja certyfikująca weźmie pod uwagę szczególne uwarunkowania osób niepełnosprawnych i, w granicach rozwiązań, które nie wpływają na rzetelność weryfikacji, dostosuje przestrzeń wystawienniczą do szczególnych wymagań. Identyfikowanie i dokumentowanie. Doradca walidacyjny, wspólnie z kandydatem, dokona przeglądu pod kątem wspólnych efektów uczenia się, kwalifikacji włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, a uzyskanych wcześniej przez kandydata. Brak innych, szczególnych wymagań. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Brak |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |