Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-10-27
Wersja aktualna od 2023-10-27
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 9 października 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z golfa w ramach sportu dla wszystkich" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226 oraz z 2023 r. poz. 2005) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z golfa w ramach sportu dla wszystkich" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 9 października 2023 r. (M.P. poz. 1150)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE ZAJĘĆ Z GOLFA W RAMACH SPORTU DLA WSZYSTKICH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie zajęć z golfa w ramach sportu dla wszystkich |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat jest ważny bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako "PRK"), 3 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego organizowania i realizowania szkolenia początkowego z golfa dla różnych grup wiekowych. Przygotowuje plan zajęć w oparciu o gotowe wzorce, cel zajęć i umiejętności ucznia. Tworzy konspekty zajęć, dostosowując je do celu, potrzeb, umiejętności i możliwości uczestników. W pracy posługuje się wiedzą z zakresu teorii sportu, techniki, reguł gry w golfa, etykiety golfa i aspektów prawnych. Planuje imprezy golfowe dla różnych odbiorców. Prezentuje umiejętności, które pozwalają na demonstrowanie podstawowych technik golfa oraz ćwiczeń specyficznych dla tego sportu. Przyjmuje odpowiedzialność za bezpieczne zrealizowanie zajęć. Samodzielnie rozwiązuje typowe problemy pojawiające się w trakcie zajęć, wynikające na przykład ze zróżnicowania celów i potrzeb uczestników, a także zróżnicowanego poziomu ich umiejętności technicznych oraz sprawności fizycznej. Przewiduje skutki realizowanych zadań. Promuje aktywność fizyczną przez własną postawę oraz prowadzenie działań edukacyjno-informacyjnych. |
Zestaw 1. Teoretyczne podstawy golfa | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje podstawy golfa jako dyscypliny | - omawia historię golfa, - omawia aktualne możliwości uprawiania golfa w Polsce i na świecie, - omawia zasady dopuszczenia do gry w golfa w Polsce, np. zieloną kartę, kartę handicapową, - omawia przepisy i etykietę gry zawarte w "Regułach Gry w Golfa - wersja dla graczy", w tym różne formaty gry, - omawia sprzęt golfowy oraz istotę doboru sprzętu dla początkujących graczy, - omawia role i funkcje pracowników obiektu golfowego. |
Charakteryzuje golfa jako formę sportu dla wszystkich | - wymienia zdrowotne, wypoczynkowe i wychowawcze walory golfa, - omawia ścieżki rozwoju w golfie. |
Omawia prawa lotu piłki i technikę uderzenia w golfie | - omawia rodzaje lotów piłki i ich charakterystykę, np. kierunki startu lotów piłki, - omawia czynniki determinujące lot piłki, np. główka kija, ścieżka kija, - charakteryzuje najniższy punkt swingu. |
Charakteryzuje zasady teorii i metodyki sportu stosowane w planowaniu zajęć z golfa w ontogenezie dla osób początkujących | - opisuje metody nauczania ruchu i formy organizacyjne prowadzenia zajęć stosowane w procesie nauczania golfa osób początkujących, w szczególności dzieci i młodzieży, - omawia zasady nauczania techniki i taktyki stosowane w szkoleniu początkowym, - klasyfikuje i omawia środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania golfa osób początkujących w różnych grupach wiekowych, w tym: dobór i przygotowanie sprzętu, miejsce zajęć, ćwiczenia, gry i zabawy oraz pomoce dydaktyczne, - omawia zasady przygotowania obiektu do zajęć z golfa, - omawia komponenty zajęć (treść, intensywność, objętość, częstotliwość) oraz uzasadnia ich dobór w zależności od warunków organizacyjnych, potrzeb, wieku, możliwości lub zainteresowań uczestników. |
Zestaw 2. Planowanie zajęć z golfa | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Przygotowuje zajęcia z golfa | - wyznacza cel zajęć, - dobiera ćwiczenia do tematu zajęć, - dobiera sprzęt w zależności od wieku, budowy i umiejętności uczestnika, - przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający: cel zajęć i czas ich trwania, treść zajęć, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, prognozowane warunki atmosferyczne, wiek i liczebność grupy, planowane środki zapobiegania zagrożeniom dla uczestników, z zachowaniem obowiązującej w golfie terminologii. |
Omawia zasady etyki pracy i bezpieczeństwa prowadzącego i uczestników zajęć z golfa | - omawia bezpieczeństwo własne, - omawia zasady zachowań w warunkach szczególnych, np. niebezpieczne warunki atmosferyczne, ostrzeżenie o niekontrolowanym locie piłki, - wymienia najczęściej występujące zagrożenia specyficzne dla gry w golfa i prowadzenia zajęć, - omawia zakres odpowiedzialności prawnej instruktora golfa, - omawia zasady bezpośredniego kontaktu fizycznego z uczestnikami zajęć, - wymienia zagrożenia związane z prowadzeniem zajęć z dziećmi, - omawia kodeks etyczny trenera golfa. |
Zestaw 3. Realizowanie zajęć z golfa | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Organizuje zajęcia z golfa | - identyfikuje przed zajęciami zagrożenia dla uczestników, - przygotowuje środowisko nauczania, np. wyznacza strefy treningowe, przygotowuje sprzęt, akcesoria i narzędzia treningowe, - sprawdza stan techniczny sprzętu, - sprawdza przygotowanie uczestników do zajęć, np. pyta o samopoczucie, sprawdza ubiór. |
Demonstruje umiejętności wykonania różnych uderzeń golfowych | - opisuje ustawienie ciała (set up), ruch ciała i kija w trakcie różnego rodzaju uderzeń, - wykonuje uderzenie po różnych trajektoriach lotu piłki, - wykonuje uderzenia, np. chip, pitch, putt, gra z bunkra. |
Prowadzi zajęcia z golfa | - omawia temat i cel zajęć z uczestnikami, - omawia zasady bezpiecznego korzystania z obiektów golfowych, - przeprowadza ćwiczenia rozgrzewkowe, - utrzymuje kontakt z grupą, w tym motywuje do ćwiczeń, - egzekwuje prawidłowe ustawienie uczestników podczas zajęć, - ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń, - stosuje metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestników, - dobiera, opisuje i demonstruje stosowane ćwiczenia, - nadzoruje i kontroluje wykonywanie ćwiczeń przez uczniów, - koryguje błędy techniczne lub taktyczne, - w razie konieczności reaguje w sytuacjach niebezpiecznych, - demonstruje zgodną z etykietą golfa postawę i zachowanie w czasie zajęć, - prezentuje profesjonalny wizerunek (np. do ćwiczeń zakłada odpowiedni strój i obuwie, przestrzega zasad higieny i kultury osobistej), - podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie weryfikacji możliwe jest stosowanie następujących metod: - test teoretyczny, - sprawdzian sportowy (obserwacja w warunkach symulowanych), - obserwacja w warunkach symulowanych, - analiza dowodów i deklaracji, - rozmowa z komisją walidacyjną, dalej zwaną "komisją" (wywiad swobodny). Część lub całość walidacji można przeprowadzić za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym wszystkie zestawy efektów uczenia się są dokumenty potwierdzające uzyskanie tytułu instruktora rekreacji ruchowej ze specjalnością golf wydane przez akademie wychowania fizycznego przed uzyskaniem przez niniejszą kwalifikację statusu funkcjonującej lub dyplom ukończenia kursu dla asystentów instruktorów i instruktorów zakończonego przed uzyskaniem przez niniejszą kwalifikację statusu funkcjonującej i potwierdzającego posiadanie wszystkich efektów uczenia się niniejszej kwalifikacji. Komisja może dopuścić inne dowody przedstawione przez osobę przystępującą do walidacji. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z minimum 2 osób, w tym z przewodniczącego komisji. Komisja łącznie spełnia wszystkie wymogi, a każdy z członków komisji spełnia przynajmniej jeden z poniższych wymogów: - posiada kwalifikację pełną z minimum poziomem 7 PRK w zakresie sportu, wychowania fizycznego lub rekreacji, - posiada co najmniej 3-letnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym ocenianiu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów golfa w Polsce lub posiada kwalifikację z minimum 5 poziomem PRK w zakresie szkolenia lub treningu golfowego. Ponadto co najmniej 1 członek komisji musi posiadać doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji lub uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Za pomocą analizy dowodów i deklaracji sprawdzane są kryteria weryfikacji zawarte w efekcie uczenia się: "Przygotowuje zajęcia z golfa" z zestawu 2 "Planowanie zajęć z golfa". Wymagane jest przedstawienie następującego dowodu odnoszącego się do golfa - konspekt zajęć, zawierający: a) cel zajęć i czas ich trwania, b) treść zajęć, c) metody nauczania, d) środki dydaktyczne, e) formy organizacyjne, f) prognozowane warunki atmosferyczne, g) wiek i liczebność grupy, h) planowane środki zapobiegania zagrożeniom dla uczestników. Za pomocą metody sprawdzianu sportowego (obserwacji w warunkach symulowanych) i rozmowy z komisją (wywiadu swobodnego) sprawdzana jest umiejętność: "Demonstruje umiejętności wykonania różnych uderzeń golfowych" z zestawu 3 "Realizowanie zajęć z golfa". Za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym) sprawdzane są efekty uczenia się: "Organizuje zajęcia z golfa" i "Prowadzi zajęcia z golfa" z zestawu 3 "Realizowanie zajęć z golfa". Członkowie komisji lub inne osoby walidowane mogą wcielać się w rolę osób nauczanych. W teście teoretycznym weryfikacji podlegają wszystkie efekty uczenia się z zestawu 1 "Teoretyczne podstawy golfa", a także efekty uczenia się: "Omawia zasady etyki pracy i bezpieczeństwa prowadzącego i uczestników zajęć z golfa" z zestawu 2 "Planowanie zajęć z golfa". Instytucja certyfikująca zapewnia: - pole golfowe i obiekty towarzyszące (strzelnicę golfową, strefę gry krótkiej), - sprzęt: komplety kijów golfowych różnych rozmiarów, piłki golfowe, - sprzęt umożliwiający nagranie wykonywanych technik golfowych i prowadzonych zajęć, - salę do przeprowadzenia testu teoretycznego. Osoba walidowana zobowiązana jest do przyjścia na walidację w stroju golfowym. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się warunków przeprowadzenia etapu identyfikowania i dokumentowania. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która: - posiada wykształcenie średnie, średnie branżowe lub kwalifikację pełną z 3 poziomem PRK, - ukończyła 18 lat, - przedstawi oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - przedstawi opinię lekarską o braku przeciwwskazań do uprawiania golfa, - przedstawi zaświadczenie o ukończeniu minimum 8-godzinnego kursu pierwszej pomocy uzyskane maksymalnie dwa lata przed podejściem do walidacji, - przedstawi zaświadczenie o ukończeniu kursu posługiwania się automatycznym defibrylatorem zewnętrznym (AED). |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |