Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-07-07
Wersja aktualna od 2023-07-07
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 51
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 maja 2004 r.
w sprawie powołania Zespołu do Spraw Międzynarodowego Prawa Humanitarnego
z dnia 20 maja 2004 r. (M.P. z 2004 r., Nr 23, poz. 402)
t.j. z dnia 26 października 2020 r. (M.P. z 2020 r., poz. 999)
t.j. z dnia 7 lipca 2023 r. (M.P. z 2023 r., poz. 692)
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188 oraz z 2023 r. poz. 1195 i 1234) zarządza się, co następuje:
§ 1. [Powołanie Zespołu do Spraw Międzynarodowego Prawa Humanitarnego] 1. Powołuje się Zespół pod nazwą „Komisja do Spraw Międzynarodowego Prawa Humanitarnego", zwany dalej „Komisją".
2. Komisja działa jako organ opiniodawczo-doradczy Prezesa Rady Ministrów.
§ 2. [Zadania Komisji] Do zadań Komisji należy upowszechnianie, w celu wprowadzenia do polskiego systemu, norm międzynarodowego prawa humanitarnego, w szczególności przez:
1) dokonywanie przeglądu i analizy umów międzynarodowych dotyczących międzynarodowego prawa humanitarnego oraz formułowanie opinii w tym zakresie;
2) przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów okresowych opinii na temat działań legislacyjnych, organizacyjnych i edukacyjnych, jakie należy podjąć w celu zapewnienia wykonania zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej w dziedzinie międzynarodowego prawa humanitarnego;
3) formułowanie propozycji związanych z przygotowaniem aktów prawnych mających na celu wdrożenie do polskiego ustawodawstwa norm międzynarodowego prawa humanitarnego;
4) utrzymywanie kontaktów i wymianę informacji na bieżąco z innymi Komitetami i Komisjami zajmującymi się problematyką międzynarodowego prawa humanitarnego, w szczególności z Komisją do Spraw Upowszechniania Międzynarodowego Prawa Humanitarnego działającą przy Zarządzie Głównym Polskiego Czerwonego Krzyża;
5) analizowanie informacji o przygotowywanych aktach prawnych, programach rządowych i innych dokumentach dotyczących problematyki międzynarodowego prawa humanitarnego;
6) opracowywanie projektów programów szkoleniowych z zakresu międzynarodowego prawa humanitarnego;
7) opiniowanie, na wniosek właściwego ministra, stanowiska Polski na konferencje międzynarodowe oraz na temat realizacji zobowiązań podjętych na tych konferencjach;
8) utrzymywanie kontaktów z instytucjami zajmującymi się problematyką międzynarodowego prawa humanitarnego za granicą.
§ 3. [Skład Komisji] 1. W skład Komisji wchodzą:
1) przewodniczący - podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych;
2) wiceprzewodniczący - przedstawiciel Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
3) członkowie - przedstawiciele ministrów właściwych do spraw: administracji publicznej, finansów publicznych, kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, oświaty i wychowania, spraw wewnętrznych, spraw zagranicznych, szkolnictwa wyższego i nauki oraz Ministra Obrony Narodowej i Ministra Sprawiedliwości - nie więcej niż trzech przedstawicieli każdego ministra;
4) sekretarz - osoba wyznaczona przez przewodniczącego Komisji.
2. W pracach Komisji mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez przewodniczącego.
3. Komisja może korzystać z pomocy ekspertów.
§ 4. [Posiedzenia plenarne oraz zespoły problemowe] 1. Komisja obraduje na posiedzeniach plenarnych oraz w zespołach problemowych.
2. Posiedzenia plenarne zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej dwóch członków Komisji.
3. Zespoły problemowe powołuje przewodniczący w celu opracowania określonego zagadnienia.
§ 5. [Zadania przewodniczącego Komisji] 1. Do zadań przewodniczącego należy:
1) przewodniczenie posiedzeniom Komisji;
2) ustalenie harmonogramu prac Komisji, w szczególności ustalanie terminów i programów kolejnych posiedzeń Komisji przy uwzględnieniu wniosków zgłaszanych przez członków Komisji;
3) ustalanie składu i przedmiotu działania zespołów problemowych;
4) powoływanie przewodniczących i wiceprzewodniczących zespołów problemowych;
5) zapraszanie do udziału w pracach Komisji ekspertów oraz innych osób niebędących jej członkami;
6) zlecanie wykonania opinii, ekspertyz i tłumaczeń na potrzeby związane z realizacją zadań Komisji, o których mowa w § 2.
2. Przewodniczący może powierzyć wykonywanie zadań wymienionych w ust. 1 wiceprzewodniczącemu.
§ 6. [Zadania przewodniczącego zespołów problemowych] 1. Do zadań przewodniczących zespołów problemowych należy:
1) przewodniczenie posiedzeniom zespołów problemowych;
2) ustalanie terminów i zakresu tematycznego kolejnych posiedzeń zespołów problemowych.
2. Przewodniczący zespołu problemowego może powierzać wykonywanie zadań wynikających z ust. 1 wiceprzewodniczącemu zespołu problemowego.
§ 7. [Sprawozdanie] 1. Posiedzenia Komisji odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
2. Posiedzenia zespołów problemowych odbywają się w zależności od potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz między posiedzeniami Komisji.
3. Z posiedzeń Komisji i zespołów problemowych sporządza się protokoły podpisywane przez prowadzącego posiedzenie i sekretarza.
4. Przewodniczący przedstawia Prezesowi Rady Ministrów półroczne sprawozdanie z realizacji zadań Komisji, w terminie do dnia 31 lipca za pierwsze półrocze oraz do dnia 31 stycznia roku następnego za drugie półrocze.
5. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 4, zawiera informacje o:
1) liczbie posiedzeń, a w przypadku braku posiedzeń o przyczynach takiego stanu;
2) zadaniach zrealizowanych przez Komisję w okresie sprawozdawczym;
3) problemach lub zagrożeniach, które wystąpiły podczas realizacji zadań Komisji;
4) zadaniach przewidzianych na kolejny okres sprawozdawczy ze wskazaniem wstępnego harmonogramu ich realizacji;
5) dodatkowych wnioskach, rekomendacjach, spostrzeżeniach i potencjalnych zagrożeniach istotnych z punktu widzenia obszaru działalności Komisji;
6) zasadności dalszego funkcjonowania Komisji.
§ 8 [Obsługa administracyjno-biurowa Komisji] . 1. Obsługę administracyjno-biurową Komisji zapewnia Ministerstwo Spraw Zagranicznych.
2. Spotkania Komisji odbywają się w siedzibie Ministerstwa Spraw Zagranicznych lub w innym miejscu wyznaczonym przez przewodniczącego Komisji.
§ 9.[Regulamin pracy Komisji] Szczegółowe zasady i tryb pracy Komisji określa regulamin pracy Komisji, uchwalony przez Komisję na wniosek przewodniczącego.
§ 10. [Wejście w życie] Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.