Akt prawny
archiwalny
Wersja archiwalna od 2023-12-12 do 2024-07-01
Wersja archiwalna od 2023-12-12 do 2024-07-01
archiwalny
ZARZĄDZENIE NR 12
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 16 lutego 2021 r.
w sprawie utworzenia Instytutu De Republica
z dnia 16 lutego 2021 r. (M.P. z 2021 r., poz. 194)
t.j. z dnia 4 kwietnia 2022 r. (M.P. z 2022 r., poz. 384)
t.j. z dnia 14 kwietnia 2023 r. (M.P. z 2023 r., poz. 406)
(ostatnia zmiana: M.P. z 2023 r., poz. 1370)
Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2022 r. poz. 1634, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§ 1. 1. Tworzy się jednostkę budżetową - Instytut De Republica, zwany dalej „Instytutem”.
2. Instytut rozpocznie funkcjonowanie z dniem 22 lutego 2021 r.
§ 2. 1. Instytut jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów.
2. Szczegółowy zakres działania Instytutu określa statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 3. Dyrektor Instytutu jest dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia podległym bezpośrednio dysponentowi części 16 - Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
§ 4. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Załącznik do zarządzenia nr 12 Prezesa Rady Ministrów
z dnia 16 lutego 2021 r. (M.P. z 2023 r. poz. 406)
STATUT INSTYTUTU DE REPUBLICA [1]
§ 1. Instytut De Republica, zwany dalej „Instytutem”, jest państwową jednostką budżetową podległą Prezesowi Rady Ministrów, prowadzącą działalność wydawniczą, naukową oraz popularyzatorską.
§ 2. Siedzibą Instytutu jest Warszawa.
§ 3. Przedmiotem działalności Instytutu jest:
1) prowadzenie działalności wydawniczej i dokumentacyjnej;
2) współpraca ze środowiskiem naukowym, w tym szkołami wyższymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rozwoju polskiej książki naukowej;
3) promowanie w Polsce i za granicą polskich publikacji naukowych, w tym we współpracy z organami władzy publicznej;
4) prowadzenie badań i analiz na tematy zlecone przez Prezesa Rady Ministrów;
5) organizowanie i prowadzenie krajowych i międzynarodowych konferencji, seminariów oraz zespołów roboczych;
6) organizowanie projektów edukacyjnych i szkoleniowych;
7) prowadzenie i rozwijanie baz danych związanych z przedmiotem działalności Instytutu.
§ 4. 1. Instytutem kieruje dyrektor przy pomocy nie więcej niż dwóch zastępców dyrektora oraz koordynatorów komórek organizacyjnych, o których mowa w § 9.
2. Dyrektor ustala zakres czynności osób, o których mowa w ust. 1.
3. Dyrektor może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Instytutu do prowadzenia spraw w jego imieniu w ustalonym zakresie.
3a. W przypadku zatrudnienia dwóch zastępców dyrektora dyrektor wskazuje spośród nich pierwszego zastępcę dyrektora.
3b. Dyrektora w czasie jego nieobecności zastępuje zastępca dyrektora, a w przypadku, o którym mowa w ust. 3a - pierwszy zastępca dyrektora.
3c. W przypadku odwołania dyrektora Prezes Rady Ministrów powierza pełnienie obowiązków dyrektora zastępcy dyrektora, a w przypadku, o którym mowa w ust. 3a - pierwszemu zastępcy dyrektora, do czasu powołania nowego dyrektora.
4. Dyrektor zawiera umowy cywilnoprawne o wartości przedmiotu umowy powyżej 30 000 zł po uzyskaniu uprzedniej opinii rady naukowej.
5. W przypadku gdy w danym roku kalendarzowym jest zawierana kolejna umowa cywilnoprawna z tym samym podmiotem, podlega ona zaopiniowaniu przez radę naukową niezależnie od wartości przedmiotu tej umowy.
6. Dyrektor sporządza plany wydawnicze Instytutu po uzyskaniu uprzedniej opinii rady naukowej.
§ 5. Dyrektora powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
§ 6. Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1) kierowanie Instytutem, organizowanie i koordynowanie wykonywania zadań przez komórki organizacyjne;
2) reprezentowanie Instytutu na zewnątrz w sprawach dotyczących zakresu jego działania;
3) zarządzanie mieniem Instytutu w sposób zapewniający realizację jego zadań statutowych;
4) sporządzanie planów wydawniczych;
5) sporządzanie i przedstawianie Prezesowi Rady Ministrów rocznych sprawozdań z wykonania zadań Instytutu i wykonania planu finansowego;
6) sporządzanie projektu kierunków działalności wydawniczej, naukowej i popularyzatorskiej realizowanych przez Instytut;
7) ustalenie regulaminu organizacyjnego Instytutu określającego jego wewnętrzną strukturę oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz samodzielnych stanowisk;
8) ustalenie regulaminu pracy oraz innych regulaminów wewnętrznych, których wydanie przewidują odrębne przepisy;
9) zatwierdzanie, po zaopiniowaniu przez radę naukową, regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi.
§ 7. 1. W Instytucie działa rada naukowa pełniąca funkcje kontrolne, opiniodawcze i doradcze.
2. Do zadań rady naukowej należy w szczególności:
1) opiniowanie propozycji wydawniczych oraz planów wydawniczych;
2) opiniowanie wniosków w sprawie stałej współpracy Instytutu z innymi podmiotami;
3) zatwierdzanie kierunków działalności naukowej;
4) opiniowanie regulaminu zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi;
5) opiniowanie projektu rocznego planu finansowego oraz sprawozdania z wykonania rocznego planu finansowego;
6) uchwalanie regulaminu rady naukowej.
3. Rada naukowa podejmuje decyzję zwykłą większością głosów.
4. Przewodniczący rady naukowej zwołuje posiedzenia rady naukowej nie rzadziej niż raz w miesiącu.
§ 8. 1. W skład rady naukowej wchodzi od 10 do 30 członków.
2. Członków rady naukowej powołuje i odwołuje Prezes Rady Ministrów.
3. Przewodniczącego rady naukowej powołuje i odwołuje, spośród członków rady, Prezes Rady Ministrów.
4. W przypadku nieobecności przewodniczącego rady naukowej jego obowiązki pełni wskazany przez przewodniczącego rady naukowej członek rady naukowej.
§ 9. 1. W skład Instytutu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Zespół Badawczy;
2) Zespół Popularyzatorski;
3) Zespół Wydawniczy;
4) Biuro Administracyjno-Finansowe.
2. W skład Instytutu wchodzi Samodzielne Stanowisko do spraw Audytu Wewnętrznego podległe bezpośrednio dyrektorowi Instytutu.
§ 10. 1. Członkom rady naukowej, za udział w pracach rady, przysługują:
1) miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości ustalonej przez Prezesa Rady Ministrów oraz
2) zwrot kosztów podróży i zakwaterowania przyznawanych na zasadach określonych w przepisach dotyczących wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju, wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 2022 r. poz. 1510, 1700 i 2140 oraz z 2023 r. poz. 240 i 641).
2. Członkom rady naukowej nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie wypłacane na podstawie umów cywilnoprawnych.
§ 11. 1. Do osób zatrudnionych w Instytucie stosuje się przepisy dotyczące pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.
2. Zasady wynagradzania pracowników Instytutu regulują przepisy dotyczące wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w niektórych państwowych jednostkach budżetowych wydane na podstawie art. 773 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy.
[1] Załącznik w brzmieniu ustalonym przez § 1 zarządzenia nr 649 Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 2023 r. zmieniającego zarządzenie w sprawie utworzenia Instytutu De Republica (M.P. poz. 1370). Zmiana weszła w życie 12 grudnia 2023 r.