Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-04-19
Wersja aktualna od 2023-04-19
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 78
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 17 kwietnia 2023 r.
w sprawie Komitetu sterującego programu wieloletniego „Narodowa Rezerwa Amunicyjna"
Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1188) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Tworzy się Komitet sterujący programu wieloletniego „Narodowa Rezerwa Amunicyjna", zwany dalej „Komitetem".
2. Komitet jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§ 2. Zadania Komitetu określa program wieloletni „Narodowa Rezerwa Amunicyjna", stanowiący załącznik do uchwały nr 43 Rady Ministrów z dnia 29 marca 2023 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego „Narodowa Rezerwa Amunicyjna" (M.P. poz. 386).
§ 3. 1. W skład Komitetu wchodzą:
1) przewodniczący Komitetu - Prezes Rady Ministrów;
2) zastępca przewodniczącego Komitetu - Minister Obrony Narodowej;
3) pozostali członkowie Komitetu:
a) minister właściwy do spraw aktywów państwowych,
b) minister właściwy do spraw gospodarki,
c) minister właściwy do spraw finansów publicznych,
d) Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,
e) prezes zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju Spółka Akcyjna,
f) prezes zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu Spółka Akcyjna,
g) prezes zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego,
h) Prezes Rządowej Agencji Rezerw Strategicznych,
i) Szef Agencji Uzbrojenia,
j) sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów realizujący uprawnienia Prezesa Rady Ministrów dotyczące nadzoru właścicielskiego wobec spółek lub państwowych osób prawnych;
4) sekretarz Komitetu - pracownik Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wyznaczony przez przewodniczącego Komitetu.
2. Sekretarz Komitetu wykonuje zadania wyznaczone przez przewodniczącego Komitetu albo, w przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu, zadania wyznaczone przez zastępcę przewodniczącego Komitetu albo wyznaczonego przez przewodniczącego Komitetu członka Komitetu.
3. Członkowie Komitetu, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 2 i 3 lit. a-d, mogą być zastępowani w pracach Komitetu przez wskazanych przez nich sekretarzy stanu albo podsekretarzy stanu, albo upoważnionych przedstawicieli;
2) ust. 1 pkt 3 lit. e-j, mogą być zastępowani w pracach Komitetu przez wskazanych przez nich upoważnionych przedstawicieli.
4. Członkowie Komitetu wskazują do zastępowania w pracach Komitetu po jednym sekretarzu stanu albo podsekretarzu stanu lub upoważnionym przedstawicielu, o których mowa w ust. 3.
§ 4. 1. Przewodniczący Komitetu:
1) kieruje pracami Komitetu i reprezentuje go na zewnątrz;
2) zwołuje posiedzenia Komitetu, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu, określając równocześnie porządek obrad Komitetu;
3) przewodniczy posiedzeniom Komitetu;
4) ustala terminy i porządek kolejnych posiedzeń Komitetu zgodnie z wnioskami zgłaszanymi przez członków Komitetu;
5) zatwierdza harmonogram prac przygotowany przez Komitet i monitoruje jego wykonanie, a w razie konieczności podejmuje działania prowadzące do usprawnienia prac Komitetu;
6) przedstawia Radzie Ministrów sprawozdania z działalności Komitetu.
2. W przypadku złożenia przez członka Komitetu wniosku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, przewodniczący Komitetu zwołuje posiedzenie Komitetu w terminie 14 dni od dnia wpłynięcia wniosku.
3. W przypadku nieobecności przewodniczącego Komitetu zastępuje go zastępca przewodniczącego Komitetu.
4. W przypadku jednoczesnej nieobecności przewodniczącego Komitetu i zastępcy przewodniczącego Komitetu, przewodniczącego Komitetu zastępuje wyznaczony przez przewodniczącego Komitetu członek Komitetu.
§ 5. 1. Przewodniczący Komitetu może zapraszać do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, inne osoby, niebędące członkami Komitetu, których wiedza jest przydatna do realizacji zadań Komitetu.
2. W celu realizacji zadań Komitetu przewodniczący Komitetu może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu, tworzyć grupy robocze lub zespoły doradcze złożone z członków Komitetu oraz z osób zaproszonych do udziału w pracach Komitetu.
3. Przewodniczący Komitetu określa składy osobowe, zakresy i harmonogramy prac poszczególnych grup roboczych lub zespołów doradczych oraz wskazuje osoby przewodniczące i współprzewodniczące ich pracom.
4. W celu realizacji zadań Komitetu przewodniczący Komitetu może zlecać wykonanie opracowań, analiz, raportów lub ekspertyz.
§ 6. 1. Komitet wykonuje swoje zadania na posiedzeniach lub, na zarządzenie przewodniczącego Komitetu, w trybie obiegowym.
2. Posiedzenia Komitetu odbywają się w siedzibie przewodniczącego Komitetu, chyba że przewodniczący Komitetu wyznaczy inne miejsce posiedzenia.
3. Przewodniczący Komitetu może zarządzić niejawność całości lub części posiedzenia Komitetu.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli odbycie posiedzenia w siedzibie przewodniczącego Komitetu jest niemożliwe albo znacznie utrudnione, przewodniczący Komitetu może zarządzić odbycie posiedzenia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, co obejmuje w szczególności:
1) transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym między uczestnikami posiedzenia Komitetu,
2) wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym, w ramach której uczestnicy posiedzenia Komitetu mogą wypowiadać się w toku tego posiedzenia
- z zachowaniem niezbędnych zasad bezpieczeństwa, w tym tych zapewniających udział w posiedzeniu wyłącznie osób wchodzących w skład Komitetu oraz osób zaproszonych do udziału w jego pracach, a w szczególności z zachowaniem zasad określonych w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742 oraz z 2022 r. poz. 655 i 1933).
5. W sprawach wymagających rozstrzygnięcia Komitet podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Komitetu lub ich upoważnionych przedstawicieli. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Komitetu. Sekretarz Komitetu nie posiada prawa głosu.
6. Członek Komitetu, który nie zgadza się z podjętą uchwałą, może zgłosić zdanie odrębne, które wymaga uzasadnienia.
7. Zdanie odrębne wraz z uzasadnieniem członek Komitetu może zgłosić:
1) ustnie - na posiedzeniu, na którym jest podejmowana uchwała;
2) na piśmie w postaci papierowej bądź za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli nie sprzeciwiają się temu zasady wyrażone w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych - odpowiednio, przewodniczącemu Komitetu albo, w przypadku jego nieobecności, zastępcy przewodniczącego Komitetu, albo wyznaczonemu członkowi Komitetu zastępującemu przewodniczącego Komitetu w terminie 3 dni od dnia podjęcia uchwały.
8. W przypadku zarządzenia podejmowania uchwały w trybie obiegowym projekt uchwały wraz z innymi materiałami doręcza się członkom Komitetu na piśmie w postaci papierowej bądź za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Doręczenie dokumentów za pomocą środków komunikacji elektronicznej może nastąpić w szczególności przez przesłanie dokumentów na wskazany uprzednio przez członka Komitetu adres poczty elektronicznej, jeżeli nie sprzeciwiają się temu zasady wyrażone w ustawie z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych.
9. W przypadku zarządzenia podejmowania uchwały w trybie obiegowym uchwałę uważa się za przyjętą, jeżeli nie zgłoszono uwag w wyznaczonym terminie. W przypadku zgłoszenia uwag do projektu uchwały, które nie zostały uwzględnione lub wyjaśnione, projekt wymaga rozpatrzenia przez Komitet na posiedzeniu.
§ 7. 1. Protokół z posiedzenia Komitetu sporządza sekretarz Komitetu. Protokół podpisuje przewodniczący Komitetu albo, w przypadku jego nieobecności, zastępca przewodniczącego Komitetu, albo wyznaczony członek Komitetu zastępujący przewodniczącego Komitetu oraz sekretarz Komitetu.
2. Protokół zawiera w szczególności:
1) numer porządkowy;
2) datę i miejsce posiedzenia;
3) imiona i nazwiska obecnych członków Komitetu;
4) imiona i nazwiska innych osób biorących udział w posiedzeniu Komitetu;
5) porządek obrad;
6) w przypadku uchwał podejmowanych na posiedzeniu:
a) treść uchwały,
b) informację o trybie podjęcia uchwały,
c) wynik głosowania,
d) zdanie odrębne wraz z uzasadnieniem, o których mowa w § 6 ust. 6;
7) w przypadku uchwał podejmowanych w trybie obiegowym:
a) treść uchwały,
b) informację o trybie podjęcia uchwały,
c) wynik głosowania,
d) zdanie odrębne wraz z uzasadnieniem, o których mowa w § 6 ust. 6;
8) opis rozstrzygnięć podjętych przez Komitet na posiedzeniu;
9) informację o istotnych zdarzeniach w trakcie przebiegu obrad oraz treści składanych wniosków;
10) podpisy, odpowiednio, przewodniczącego Komitetu albo, w przypadku jego nieobecności, zastępcy przewodniczącego Komitetu, albo wyznaczonego członka Komitetu zastępującego przewodniczącego Komitetu oraz sekretarza Komitetu.
3. Do protokołu dołącza się, w szczególności, listę obecności osób, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4, uchwały podjęte na posiedzeniu lub podjęte w trybie obiegowym oraz zdanie odrębne wraz z uzasadnieniem, o których mowa w § 6 ust. 6.
4. Egzemplarz protokołu przechowuje się w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
5. Członkowie Komitetu mają wgląd w protokoły z posiedzeń.
§ 8. Organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki organizacyjne współdziałają z Komitetem oraz udzielają mu wsparcia przy realizacji jego zadań, w zakresie określonym w § 2.
§ 9. Wydatki związane z działalnością Komitetu, w tym powoływanych grup roboczych i zespołów doradczych, oraz zlecaniem wykonania opracowań, analiz, raportów lub ekspertyz będą pokrywane z budżetu państwa z części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§ 10. Obsługę administracyjno-kancelaryjną Komitetu zapewnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§ 11. Udział członków Komitetu w posiedzeniach Komitetu oraz w utworzonych w ramach Komitetu grupach roboczych lub zespołach doradczych jest nieodpłatny.
§ 12. Koszty delegacji członków Komitetu są pokrywane ze środków, których dysponentami są poszczególni członkowie Komitetu zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. poz. 167 oraz z 2022 r. poz. 1481 i 2302), albo ze środków spółek, których prezesami zarządu są poszczególni członkowie Komitetu, zgodnie z warunkami, o których mowa w art. 775 § 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240 i 641).
§ 13. 1. Przewodniczący Komitetu przedstawia Radzie Ministrów sprawozdanie roczne z realizacji zadań Komitetu, o których mowa w § 2, w terminie do dnia 1 maja roku następującego po roku, za który jest ono składane.
2. Sprawozdanie zawiera w szczególności:
1) opis działań podjętych przez Komitet;
2) wskazanie liczby i terminów odbytych posiedzeń Komitetu;
3) określenie postępów w pracach Komitetu, w odniesieniu do zadań, o których mowa w § 2;
4) wnioski i rekomendacje wynikające z prac Komitetu;
5) informacje dotyczące celowości dalszego działania Komitetu;
6) inne niezbędne informacje o funkcjonowaniu Komitetu.
§ 14. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Prezes Rady Ministrów: M. Morawiecki