Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-09-11
Wersja aktualna od 2023-09-11
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 10 sierpnia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 10 sierpnia 2023 r. (M.P. poz. 979)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "ORGANIZOWANIE I ZARZĄDZANIE W TENISIE STOŁOWYM" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat jest ważny bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
7 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (dalej jako PRK), 7 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do tworzenia integralnej kultury zarządzania organizacją w tenisie stołowym. Konstruuje system szkolenia, pojmowany jako struktura integrująca kompetencje wszystkich interesariuszy systemu w celu uzyskania maksymalnej efektywności. Organizuje przestrzeń do realizacji ich potrzeb, talentów i projektów, wykorzystując narzędzia metodyki "uczącej się organizacji", "ULab" itp. Wypracowuje kulturę synergii, wykorzystując opisane w literaturze strategie organizacji i transformacji. Bada i analizuje potrzeby organizacji, przygotowuje harmonogram jej rozwoju oraz określa potrzeby finansowe i kadrowe niezbędne do przeprowadzenia zaplanowanych działań. Potrafi rozwinąć skuteczną strategię komunikacji, m.in. wykorzystując nowe technologie. Podejmowane działania rozumie jako praktykowanie stałego rozwoju siebie, zespołu i organizacji. |
Zestaw 1. Dążenie do mistrzostwa osobistego w tenisie stołowym | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Praktykuje uważność u siebie, w zespole, w organizacji ("autentyczna obecność", "mindfulness" - John Kabat-Zinn, "Życie, piękna katastrofa") | - określa sposoby praktykowania dociekliwej, wnikliwej, skupionej pracy, - opisuje stosowane przez siebie sposoby dążenia do mistrzostwa osobistego, - ocenia działania swoje, zespołu, organizacji, np. posługując się modelem GRIP, - wskazuje możliwości wykorzystania swojej pracy jako narzędzia do transformacji siebie, zespołu, organizacji. |
Praktykuje myślenie systemowe u siebie, w zespole, w organizacji ("widzi całe pole bitwy" - Mark Joyner, "Simpleology: The Simple Science of Getting What You Want") | - omawia wykorzystanie praktykowania myślenia systemowego ("panoramicznego", "wielowymiarowego") w rozwiązaniu problemów, - omawia stosowane przez siebie sposoby rozwiązywania istotnych problemów. |
Praktykuje elastyczne i skuteczne działanie u siebie, w zespole, w organizacji ("getting things done" - David Allen, "Getting Things Done, czyli sztuka bezstresowej efektywności") | - omawia stosowane przez siebie sposoby uzyskiwania wysokich wyników pracy, - dostosowuje styl zarządzania i metody działania do sytuacji i wymogów zespołu, - skupia działania na funkcjonalnych, praktycznych, systemowych zadaniach, uwzględniając hierarchię wartości, - omawia stosowane przez siebie sposoby doprowadzania spraw do końca, - analizuje wkład osobisty, zespołowy i organizacji w kontekście osiąganych efektów, np. stosując zasadę "okna i lustra" Jima Collinsa, - formułuje wnioski dotyczące odpowiedzialności za efekty działań. |
Zestaw 2. Tworzenie integralnej kultury w tenisie stołowym | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Buduje przestrzeń do rozwoju każdego | - rozpoznaje, bada i eksponuje talenty oraz kompetencje zawodników, trenerów i innych interesariuszy, - angażuje interesariuszy w proces rozpoznawania potrzeb różnych aspektów systemu szkolenia, określania celów oraz ról i zadań, - inspiruje siebie i innych do działania. |
Buduje stabilny sztab organizacyjno-szkoleniowo-badawczy ("zespół marzeń") | - wykorzystuje talenty i kompetencje zawodników, trenerów i innych interesariuszy, - buduje spójność sztabu, m.in. przez podtrzymywanie tradycji, w tym kultywowanie rytuałów. |
Kreuje i wypracowuje kulturę synergii | - stosuje różne strategie tworzenia synergii (np. trening grupowy, koncepcje Otto Scharmera, Petera Senge'a, Frederica Laloux, Marca Joynera, Davida Allena), - wskazuje metody wspólnego uczenia się, - wskazuje sposoby tworzenia sieci współpracy, - wskazuje sposoby budowania mostów między kulturami, - zarządza harmonijnie zasobami, np. przez promowanie przekazywania kultury, wiedzy i postaw między pokoleniami. |
Tworzy strategię komunikacji | - określa charakterystykę odbiorców, - określa kanały komunikacji (np. media społecznościowe), - opisuje stosowany język komunikacji, - sporządza harmonogram działań. |
Zestaw 3. Konstruowanie systemu szkolenia w tenisie stołowym (Mark Joyner, "Save Your-Self Time Energy Money") | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Bada i diagnozuje potrzeby elementów systemu szkolenia | - stosuje narzędzia badawcze do analizy stanu zastanego różnych aspektów systemu szkolenia (np. Action Research, After Action Review), - rozpoznaje potrzeby w różnych aspektach systemu szkolenia (m.in. cele, ludzie - zawodnicy i trenerzy oraz obsługa administracyjna, warunki - zasoby materialne, rozwój dyscypliny), - czerpie inspiracje z doświadczenia innych ekspertów w projektowaniu systemu szkoleniowego. |
Określa zasoby ludzkie potrzebne do realizacji prototypu, projektu, innowacji | - dobiera członków zespołu, - współpracuje z władzami na różnych szczeblach, - pozyskuje partnerów w instytucjach, samorządach, w mediach, - tworzy partnerstwa. |
Tworzy wspólną wizję organizacji | - projektuje działania wspierające integralny rozwój w dyscyplinie, - tworzy dokumenty strategiczne dla dyscypliny, - działa zgodnie z narodowymi strategiami odnoszącymi się do dyscypliny (budowanie spójności dyscypliny), - przygotowuje strategiczne projekty rozwojowe, uwzględniając potrzeby systemu, silne strony ludzi i systemu, dobre praktyki lokalne i międzynarodowe. |
Wykorzystuje nowe technologie | - dobiera nowe technologie do realizowanych projektów (np. Internet, komputery, smartfony, multimedia, oprogramowanie, bazy danych, Internet of Things, sztuczna inteligencja (AI)), - stosuje nowe technologie we wszystkich obszarach działalności. |
Zarządza finansami | - przygotowuje kosztorys projektu, - pozyskuje fundusze na realizację zaplanowanych działań, - rozlicza i zamyka projekt. |
Zarządza organizacją zgodnie z integralnymi teoriami ("pracuje inaczej") | - przygotowuje kilkuletni/długoterminowy harmonogram działań systemowych / funkcjonowania / rozwoju organizacji, - prezentuje projekty, które zrealizował, - wskazuje sposoby ewaluacji/monitorowania działań systemowych. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji efektów uczenia się wykorzystuje się następujące metody: analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją", (wywiad swobodny) oraz prezentacją. Wymagane jest przedstawienie następujących dowodów: raportów i sprawozdań z realizacji projektów organizacyjno-szkoleniowo-badawczych w obszarze tenisa stołowego, obejmujących: działalność szkoleniową, organizacyjną w skali regionalnej, krajowej lub ponadnarodowej, doskonalenie własnych kompetencji, pracy badawczej (np. w formie nagrań wideo) realizowanej na gruncie tenisa stołowego, autorskich publikacji dotyczących problematyki tenisa stołowego. 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację przeprowadza komisja. Komisja składa się z co najmniej 3 osób, z których: - pierwsza jest doktorem nauk z obszaru szkolenia lub zarządzania w sporcie lub w kulturze fizycznej (kwalifikacja pełna z 8 poziomem PRK), - druga posiada dyplom trenera klasy mistrzowskiej (wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829)) lub kwalifikację cząstkową "Organizowanie i zarządzanie w tenisie stołowym" na 7 poziomie PRK, - trzecia legitymuje się doświadczeniem w obszarze zarządzania organizacją, której celem jest organizowanie i prowadzenie współzawodnictwa w tenisie stołowym. Co najmniej jeden członek komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Na wniosek komisji instytucja certyfikująca może powołać dodatkowych członków. Ich kompetencje będą ukierunkowane na weryfikację działań w szczegółowych obszarach sportu uwzględnionych w przedkładanych dowodach i deklaracjach. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Jeśli osoba przystępująca do walidacji lub komisja wskaże konieczność zastosowania prezentacji ze wspomaganiem multimedialnym, wówczas instytucja certyfikująca zapewnia ekran, rzutnik i komputer z dostępem do Internetu. Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od wyniku weryfikacji. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymogów dla etapu identyfikowania i dokumentowania efektów uczenia się. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada: - kwalifikację "Prowadzenie procesu szkolenia zaawansowanego w tenisie stołowym" na 6 poziomie PRK lub - dyplom trenera klasy mistrzowskiej w tenisie stołowym wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |