Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-02-14
Wersja aktualna od 2023-02-14
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z koszykówki w ramach sportu dla wszystkich" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie zajęć z koszykówki w ramach sportu dla wszystkich" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 188)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE ZAJĘĆ Z KOSZYKÓWKI W RAMACH SPORTU DLA WSZYSTKICH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie zajęć z koszykówki w ramach sportu dla wszystkich |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat jest ważny bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 3 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnej realizacji zajęć z dziećmi i młodzieżą, a także dorosłymi amatorami, w tym seniorami, z koszykówki oraz organizowania i prowadzenia przedsięwzięć sportowych, w tym amatorskich turniejów i zawodów. Planuje, organizuje, prowadzi i monitoruje zajęcia z koszykówki zgodnie z zasadami teorii i metodyki sportu. Posługuje się wiedzą dotyczącą rozwoju talentów sportowych uczestników. |
Zestaw 1. Przygotowanie do prowadzenia zajęć i przedsięwzięć sportowych z koszykówki | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia teoretyczne podstawy prowadzenia zajęć sportowych | - omawia zagadnienia dydaktyki ogólnej, - omawia zagadnienia metodyki prowadzenia zajęć sportowych, - omawia rolę zasady fair play w sporcie, - wyjaśnia potrzebę stosowania zasad etycznych w prowadzeniu zajęć sportowych. |
Zachęca uczestników do aktywności sportowej | - wskazuje sposoby i metody zachęcania do uczestnictwa w zajęciach sportowych, - charakteryzuje rolę komunikacji międzyludzkiej w zachęcaniu uczestników do aktywności sportowej, - omawia możliwości wykorzystania tabel stosowanych w ocenie rozwoju somatycznego dzieci i młodzieży, - wskazuje zdolności i cechy uczestnika zajęć sportowych predysponujące go do uczestniczenia w różnych dyscyplinach sportu, - wskazuje działające w jego środowisku lokalnym organizacje (np. kluby sportowe) prowadzące proces szkoleniowy w różnych dyscyplinach sportu. |
Omawia zasady bezpieczeństwa i ochrony zdrowia w prowadzeniu zajęć sportowych | - omawia prozdrowotne walory uczestniczenia w aktywności fizycznej, - omawia niezbędne elementy wstępnego wywiadu z uczestnikami zajęć, przeprowadzanego przed rozpoczęciem zajęć, - omawia zasady bezpieczeństwa w organizacji przestrzeni, doboru ubioru uczestników oraz wykorzystywania sprzętu podczas przeprowadzania zajęć sportowych, - omawia zasady prawidłowego odżywiania osób uczestniczących w aktywności fizycznej. |
Zestaw 2. Prowadzenie zajęć i przedsięwzięć sportowych z koszykówki | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Planuje zajęcia i przedsięwzięcia sportowe | - omawia zasady metodyczne prowadzenia zajęć z koszykówki, - omawia zasady organizacji boiska, - omawia zasady gry, - rozpoznaje sygnalizację wykorzystywaną przez sędziów, - omawia przykłady animacji (gier, zabaw, ćwiczeń technicznych) w koszykówce, - tworzy konspekt zajęć z koszykówki, - tworzy scenariusz przedsięwzięcia sportowego, z uwzględnieniem interesariuszy zajęć w koszykówce w ramach sportu dla wszystkich. |
Przeprowadza zajęcia i przedsięwzięcia sportowe | - przeprowadza rozgrzewkę przygotowującą do zajęć z koszykówki, - naucza, w tym demonstruje, objaśnia i omawia warunki stosowania elementów technicznych zgodnie z zasadami metodyki w koszykówce, - sędziuje fragment meczu. |
Prowadzi bieżącą ocenę swoich działań | - omawia narzędzia stosowane w rejestracji i ocenie swojej bieżącej działalności, - omawia możliwości rozwijania i potwierdzania swoich umiejętności w obszarze prowadzenia zajęć i treningów. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji efektów uczenia się wykorzystuje się następujące metody: rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny), obserwacja w warunkach symulowanych, test teoretyczny. 1.2. Zasoby kadrowe Walidacja prowadzona jest przez komisję. Komisja składa się z co najmniej 2 osób, w tym przewodniczącego komisji. Każdy z członków komisji legitymuje się co najmniej dyplomem trenera klasy drugiej w koszykówce wydanym przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub posiada równoważną kwalifikację wydaną przez związek sportowy właściwy dla koszykówki lub kwalifikację z obszaru koszykówki z poziomu 5 PRK. Co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Instytucja certyfikująca wyznacza przewodniczącego komisji spośród jej członków. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Efekt uczenia się "Przeprowadza zajęcia i przedsięwzięcia sportowe" sprawdzany jest praktycznie, z wykorzystaniem metody obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową. Pozostałe efekty uczenia się weryfikowane są za pomocą testu teoretycznego i rozmowy z komisją. Instytucja certyfikująca musi zapewnić salę wyposażoną w komputer, projektor oraz ekran. Na potrzeby obserwacji w warunkach symulowanych instytucja certyfikująca musi zapewnić minimum 10 zawodników oraz boisko do koszykówki. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się wymogów dla etapów identyfikowania i dokumentowania. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie: - dokumentu poświadczającego ukończone 18 lat, - oświadczenia o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, - oświadczenia o stanie zdrowia pozwalającym na uczestnictwo w procesie walidacji. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |