Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-02-20
Wersja aktualna od 2023-02-20
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Zarządzanie i przywództwo w piłce siatkowej” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Zarządzanie i przywództwo w piłce siatkowej” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej – kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 215)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „ZARZĄDZANIE I PRZYWÓDZTWO W PIŁCE SIATKOWEJ” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Zarządzanie i przywództwo w piłce siatkowej |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat jest ważny bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
7 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 7 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego zarządzania zespołem, klubem, federacją. Diagnozuje potencjał i planuje rozwój graczy oraz specjalistów wspierających zespół, kreuje model gry i tworzy otoczenie sprzyjające realizacji celów. Jest gotowa do komunikowania się w grupie i perswadowania w kontaktach interpersonalnych z wykorzystaniem aktualnej wiedzy z tego zakresu. Zarządza zmianą, w tym identyfikuje problemy i podejmuje decyzje, wykorzystując różne rodzaje myślenia, np. racjonalnego, heurystycznego. Wspiera rozwój piłki siatkowej oraz samodzielnie planuje własne uczenie się przez całe życie. |
Zestaw 1. Diagnozowanie potencjału i planowanie rozwoju graczy oraz sztabu szkoleniowego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Planuje rozwój potencjału graczy i sztabu | – diagnozuje potencjał graczy i sztabu, – doradza w wyborze ścieżek kariery, – motywuje do pracy nad sobą. |
Kreuje model gry | – tworzy model gry wynikający ze światowych tendencji rozwoju piłki siatkowej, – dostosowuje model do zespołu graczy, – wdraża model gry, – monitoruje realizację modelu gry, – ewaluuje realizację modelu gry, – koryguje model gry na podstawie wniosków z monitorowania i ewaluacji. |
Tworzy otoczenie sprzyjające realizacji celów | – identyfikuje, włącza i koordynuje zasoby sprzyjające realizacji celów (finansowe, organizacyjne, logistyczne, personalne), – reaguje na zmiany w otoczeniu, dostosowując program do realizacji celów organizacji, – wyciąga wnioski i formułuje dyrektywy praktyczne dla swojego zespołu na podstawie analizy otoczenia. |
Zestaw 2. Komunikowanie i wpływ na realizację zadań | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Komunikuje się w grupie | – wykorzystuje dialog i dyskusję grupową, – uwzględnia różnorodność poglądów członków grupy, – zachęca do prezentowania własnych opinii, – uzasadnia rolę budowania porozumienia, – uzasadnia rolę zarządzania emocjami, – wykorzystuje różnice osobnicze i kulturowe w przeprowadzaniu zmian i doskonaleniu współpracy. |
Perswaduje w kontaktach interpersonalnych | – wyjaśnia i uzasadnia własne poglądy, stanowiska, propozycje, – stosuje zasady perswazji, – wykorzystuje różne typy argumentowania w celu pozyskania akceptacji odbiorców, – stosuje opowieści, metafory i inne figury retoryczne w celu oddziaływania na odbiorców, – syntetyzuje przeciwstawne opinie poprzez myślenie równoległe i konsensusowe. |
Zestaw 3. Zarządzanie zmianą i podejmowanie decyzji | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Kieruje zmianą | – inicjuje i wspiera zmiany, – uzasadnia celowość i konieczność wprowadzania zmian, – mobilizuje innych do inicjowania zmian, – tworzy klimat sprzyjający zmianom, – ugruntowuje kulturę zmian. |
Identyfikuje problem | – definiuje problem, który należy rozwiązać (problemy poznawcze i praktyczne: korygujące, optymalizacyjne i twórcze), – określa priorytety decyzyjne. |
Włącza współpracowników w podejmowanie decyzji | – uzasadnia rolę angażowania współpracowników w proces podejmowania decyzji, – wykorzystuje metody grupowego rozwiązywania problemów w procesie podejmowania decyzji. |
Podejmuje decyzje, wykorzystując różne rodzaje myślenia | – uzasadnia rolę myślenia racjonalnego (refleksyjnego) i intuicyjnego (heurystycznego) w podejmowaniu decyzji, – uzasadnia rolę analogii (benchmarking) w procesie decyzyjnym. |
Zestaw 4. Wspieranie rozwoju piłki siatkowej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Określa czynniki determinujące rozwój piłki siatkowej | – poszukuje alternatywnych umiejętności technicznych w piłce siatkowej, – poszukuje alternatywnych rozwiązań taktycznych w działaniach indywidualnych i zespołowych, – rozważa możliwość wykorzystania dorobku (technika, taktyka, technologia, modele kształcenia) innych sportów w piłce siatkowej, – rozważa i ocenia możliwości wykorzystania w piłce siatkowej dorobku różnych dziedzin nauki, – przewiduje wszechstronnie kierunki rozwoju piłki siatkowej (technika, taktyka, technologia, metodyka treningu, popularność, przepisy, charakterystyka), – wykorzystuje myślenie poprzez analogię (benchmarking) w pozyskiwaniu inspiracji i kreowaniu nowych rozwiązań w obrębie własnej dyscypliny i obszarów pozasportowych. |
Analizuje bliższe i dalsze otoczenie zespołów piłki siatkowej | – obserwuje podmioty i procesy istotne dla działania zespołu, organizacji w otoczeniu bliższym i dalszym (prawnym, politycznym, społecznym, materialnym), – ocenia oddziaływania podmiotów i procesów w bliższym i dalszym otoczeniu na zespół. |
Wskazuje zależności systemowe w działaniach organizacji i zespołów piłki siatkowej | – patrzy całościowo na strukturę organizacyjną piłki siatkowej, – dostrzega znaczenie i charakter powiązań między elementami organizacji (zespół, klub, federacja). |
Realizuje działania edukacyjne wspierające rozwój zespołu, klubu, federacji | – prowadzi wykłady lub zajęcia praktyczne służące nabywaniu nowych kompetencji przez innych trenerów, – omawia standardy wykonywania pracy trenera, odwołując się do własnych doświadczeń, uznanych trenerów, dorobku światowego oraz Kodeksu etyki trenera piłki siatkowej, – omawia rolę podnoszenia kwalifikacji i kształcenia się osób związanych ze środowiskiem sportowym, – ocenia projekty i wdrażanie programów szkoleniowych. |
Realizuje działania marketingowe wspierające rozwój zespołu, klubu, federacji | – promuje gry zespołowe i ich osiągnięcia, – promuje działania na rzecz przestrzegania zasad fair play w sporcie, – występuje jako ekspert sportowy z zakresu gry zespołowej w kontaktach z otoczeniem, – upowszechnia wiedzę o dyscyplinie. |
Zestaw 5. Rozwój osobisty trenera piłki siatkowej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Przedstawia własną koncepcję uczenia się przez całe życie w obszarze zawodowym | – samodzielnie planuje własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowuje innych w tym zakresie, – prezentuje zastosowanie wiedzy z wybranych obszarów nauk społecznych w procesie przewodzenia, – ocenia efekty podjętych działań rozwojowych i wyciąga wnioski. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Weryfikacja efektów uczenia się następuje na podstawie analizy dowodów i deklaracji połączonej z wywiadem swobodnym. Dowodami tymi mogą być m.in.: – certyfikaty, dyplomy, zaświadczenia, – praca pisemna / esej z propozycją autorskich rozwiązań w piłce siatkowej, – artykuły naukowe oraz artykuły z pism branżowych, – nagrania prowadzonych zajęć, wywiadów, wystąpień, prelekcji, – arkusze obserwacji, – plany, programy, projekty itp. Uznanie wszystkich efektów uczenia się wskazanych dla kwalifikacji może nastąpić na podstawie: – przedłożonego dyplomu trenera piłki siatkowej mistrzowskiej klasy wydanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub – dyplomu uzyskanego po zakończeniu kursów mistrzowskiej klasy, które rozpoczęły się za zgodą ministra właściwego do spraw sportu przed wejściem w życie ww. ustawy. 1.2. Zasoby kadrowe Weryfikację przeprowadza komisja walidacyjna, zwana dalej „komisją”. Komisja składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. Każdy z członków komisji: – posiada dyplom trenera piłki siatkowej mistrzowskiej klasy wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub kwalifikację cząstkową z poziomem 7 PRK w piłce siatkowej, – posiada kwalifikację pełną (magister) z poziomem co najmniej 7 PRK, – posiada udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu zespołu graczy w rozgrywkach klasyfikowanych (umowa o pracę lub kontrakt trenerski, zaświadczenie o udziale w zawodach mistrzowskich – FIVB, CEV itp.). Co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca musi zapewnić możliwość odwołania się od każdego etapu walidacji. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca musi zapewnić doradcę walidacyjnego, który spełnia poniższe warunki: – posiada co najmniej dyplom trenera piłki siatkowej pierwszej klasy wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub kwalifikację cząstkową z poziomem 6 PRK w obszarze sportu, – posiada kwalifikację pełną z poziomem co najmniej 6 PRK. Doradca wspierający kandydata w tworzeniu portfolio na potrzeby analizy dowodów nie może zasiadać w komisji prowadzącej weryfikację dla tego konkretnego kandydata. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada kwalifikację pełną z poziomem 6 PRK oraz kwalifikację cząstkową „Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej” z minimum poziomem 6 PRK lub inną kwalifikację z obszaru piłki siatkowej z minimum poziomem 6 EQF. Ponadto, aby osoba mogła przystąpić do walidacji, musi minąć okres minimum 3 lat od uzyskania przez nią kwalifikacji cząstkowej z poziomem 6 PRK „Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej” lub innej kwalifikacji z obszaru piłki siatkowej z poziomem 6 EQF. Osób, które uzyskały kwalifikację „Optymalizacja procesu szkolenia w piłce siatkowej” na podstawie przedłożonego dyplomu trenera piłki siatkowej pierwszej klasy wydanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów albo dyplomu uzyskanego po zakończeniu kursów, które rozpoczęły się za zgodą ministra właściwego do spraw sportu przed wejściem w życie ww. ustawy, nie obowiązuje opisany powyżej warunek przystąpienia do walidacji. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |