Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-04-06
Wersja aktualna od 2023-04-06
obowiązujący
ZARZĄDZENIE NR 136
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 listopada 2002 r.
w sprawie nadania statutu Urzędowi Lotnictwa Cywilnego
z dnia 14 listopada 2002 r. (M.P. z 2002 r., Nr 55, poz. 754)
t.j. z dnia 23 lipca 2014 r. (M.P. z 2014 r., poz. 583)
t.j. z dnia 25 stycznia 2018 r. (M.P. z 2018 r., poz. 121)
t.j. z dnia 6 kwietnia 2023 r. (M.P. z 2023 r., poz. 371)
Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2022 r. poz. 1235, 1715, 1846, 2185 i 2642) zarządza się, co następuje:
§ 1. Urzędowi Lotnictwa Cywilnego nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 17 listopada 2002 r.
Załącznik do zarządzenia nr 136 Prezesa Rady Ministrów
z dnia 14 listopada 2002 r. (M.P. z 2023 r. poz. 371)
STATUT URZĘDU LOTNICTWA CYWILNEGO
§ 1. Urząd Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej „Urzędem", zapewnia obsługę Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwanego dalej „Prezesem", i działa zgodnie z jego zarządzeniami, decyzjami i wytycznymi oraz pod jego bezpośrednim kierownictwem.
§ 2. 1. Prezes kieruje Urzędem przy pomocy wiceprezesów, dyrektora generalnego Urzędu i osób kierujących komórkami organizacyjnymi wymienionymi w § 4 ust. 1.
2. Podział zadań między Prezesa, wiceprezesów i dyrektora generalnego Urzędu ustala Prezes.
3. Prezes może upoważnić osoby, o których mowa w ust. 1, a także innych pracowników Urzędu, do podejmowania, w jego imieniu, decyzji w określonych przez niego sprawach, a także do występowania w jego imieniu przed innymi organami.
4. Prezes może udzielać pełnomocnictw osobom prawnym lub fizycznym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych i faktycznych w zakresie jego właściwości.
§ 3. Prezes może tworzyć i znosić komitety, komisje, rady i zespoły jako organy opiniodawcze i doradcze o charakterze stałym lub doraźnym, określając cel ich utworzenia, nazwę, skład, zakres zadań i tryb działania, a także sposób sprawowania nad nimi nadzoru.
§ 4. 1. W skład Urzędu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1) Biuro Prezesa;
2) Departament Operacyjno-Lotniczy;
3) Departament Personelu Lotniczego;
4) Departament Techniki Lotniczej;
5) Departament Lotnisk;
6) Departament Prawno-Legislacyjny;
7) Departament Rynku Transportu Lotniczego;
7a) Departament Spraw Międzynarodowych;
8) Departament Żeglugi Powietrznej;
9) Departament Ochrony w Lotnictwie Cywilnym;
9a) Departament Bezzałogowych Statków Powietrznych;
10) Komisja Ochrony Praw Pasażerów;
10a) Departament Zarządzania Bezpieczeństwem w Lotnictwie Cywilnym;
11) (uchylony);
12) (uchylony);
13) Biuro Dyrektora Generalnego;
14) Biuro Informatyki;
15) Biuro Rzecznika Praw Pasażerów.
2. W ramach Departamentu Techniki Lotniczej działają następujące delegatury i jednostki terenowe:
1) Delegatura Północno-Zachodnia z siedzibą w Gdańsku z jednostką terenową w Poznaniu;
2) Delegatura Południowo-Zachodnia z siedzibą we Wrocławiu z jednostkami terenowymi w Krakowie i Bielsku-Białej;
3) Delegatura Południowo-Wschodnia z siedzibą w Rzeszowie z jednostką terenową w Świdniku.
3. Organizację wewnętrzną, szczegółowy zakres zadań i tryb pracy komórek organizacyjnych Urzędu, o których mowa w ust. 1, oraz stanowisk, o których mowa w § 4a, określa regulamin organizacyjny nadany przez Prezesa, na wniosek dyrektora generalnego Urzędu.
§ 4a. W skład Urzędu wchodzą samodzielne stanowiska, do realizacji zadań wynikających z odrębnych przepisów.
§ 5. Prezes, w uzgodnieniu z dyrektorem generalnym, może tworzyć w Urzędzie, na czas określony, zespoły zadaniowe do wykonywania zadań wykraczających poza zakres poszczególnych komórek organizacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1.
§ 6. Do właściwości delegatur i jednostek terenowych, o których mowa w § 4 ust. 2, należy wykonywanie zadań pozostających we właściwości Departamentu Techniki Lotniczej.