Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-09-28
Wersja aktualna od 2023-09-28
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 12 września 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 12 września 2023 r. (M.P. poz. 1049)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE PROCESU TRENINGOWEGO W JEŹDZIECTWIE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny 3 lata. Warunki recertyfikacji: obowiązek odbycia 3 szkoleń recertyfikujących - 2 specjalistycznych i 1 konferencji metodyczno-szkoleniowej, prowadzonych przez instytucję certyfikującą lub podmioty przez nią wskazane. Wniosek o wydanie certyfikatu na kolejny okres wraz z wymaganymi dokumentami należy złożyć do końca roku, w którym wygasa ważność certyfikatu, nie później niż do końca pierwszego kwartału roku następnego. W przypadku niedotrzymania ww. terminu osoby, które zechcą przedłużyć certyfikat, są zobowiązane przedstawić certyfikaty uczestnictwa w 3 szkoleniach recertyfikacyjnych (2 specjalistycznych, 1 konferencji, prowadzonych przez instytucję certyfikującą lub podmioty przez nią wskazane), które odbyły się nie później niż w okresie 2 lat od daty złożonego wniosku. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako "PRK"), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie" jest przygotowana do samodzielnego planowania i prowadzenia procesu treningowego w jeździectwie. Diagnozuje umiejętności zawodników niezbędne do odnoszenia sukcesów sportowych, wyznacza cele krótko- i długoterminowe programu treningowego, opracowuje roczny plan treningowy pary koń - jeździec w oparciu o badania diagnostyczno-kontrolne i testy sprawnościowe. W pracy posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu treningu koni oraz zawodników. Osoba posiadająca kwalifikację posługuje się wiedzą z zakresu doboru i selekcji koni do poszczególnych konkurencji sportowych oraz wiedzą dotyczącą powiązania hodowli ze sportowym użytkowaniem koni. Dba o zrównoważony rozwój umiejętności jeździeckich zarówno konia, jak i jeźdźca. Motywuje, trenuje i koryguje konia i jeźdźca. Jest przygotowana do ewaluacji własnych koncepcji treningowych. Ocenia przygotowanie ośrodka do prowadzenia treningu sportowego, ze szczególnym uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa. |
Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych podstaw treningu jeździeckiego w odniesieniu do konkurencji olimpijskich | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje dyscyplinę w odniesieniu do konkurencji jeździeckich | - omawia historyczne ewoluowanie dyscypliny, w tym technikę jazdy i wykorzystywany sprzęt, - charakteryzuje konkurencje jeździeckie zarejestrowane w Międzynarodowej Federacji Jeździeckiej (FEI), - omawia krajowe i międzynarodowe przepisy ogólne oraz regulujące współzawodnictwo w wybranej konkurencji jeździeckiej, - omawia przepisy rozgrywania wybranej konkurencji z uczestnictwem dzieci i młodzieży, - omawia przepisy weterynaryjne i transportowe związane z udziałem koni w zawodach, - omawia wymogi fizjologiczne i psychologiczne koni wykorzystywanych we współzawodnictwie sportowym w wybranej konkurencji, - wskazuje tendencje rozwojowe w wybranej konkurencji, - wskazuje czynniki sukcesu w wybranej konkurencji, - posługuje się specjalistycznym słownictwem jeździeckim, - charakteryzuje obszar odpowiedzialności zawodowej i etycznej trenera jeździectwa. |
Wyjaśnia znaczenie lonżowania w treningu sportowym konia i jeźdźca | - omawia sposoby lonżowania koni, - omawia wpływ lonżowania na rozbudowę poszczególnych partii mięśni konia, - omawia rodzaje wypięć. |
Omawia zasady bezpieczeństwa i zasady formalno-organizacyjne | - opisuje zagrożenia dla zdrowia i życia uczestnika zajęć wynikające z niewłaściwego prowadzenia zajęć, w tym nieodpowiedniego wykorzystania przestrzeni i sprzętu, stosowania zbyt dużej intensywności i trudności ćwiczeń, a także niestosowania się do poleceń trenera, - opisuje zakres odpowiedzialności prawnej trenera jeździectwa, - opisuje zasady postępowania w razie wypadku z udziałem jeźdźca lub konia, - opisuje zagadnienia prawne związane z prowadzeniem grupy szkoleniowej, w tym zgody formalne opiekunów, - omawia niebezpieczeństwa i konsekwencje związane ze stosowaniem niedozwolonych środków wspomagających w sporcie, - omawia procedury przeprowadzania badań antydopingowych konia. |
Zestaw 2. Charakteryzowanie zasad sportowego wykorzystania konia | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Ocenia przydatność konia do użytku sportowego | - analizuje opinię lekarską pod kątem sportowego użytkowania konia, - analizuje historię sportową konia, - omawia sposoby dopasowania konia do jeźdźca i konkurencji ze szczególnym uwzględnieniem wieku, etapu rozwoju psychofizycznego, warunków fizycznych i zaawansowania jeździeckiego konia i jeźdźca. |
Dba o dobrostan konia | - omawia harmonogram badań i szczepień ochronnych, - omawia zabiegi weterynaryjne i fizjoterapeutyczne wpływające na polepszenie jakości sportowego wykorzystania konia, - w oparciu o współpracę z ekspertami (fizjoterapeutą, dietetykiem) planuje proces odnowy biologicznej koni, - proponuje dzienne dawki żywieniowe i suplementację, dostosowane do potrzeb indywidualnych konia. |
Charakteryzuje powiązania między hodowlą koni a ich sportowym użytkowaniem | - analizuje różnice pomiędzy infrastrukturą stajni sportowej i hodowlanej, - omawia fazy przejścia konia z etapu hodowlanego do sportowego, - omawia użytkowanie oraz trening klaczy ciężarnych i karmiących oraz reproduktorów w sporcie. |
Zestaw 3. Charakteryzowanie techniki jazdy konnej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje elementy jazdy konnej | - omawia znaczenie dosiadu, balansu i rysunku ruchu w treningu, - omawia sposób oceny ruchów konia zgodnie ze skalą ocen dla ujeżdżenia, - omawia drogę przeniesienia środka ciężkości w trakcie pokonywania przeszkody, - omawia rolę zmiany dystansów pomiędzy przeszkodami w zadaniach treningowych, - omawia strategię pokonywania przeszkód crossowych z uwzględnieniem zmęczenia. |
Charakteryzuje sposoby zrównoważonego rozwoju jeźdźca i konia | - wskazuje rolę treningów uzupełniających jeźdźca, w tym ogólnorozwojowego, gimnastycznego, mentalnego oraz relaksacyjnego, - omawia znaczenie współpracy z innymi specjalistami (np. psychologiem sportu, fizjoterapeutą, trenerem personalnym), - omawia rolę treningu gimnastycznego i wydolnościowego konia na różnych etapach treningu sportowego, - wskazuje rolę treningów uzupełniających konia (np. treningi z innych konkurencji, wykorzystanie bieżni, karuzeli, pracy na lonży). |
Zestaw 4. Charakteryzowanie zasad organizowania pracy ośrodka jeździeckiego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Ocenia dobrostan koni znajdujących się w ośrodku jeździeckim | - omawia znaczenie badania palpacyjnego konia, - omawia stany psychofizyczne konia (np. apatię, otępienie, nadmierną pobudliwość), - ocenia dobrostan koni, uwzględniając wyniki badań ich krwi. |
Określa współpracę z personelem i otoczeniem ośrodka jeździeckiego | - omawia znaczenie współpracy z personelem, - omawia znaczenie współpracy z otoczeniem, - omawia znaczenie współpracy z opiekunami prawnymi zawodnika. |
Omawia wyposażenie ośrodka jeździeckiego | - omawia rodzaje i przydatność podłoża oraz wyposażenie placu treningowego (m.in. mocowanie przeszkód, kłódki bezpieczeństwa), - analizuje stan bezpieczeństwa ośrodka ze względu na przebywające w nim konie i ludzi oraz ryzyko wystąpienia sytuacji niebezpiecznych, - omawia fazy tworzenia planu reagowania w sytuacji wypadku, w tym zaopatrzenie w środki pierwszej pomocy. |
Zestaw 5. Opracowanie koncepcji szkoleniowej w jeździectwie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Przygotowuje roczny plan treningowy w jeździectwie | - określa cel główny i przygotowuje plan startów, - opracowuje cele treningowe, - przygotowuje roczny plan treningowy, uwzględniający metody, formy i środki treningowe odpowiednie dla rozwoju psychoruchowego dla pary zawodnik - koń, - dobiera mikrocykle do realizacji planu startów, - określa zadania wynikowe i szkoleniowe, - uwzględnia wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych i testów sprawnościowych lub wydolnościowych w formułowaniu celów szkoleniowych, - uzasadnia cele w kontekście osiąganych wyników, stosowanej punktacji oraz rezultatów, - uzasadnia plan treningów i startów w relacji do celów sportowych, - uzasadnia dobór metod, form i środków treningowych, - uzasadnia konieczność stosowania rozgrzewki zawodnika i konia oraz przerw wypoczynkowych, - omawia znaczenie procesu odnowy biologicznej zawodnika w realizacji treningu. |
Rozpoznaje możliwości zawodnika i konia | - ocenia możliwości zawodnika i konia, - analizuje możliwości fizjologiczne konia w mikrocyklu, - dokonuje oceny stanu psychicznego i fizycznego zawodnika i konia. |
Zestaw 6. Realizacja procesu treningowego w jeździectwie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia znaczenie motywacji i komunikacji w procesie treningowym w jeździectwie | - omawia zasady motywacji wewnętrznej i zewnętrznej w sporcie, - omawia zasady efektywnej komunikacji w relacji trener - zawodnik, - omawia czynniki mające wpływ na efektywną komunikację w relacji zawodnik - koń. |
Przygotowuje zawodnika i konia do udziału w zawodach | - przygotowuje logistykę wyjazdów, np. szkoleniowych, startowych, - omawia znaczenie i sposoby rozgrzewki jeźdźca i rozprężenia konia przed startem, - przygotowuje indywidualną strategię startową i taktykę przejazdu. |
Prowadzi trening w jeździectwie | - ocenia formę psychiczną i fizyczną zawodnika, - stosuje zasady komunikacji werbalnej, niewerbalnej i zasady efektywnej komunikacji w motywowaniu zawodnika, - koryguje zawodnika i konia, - omawia cele i sposoby uwrażliwienia konia, - korzysta z metod rejestracji treningu celem pracy nad poprawą jakości treningu, - identyfikuje i rozwiązuje problemy wychowawcze, stosując metodę analizy przypadku (identyfikuje źródło problemu, proponuje możliwe rozwiązania). |
Zestaw 7. Ewaluacja własnego procesu treningowego w jeździectwie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje sposoby ewaluacji procesu treningowego w jeździectwie | - omawia narzędzia i metody ewaluacji procesu treningowego, - omawia sposoby weryfikacji stanu wytrenowania pary koń - jeździec, - dobiera narzędzia i metody ewaluacji do różnych etapów procesu treningowego. |
Realizuje proces samokształcenia z zakresu jeździectwa | - wymienia dostępne zasoby wiedzy metodycznej i naukowej z zakresu jeździectwa (publikacje, źródła elektroniczne), - uczestniczy w konferencjach, szkoleniach lub warsztatach krajowych lub międzynarodowych, - wymienia doświadczenia z trenerami. |
Prowadzi ewaluację własnych koncepcji treningowych w jeździectwie | - identyfikuje konieczność dokonania modyfikacji koncepcji treningowej w wyniku realizacji procesu treningowego (w tym np. ze względu na kontuzje, wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych, wyniki sportowe, warunki finansowe), - modyfikuje plan treningowy, uwzględniając możliwości zawodników, i uzasadnia zmiany. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie walidacji dopuszczalne jest stosowanie następujących metod: - test teoretyczny, - prezentacja połączona z rozmową z komisją walidacyjną, dalej zwaną "komisją", - analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją, - obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych, połączona z rozmową z komisją. Część lub całość walidacji może być przeprowadzona metodą analizy dowodów i deklaracji połączoną z rozmową z komisją. Dowodami potwierdzającymi wszystkie kryteria weryfikacji są: - stopień trenera II klasy Polskiego Związku Jeździeckiego (dalej jako "PZJ") uzyskany nie później niż rok po uzyskaniu przez niniejszą kwalifikację statusu funkcjonującej wraz z aktualną licencją PZJ lub - aktualny paszport The International Group For Equestrian Qualifications (dalej jako "IGEQ") level 3. Wymagane jest przedstawienie następujących dowodów odnoszących się do jeździectwa: - sprawozdania z działalności szkoleniowej zawierającego: • charakterystykę wyjściową i końcową grupy szkoleniowej lub zawodnika, uwzględniającą poziom przygotowania motorycznego oraz zaawansowania technicznego, • określony cel główny makrocyklu i cele pośrednie oraz terminy, środki, metody i miejsca ich realizacji w poszczególnych okresach (startowym w oparciu o kalendarz zawodów, przygotowawczym, przejściowym), • stopień realizacji celu głównego i celów pośrednich na koniec makrocyklu, • planowany i zrealizowany graficzny plan organizacji szkolenia (tzw. łączka) wraz z komentarzem, • prognozowane i osiągnięte wskaźniki rozwoju motorycznego, technicznego, • planowane i zrealizowane wielkości obciążeń treningowych, • planowane i zrealizowane działania kontrolne, • założenia organizacyjne i materialne szkolenia, • analizę i wnioski z realizacji makrocyklu treningowego, - dziennika dokumentującego prowadzenie jednostek treningowych w makrocyklu, z uwzględnieniem obciążeń treningowych (objętość i intensywność pracy), - nagrania prowadzonej jednostki treningowej potwierdzającego spełnienie kryteriów weryfikacji efektu uczenia się z zestawu 6 "Realizacja procesu treningowego w jeździectwie" - "Prowadzi trening w jeździectwie", - dowodów potwierdzających uczestnictwo w szkoleniach, konferencjach, warsztatach związanych ze szkoleniem sportowym, - prezentacji potwierdzającej spełnienie kryteriów weryfikacji następujących efektów uczenia się: • "Ocenia przydatność konia do użytku sportowego" z zestawu 2 "Charakteryzowanie zasad sportowego wykorzystania konia", • "Przygotowuje zawodnika i konia do udziału w zawodach" z zestawu 6 "Realizacja procesu treningowego w jeździectwie". 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację przeprowadza komisja składająca się z co najmniej 3 osób. Przewodniczący komisji musi posiadać: - kwalifikację pełną z poziomem 8 PRK z obszaru sportu lub wychowania fizycznego, - co najmniej ośmioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (włącznie z ocenianiem). Jeden z członków komisji musi posiadać aktualną licencję minimum trenera I klasy PZJ w jeździectwie lub kwalifikację cząstkową z zakresu jeździectwa z poziomem 6 PRK, lub międzynarodowy paszport IGEQ 3. Każdy z pozostałych członków komisji musi posiadać: - nieprzerwanie od co najmniej 6 lat licencję trenera II klasy PZJ w jeździectwie lub kwalifikację cząstkową z zakresu jeździectwa z poziomu 5 PRK - "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w jeździectwie", - co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy dydaktycznej (w tym ocenianiu) w zakresie szkolenia kadr szkoleniowych w jeździectwie. Co najmniej 1 z członków komisji musi mieć doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne W celu rozpoczęcia weryfikacji kandydat przesyła komisji dowody i deklaracje potwierdzające spełnienie kryteriów weryfikacji. Pozostałe efekty niepotwierdzone za pomocą analizy dowodów i deklaracji są potwierdzane metodą testu teoretycznego. Za pomocą prezentacji potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się: - "Ocenia przydatność konia do użytku sportowego" z zestawu 2 "Charakteryzowanie zasad sportowego wykorzystania konia", - "Przygotowuje zawodnika i konia do udziału w zawodach" z zestawu 6 "Realizacja procesu treningowego w jeździectwie". Prezentacja połączona jest każdorazowo z rozmową z komisją, w trakcie której komisja może zadać pytania uzupełniające dotyczące wszystkich zestawów efektów uczenia się. Do obserwacji w warunkach symulowanych dopuszczane są osoby, które potwierdziły posiadanie efektów uczenia się weryfikowanych za pomocą wcześniej opisanych metod. Za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych lub obserwacji w warunkach rzeczywistych, każdorazowo połączonych z rozmową z komisją, potwierdzane jest spełnienie kryteriów weryfikacji efektu uczenia się: "Prowadzi trening w jeździectwie" z zestawu 6 "Realizacja procesu treningowego w jeździectwie". Weryfikacja musi być prowadzona w ośrodkach jeździeckich o standardzie infrastruktury oraz bezpieczeństwa minimum II kategorii PZJ. Pozostałe warunki organizacyjne i materialne: - grupa jeźdźców i koni przygotowanych do przeprowadzenia obserwacji w warunkach symulowanych, - odpowiednie warunki organizacyjne do przeprowadzenia testu teoretycznego, - urządzenie umożliwiające przeprowadzenie prezentacji w wersji elektronicznej, - odpowiednie warunki organizacyjne do przeprowadzenia rozmowy z komisją. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymogów dotyczących etapów identyfikowania i dokumentowania. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Osoba przystępująca do walidacji musi posiadać: - kwalifikację pełną na poziomie 6 PRK, - od co najmniej 5 lat - tytuł instruktora sportu PZJ wraz z aktualną licencją szkoleniowca uzyskaną nie później niż rok po uzyskaniu przez niniejszą kwalifikację statusu funkcjonującej lub kwalifikację cząstkową z zakresu jeździectwa z poziomu 4 PRK - "Prowadzenie szkolenia jeździeckiego na poziomie sportowym", lub aktualny paszport IGEQ level 2, - rekomendację trenera II lub I klasy lub trenera mentora PZJ, lub posiadacza kwalifikacji cząstkowej z poziomem 6 PRK z zakresu jeździectwa, wydaną na podstawie obserwacji i odbytej praktyki, - oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - ukończony kurs pierwszej pomocy, minimum 8-godzinny, w ostatnich 3 latach. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |