Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-02-14
Wersja aktualna od 2023-02-14
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej – kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 189)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „PLANOWANIE I PROWADZENIE PROCESU TRENINGOWEGO W PIŁCE RĘCZNEJ” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat jest ważny bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację „Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej” jest przygotowana do samodzielnego kierowania zespołem piłki ręcznej, do I ligi włącznie. Określa cele szkoleniowe, opracowuje w perspektywie krótko- i długoterminowej plany organizacyjno-szkoleniowe indywidualne i zespołowe, ustala strategię gry. Naucza złożonych czynności ruchowych o wysokim stopniu trudności technicznej (uwzględniając specyficzne potrzeby i możliwości zawodników), dokonuje oceny efektów wdrożonych działań zawodowych, współpracuje z otoczeniem grupy szkoleniowej, rozwija posiadane kompetencje zawodowe. |
Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych podstaw piłki ręcznej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje dyscyplinę | – omawia historię piłki ręcznej w kontekście rozwoju dyscypliny, – omawia alternatywne formy piłki ręcznej, – omawia wpływ przepisów gry na rozwój dyscypliny, – charakteryzuje systemy gry w obronie i ataku, – omawia różnice w szkoleniu kobiet i mężczyzn w dyscyplinie, – omawia teoretyczne podstawy anatomii funkcjonalnej, fizjologii wysiłku, biochemii, biomechaniki, psychologii, w kontekście potrzeb i wymagań dyscypliny, – wskazuje czynniki sukcesu w dyscyplinie. |
Opisuje strukturę organizacyjną dyscypliny | – omawia organizację systemu współzawodnictwa sportowego w Polsce i na świecie, – omawia zadania organizacji międzynarodowych funkcjonujących w dyscyplinie. |
Zestaw 2. Opracowanie koncepcji treningowej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Wyznacza cele szkoleniowe | – wskazuje obszary formułowania celów szkoleniowych krótko- i długoterminowych dla zespołu sportowego i indywidualnych zawodników, – formułuje cele szkoleniowe krótko- i długoterminowe na potrzeby zespołu i indywidualnych zawodników, – formułuje cel typu SMART w odniesieniu do motoryki zawodnika, – określa kryteria sukcesu do wyznaczonych celów, – analizuje zasadność doboru środków, metod, form i obciążeń treningowych, w kontekście wskazanych celów w planie szkoleniowym. |
Planuje proces osiągania celów szkoleniowych | – opracowuje roczny plan szkolenia sportowego dla grupy szkoleniowej, – omawia sposoby rejestracji obciążeń treningowych – omawia rolę odnowy biologicznej w procesie treningowym piłki ręcznej oraz zasady żywienia i suplementacji, – wskazuje przykłady wykorzystania w procesie treningowym form, metod, środków i zadań ruchowych charakterystycznych dla innych dyscyplin, – omawia przykłady narzędzi z zakresu technologii informacyjnej wspomagających proces treningowy. |
Zestaw 3. Organizowanie i realizacja procesu treningowego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Ocenia dyspozycję zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym | – omawia cechy psychofizyczne predysponujące do gry w piłkę ręczną, również do poszczególnych pozycji na boisku oraz ról w zespole, – analizuje poziom sprawności i umiejętności techniczno-taktycznych zawodników na podstawie wyników testów, sprawdzianów i danych statystycznych – ustala kryteria do podziału zawodników na grupy szkoleniowe, – kwalifikuje zawodników do grup szkoleniowych i uzasadnia swój wybór. |
Prowadzi szkolenie grupy sportowej | – doskonali (w tym demonstruje i omawia) elementy techniczno-taktyczne, uwzględniając etap szkolenia sportowego oraz specyficzne potrzeby i możliwości zawodników, – koryguje nawyki ruchowe zawodników związane z niepoprawną techniką indywidualną gry w piłkę ręczną, – ocenia wykonanie elementów taktyczno-technicznych i w razie konieczności omawia błędy wykonania, – przygotowuje zadania ukierunkowane na rozwijanie sprawności motorycznej, uwzględniając objętość i intensywność pracy treningowej. |
Współdziała z otoczeniem zespołu sportowego | – określa strukturę i omawia zadania zaplecza zespołu, – omawia warunki uzyskania zgody lekarza na uczestnictwo zawodnika w zajęciach sportowych, – wymienia sposoby służące promocji piłki ręcznej w środowisku lokalnym, – wyjaśnia rolę sponsorów dla rozwoju zespołu. |
Dokonuje oceny podejmowanych działań | – omawia obszary procesu treningowego podlegające monitorowaniu i ewaluacji, – omawia metody i narzędzia służące ocenie efektywności podejmowanych działań, – podaje przykłady ewaluacji działań z uwzględnieniem wskazanego etapu szkolenia sportowego, – formułuje wnioski do dalszej pracy treningowej na podstawie analizy wyników badań diagnostycznych, – na podstawie wniosków z obserwacji meczu proponuje zmiany w strategii gry. |
Zestaw 4. Opracowanie strategii i taktyki gry | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Identyfikuje warunki gry | – omawia narzędzia z zakresu technologii informacyjnej wspomagające analizę gry przeciwnika i własnego zespołu, – prowadzi obserwacje meczu z wykorzystaniem przygotowanego przez siebie narzędzia oraz formułuje wnioski. |
Przygotowuje strategię gry | – rozpoznaje systemy obrony i ataku oraz określa zadania zawodników na poszczególnych pozycjach, – dobiera taktykę, uwzględniając grę przeciwnika, – wskazuje indywidualne zadania taktyczne zawodników w kontekście gry przeciwnika. |
Zestaw 5. Doskonalenie własnych kompetencji | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Aktualizuje i poszerza wiedzę | – omawia dostępne zasoby wiedzy naukowej z obszaru dyscypliny (publikacje, źródła elektroniczne), – wskazuje przykłady zastosowania w procesie treningowym osiągnięć technologicznych. |
Ocenia własne kompetencje | – dokonuje analizy SWOT własnych kompetencji, określa mocne i słabe strony, – wskazuje obszary do doskonalenia się. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji wykorzystywane są następujące metody: – test teoretyczny, – analiza dowodów i deklaracji, – rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej „komisją”. Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji sprawdzane są: – zestaw 2 „Opracowanie koncepcji treningowej”, – efekt uczenia się „Prowadzi szkolenie grupy sportowej” z zestawu 3 „Organizowanie i realizacja procesu treningowego”. Pozostałe efekty uczenia się są sprawdzane za pomocą testu teoretycznego i podczas rozmowy z komisją. 1.2. Zasoby kadrowe W skład komisji wchodzą minimum 3 osoby. Co najmniej 2 członków komisji posiada tytuł trenera na poziomie III. Ponadto co najmniej 1 członek komisji: – jest doktorem nauk o kulturze fizycznej, – jest autorem lub współautorem materiałów szkoleniowych w zakresie zespołowych gier sportowych, – posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Instytucja certyfikująca wskazuje przewodniczącego komisji spośród jej członków. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Weryfikacja będzie przebiegała w dwóch częściach: 1. test teoretyczny, 2. analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją. Warunkiem przystąpienia do rozmowy z komisją jest uzyskanie pozytywnej oceny przesłanych dowodów i deklaracji. Osoba przystępująca do walidacji decyduje o kolejności przystąpienia do poszczególnych części weryfikacji. W celu analizy i weryfikacji dowodów i deklaracji osoba przystępująca do walidacji dostarcza: 1. roczny plan cyklu szkoleniowego, który zawierać będzie: • charakterystykę grupy szkoleniowej, • ramy czasowe planu: – wyznaczenie ram czasowych okresu przygotowawczego, – wyznaczenie ram czasowych okresu przejściowego, – wyznaczenie ram czasowych okresu startowego w oparciu o kalendarz zawodów, • cel główny i cele szczegółowe, • wskaźniki osiągnięcia celów i działania kontrolne, • wielkości obciążeń treningowych, np. dni, treningi, godziny, kilometry, powtórzenia, • zabezpieczenie organizacyjne i materialne szkolenia, • graficzny plan organizacji szkolenia (tzw. łączka) – załącznik; 2. dwa nagrania fragmentu zajęć z udziałem młodzieży powyżej 16. roku życia lub seniorów: • pierwsze nagranie przedstawiające doskonalenie techniki wskazanej przez komisję spośród: – technik indywidualnych w ataku (poruszanie się po boisku, kozłowanie, chwyty i podania, rzuty, uwalnianie się od przeciwnika, zwody, gra obrotowego), – technik indywidualnych w obronie (postawa i ustawienie, poruszanie się, wygarnianie piłki, blokowanie rzutów, gra bramkarza). Zawartość nagrania: kandydat prezentuje wykonanie technik, objaśnia zawodnikom, jak wykonać technikę, proponuje zawodnikom ćwiczenia z zastosowaniem przyborów/przyrządów, omawia i koryguje działania zawodników, zawodnicy wykonują zadane ćwiczenia. Czas trwania filmu: od 10 do 15 minut, • drugie nagranie przedstawiające doskonalenie jednej taktyki wskazanej przez komisję spośród następujących taktyk: – atak pozycyjny, – atak szybki, – taktyka gry w obronie. Zawartość nagrania: kandydat objaśnia zawodnikom zasady taktyki indywidualnej i grupowej/zespołowej (współpraca zawodników na boisku) oraz proponuje zawodnikom konkretne ćwiczenia związane z taktyką, zawodnicy wykonują zadane ćwiczenia dotyczące współpracy, kandydat omawia i koryguje działania zawodników. Czas trwania filmu: do 10 minut; 3. opracowanie na wskazany przez komisję temat, zawierające: • opis ćwiczeń/zadań ruchowych (nakierowanych na rozwój wskazanej sprawności motorycznej specyficznej dla piłki ręcznej, we wskazanym okresie treningowym), • opis zastosowanych obciążeń, • uzasadnienie doboru zadań i obciążeń w kontekście charakterystyki zawodnika/zawodników oraz okresu treningowego. Dowodem potwierdzającym wszystkie wskazane efekty uczenia się dla kwalifikacji jest zaświadczenie o uczestnictwie z wynikiem pozytywnym w kursie trenerów piłki ręcznej (poziom II), organizowanym przez Związek Piłki Ręcznej w Polsce (ZPRP) oraz inne upoważnione przez ZPRP podmioty, bądź uwierzytelniona kopia dyplomu trenera klasy drugiej, klasy pierwszej lub klasy mistrzowskiej wydane przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829). Warunki organizacyjne i materialne: – warunki do przeprowadzenia testu teoretycznego, – sala do przeprowadzenia rozmowy z wydzielonym miejscem umożliwiającym przygotowanie się kandydata, – tablica taktyczna do piłki ręcznej, – flipchart, arkusze papieru, pisaki, – urządzenie do odtwarzania nagrań audio-wideo. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca może zapewnić osobie przystępującej do walidacji wsparcie doradcy walidacyjnego w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która posiada: – świadectwo dojrzałości (kwalifikacja pełna na poziomie 4 PRK), – kwalifikację z obszaru piłki ręcznej na poziomie 4 PRK lub, w przypadku jej braku, co najmniej dyplom instruktora sportu w piłce ręcznej wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, lub dyplom ukończenia kursu instruktora piłki ręcznej organizowanego przez podmiot upoważniony przez ZPRP. W szczególnych przypadkach można przedstawić dokumenty poświadczające potwierdzenie efektów uczenia się zawartych w kwalifikacji w piłce ręcznej na minimum poziomie 4 PRK, zdobyte w zagranicznych systemach kwalifikacji. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |