Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-10-27
Wersja aktualna od 2023-10-27
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 9 października 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningu golfowego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningu golfowego" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 9 października 2023 r. (M.P. poz. 1151)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE PROCESU TRENINGU GOLFOWEGO" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Planowanie i prowadzenie procesu treningu golfowego |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat jest ważny bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako "PRK"), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację rynkową jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania i realizowania procesu treningu golfowego. Prowadzi trening zawodników. Diagnozuje poziom technicznych umiejętności zawodników oraz korzysta z informacji o zawodnikach. Przygotowuje plany realizacji celów szkoleniowych w oparciu o cele główne i cele pośrednie, umiejętności zawodnika oraz wyniki testów i badań. Przygotowuje plan zgrupowania szkoleniowego i plan uczestnictwa w zawodach. Organizuje akcje szkoleniowe. Analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji przebiegu procesu treningowego. Ponosi odpowiedzialność za jakość realizowanych jednostek treningowych oraz bezpieczeństwo zawodników. Osoba posiadająca tę kwalifikację analizuje swoje mocne i słabe strony oraz stale podnosi swoje kompetencje. |
Zestaw 1. Opracowanie koncepcji treningowej w golfie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Przygotowuje charakterystykę wyjściową zawodnika golfa | - ocenia przygotowanie motoryczne zawodnika, - ocenia umiejętności techniczne i taktyczne zawodnika, - ocenia przygotowanie teoretyczne, - ocenia przebieg kariery zawodnika. |
Formułuje wspólnie z zawodnikiem cele szkolenia w golfie | - wyznacza cele długo- i krótkoterminowe, - określa zadania wynikowe i szkoleniowe, - uzasadnia cele w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów, - uwzględnia charakterystykę wejściową zawodnika. |
Przygotowuje plan realizacji celów szkolenia w golfie | - opracowuje plan organizacji szkolenia, w tym zadania szkoleniowe, z uwzględnieniem odnowy biologicznej, przygotowania teoretycznego, oraz kontroli i oceny postępów w nauczaniu, - wyznacza okresy szkoleniowe, - dobiera metody, formy i środki treningowe odpowiednie dla rozwoju psychofizycznego zawodnika, - uzasadnia dobór metod, form i środków treningowych do realizacji celów szkoleniowych, - planuje proces kontroli realizacji celów szkoleniowych. |
Prowadzi ewaluację własnych koncepcji treningowych w golfie | - identyfikuje konieczność dokonania modyfikacji koncepcji treningowej (w tym np.: ze względu na kontuzje, wyniki sportowe, warunki finansowe), - modyfikuje plan realizacji celów szkolenia (пр.: metody, formy i środki treningowe), uwzględniając uwagi i opinie uczestników procesu treningowego, - uzasadnia zmiany wprowadzone do planu szkolenia. |
Zestaw 2. Organizowanie i realizacja procesu treningu golfowego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Realizuje i monitoruje proces treningu golfowego | - weryfikuje aktualność badań lekarskich zawodników, - ocenia dyspozycję zawodnika do uczestniczenia w procesie treningowym i zawodach sportowych, - opracowuje taktykę gry, biorąc pod uwagę indywidualne cechy zawodnika (drużyny), - przygotowuje indywidualne zadania treningowe, - rozwija umiejętności techniczne zawodnika, - przeprowadza trening przygotowania motorycznego do dyscypliny, uwzględniając charakterystykę gry oraz cel, - stosuje techniki treningu psychologicznego/mentalnego w przygotowaniu zawodnika, - prowadzi rejestr obciążeń treningowych, - utrzymuje właściwe proporcje wielkości obciążeń, - organizuje różne formy współzawodnictwa dla określonej grapy (np. w sporcie dzieci i młodzieży, niepełnosprawnych), - monitoruje realizację celów etapowych szkolenia przez rejestrowanie osiągnięć zawodników. |
Ocenia realizację przebiegu procesu treningu golfowego | - analizuje bieżące wyniki sportowe, - analizuje wyniki badań diagnostycznych, testów i sprawdzianów, - formułuje wnioski do dalszej pracy treningowej, - uzasadnia konieczność wprowadzania bieżącej korekty planów treningowych. |
Współdziała z otoczeniem | - identyfikuje otoczenie szkoleniowe zawodnika, - omawia sposoby współdziałania z otoczeniem. |
Organizuje akcje szkoleniowe w golfie | - omawia akty prawne regulujące zasady bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w trakcie procesu treningowego, - omawia zabezpieczenie finansowe i materialne udziału w akcjach szkoleniowych, - charakteryzuje dokumentację formalną związaną z organizacją udziału w akcjach szkoleniowych w tym zgody formalne opiekunów, ubezpieczenie, oświadczenia itp., - przygotowuje plan uczestnictwa w akcji szkoleniowej lub zawodach zawierający: preliminarz wydatków, logistykę itp. |
Zestaw 3. Pozyskiwanie wiedzy | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Aktualizuje i poszerza wiedzę z obszaru golfa | - wymienia dostępne zasoby wiedzy z obszaru dyscypliny, - wskazuje najnowsze osiągnięcia metodyczne, naukowe i technologiczne w obszarze dyscypliny, - uczestniczy w konferencjach i warsztatach szkoleniowych krajowych lub międzynarodowych. |
Ocenia własne kompetencje | - omawia rolę autorefleksji jako narzędzia samodoskonalenia, - analizuje własne kompetencje, określa mocne i słabe strony oraz wskazuje obszary do doskonalenia. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie weryfikacji jest możliwe stosowanie następujących metod: - analiza dowodów i deklaracji, - analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiadem swobodnym), - prezentacja. Część lub całość walidacji można przeprowadzić za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym wszystkie zestawy efektów uczenia się jest dyplom ukończenia kursów trenerskich prowadzonych przez stowarzyszenia lub innych organizatorów z uznanym systemem szkolenia przez Confederation of Professional Golf na poziomie "PGA Coach" lub "PGA Professional". 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z minimum 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. Komisja łącznie spełnia wszystkie wymogi, a każdy z członków komisji spełnia przynajmniej jeden z poniższych wymogów: - posiada kwalifikację pełną z minimum 7 poziomem PRK w obszarze sportu lub wychowania fizycznego, - posiadająca co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym oceniania) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów golfa w Polsce lub kwalifikację co najmniej z 6 poziomem PRK w obszarze szkolenia golfowego. Ponadto co najmniej 1 członek komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym) i prezentacji są sprawdzane kryteria weryfikacji zawarte we wszystkich zestawach efektów uczenia się. W celu rozpoczęcia weryfikacji jest wymagane przedstawienie następujących dowodów odnoszących się do golfa: 1) sprawozdanie z działalności szkoleniowej zawierające: a) charakterystykę wyjściową i końcową zawodnika, uwzględniającą poziom przygotowania motorycznego oraz zaawansowania technicznego i taktycznego, b) określony cel główny makrocyklu i cele pośrednie oraz terminy, środki, metody i miejsca ich realizacji w poszczególnych okresach (startowym w oparciu o kalendarz zawodów, przygotowawczym, przejściowym), c) opracowany i zrealizowany plan startowy, d) planowany i zrealizowany sposób kontroli postępów treningowych i turniejowych, e) dokumentację wprowadzanych zmian w technice uderzeń, f) planowane i zrealizowane wielkości obciążeń treningowych, g) dziennik zrealizowanych jednostek treningowych, h) wyniki testów i gier kontrolnych (wyniki lub inne dane z gry w zależności jakie było zadanie na grę treningową) wraz z ich analizą i ewentualnymi korektami w procesie treningowym, i) statystyki z turniejów wraz z ich analizą i ewentualnymi korektami w procesie treningowym, j) cykliczne podsumowania po zakończeniu założonych okresów wraz z analizą postępów i oceną realizacji celów pośrednich, k) podsumowanie sezonu wraz ze szczegółową analizą realizacji celów głównych, a jeżeli nie zostały one zrealizowane - ze szczegółową analizą przyczyn braku ich realizacji; 2) plan akcji szkoleniowej i opcjonalnie sprawozdania ze zrealizowanych akcji szkoleniowych; 3) dowody potwierdzające doskonalenie własnych kompetencji np. zaświadczenia uczestnictwa w szkoleniach, kursach i konferencjach o tematyce sportowej; 4) pisemną analizę własnych kompetencji. Komisja może dopuścić dodatkowe dowody przedstawione przez osobę przystępującą do walidacji. Osoba przystępująca do walidacji przygotowuje prezentację multimedialną w celu prezentacji portfolio. Instytucja certyfikująca zapewnia: - salę do przeprowadzenia prezentacji portfolio, - komputer, rzutnik oraz ekran. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania. Nie określa się warunków przeprowadzenia etapu identyfikowania i dokumentowania. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która: - posiada kwalifikację cząstkową z 4 poziomem PRK "Nauczanie i doskonalenie technik golfowych" lub inną kwalifikację z obszaru szkolenia w golfie z poziomem 4 Europejskiej Ramy Kwalifikacji (EQF), - posiada wykształcenie średnie lub średnie branżowe, - ukończyła 18 lat, - przedstawi zaświadczenie o ukończeniu minimum 8-godzinnego kursu pierwszej pomocy, uzyskane maksymalnie 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, - przedstawi oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - przedstawi zaświadczenie o ukończeniu kursu posługiwania się automatycznym defibrylatorem zewnętrznym (AED). |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |