Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-02-10
Wersja aktualna od 2023-02-10
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki skalnej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki skalnej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 180)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE ZAJĘĆ ZE WSPINACZKI SKALNEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki skalnej |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny 5 lat. Warunkiem przedłużenia jego ważności są: - odbycie doszkolenia unifikującego w wymiarze minimum 15 godzin zajęć na obiektach wspinaczkowych i 5 godzin wykładów, prowadzonego przez instytucje certyfikujące kwalifikację "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki skalnej" albo podmioty przez nie wskazane; - przedstawienie zaświadczenia o ukończeniu kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do recertyfikacji, zawierającego następujące tematy: - ocenę sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku, - ocenę stanu poszkodowanego, - kontrolę czynności życiowych, - postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym, - podstawowe czynności podtrzymywania życia, - postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek, - postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń, - postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa; - przedstawienie aktualnego zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć; - przedstawienie wykazu potwierdzającego przejście przynajmniej 20 dróg nieubezpieczonych o trudności minimum 6a na własnej asekuracji w trakcie posiadania kwalifikacji. Przedłużenie ważności certyfikatu jest możliwe w okresie do 24 miesięcy od upływu terminu ważności certyfikatu. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego planowania, organizowania i przeprowadzenia zajęć ze wspinaczki skalnej na wielowyciągowych drogach nieubezpieczonych o długości do 80 metrów o charakterze niewysokogórskim oraz na wielowyciągowych drogach ubezpieczonych o charakterze niewysokogórskim o długości do 180 metrów. Wspomaga uczestników zajęć w procesie nauczania/uczenia się, m.in. udzielając wskazówek i korygując błędy. Osoba posiadająca kwalifikację na podstawie zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestników, wykorzystując wiedzę z zakresu dydaktyki oraz teorii prowadzenia zajęć sportowych, przygotowuje plan szkolenia i konspekt zajęć. W trakcie realizowanych zajęć doskonali poziom sprawności fizycznej, umiejętności ruchowych uczestników i przekazuje wiedzę na temat sposobów bezpiecznego korzystania ze sprzętu. Naucza technik autoratownictwa, wiązania węzłów oraz zakładania stanowisk. Podejmowane czynności wykonuje z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa w rejonach wspinaczkowych. Osoba posiadająca kwalifikację swobodnie porusza się po obiektach wspinaczkowych i demonstruje nauczane techniki. |
Zestaw 1. Wspinaczka jako dyscyplina | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje sprzęt stosowany we wspinaczce skalnej | - omawia rodzaje taśm, kości, friendów asekuracyjnych, - omawia rodzaje lin używanych we wspinaczce skalnej. |
Charakteryzuje zasady bezpieczeństwa na naturalnych obiektach skalnych | - omawia sposoby oceny stanu sprzętu wspinaczkowego, - omawia sposoby konserwacji sprzętu wspinaczkowego, - omawia zasady użycia sprzętu wspinaczkowego, - omawia zasady prowadzenia liny podwójnej jednotorowo i dwutorowo, - omawia niebezpieczeństwa związane z odpadnięciami w trakcie wspinaczki, w tym związane z niewłaściwie założoną asekuracją, - omawia miejsce instruktora w zespole na drodze wielowyciągowej, - omawia zasady komunikacji w zespole na drodze wielowyciągowej. |
Charakteryzuje techniki autoratownictwa | - omawia technikę podciągnięcia partnera z górnego stanowiska z wykorzystaniem metody U, - omawia technikę podciągnięcia partnera z górnego stanowiska z wykorzystaniem przeciwwagi. |
Zestaw 2. Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Pokonuje wielowyciągową, nieubezpieczoną drogę wspinaczkową o trudności 6b w butach wspinaczkowych oraz nieubezpieczoną drogę wspinaczkową o trudności 5b w butach trekkingowych | - przygotowuje i zakłada uprząż i kask, - ocenia drogi do pokonania, - dobiera i zakłada sprzęt do asekuracji dostosowany do dróg wspinaczkowych do pokonania, - przywiązuje się do liny, - stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i sprzętu asekuracyjnego u partnera, - pokonuje samodzielnie bez odpadnięcia drogi wspinaczkowe, prawidłowo zakładając asekurację, - buduje prawidłowe stanowiska asekuracyjne, - asekuruje z górnego stanowiska wspinającego się partnera, - prawidłowo przeprowadza zmianę prowadzącego. |
Asekuruje wspinającego się | - przygotowuje i zakłada własny sprzęt wspinaczkowy, - wpina karabinek zakręcany z przyrządem asekuracyjnym do uprzęży i linę do przyrządu asekuracyjnego w sposób niwelujący możliwość zgubienia sprzętu, - stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i przywiązania się partnera, - asekuruje wspinającego się przed wpięciem pierwszego punktu asekuracyjnego, - asekuruje wspinającego się z wykorzystaniem przyrządu nieautomatycznego i półautomatycznego lub automatycznego, - wiąże węzeł flagowy w czasie asekuracji z nieautomatycznego przyrządu asekuracyjnego, - reaguje na komendy wspinającego się, - opuszcza wspinającego się na ziemię, - klaruję linę i przygotowuje ją do transportu. |
Demonstruje techniki autoratownictwa | - demonstruje technikę odblokowania przyrządu na górnym stanowisku obciążonego przez wiszącego partnera, - demonstruje technikę przeniesienia ciężaru partnera na stanowisko, - demonstruje technikę podciągnięcia partnera z górnego stanowiska z wykorzystaniem systemu flaszencug, - demonstruje technikę pokonania węzła w trakcie opuszczania partnera na linie, - demonstruje technikę podchodzenia po linie z zastosowaniem węzłów zaciskowych, - demonstruje technikę zjazdu z poszkodowanym, w tym zjazdu przez węzeł i w trawersie, - demonstruje technikę ewakuacji poszkodowanego w trakcie zjazdu, - demonstruje technikę ściągania poszkodowanego z liny. |
Buduje stanowiska asekuracyjne | - buduje prawidłowe stanowisko kierunkowe (np. motylek, pajączek), - buduje prawidłowe stanowisko samonastawne, - buduje prawidłowe stanowisko szeregowe. |
Wiąże węzły | - demonstruje techniki wiązania węzłów na linie: ósemka, skrajny tatrzański (ratowniczy), wyblinka i półwyblinka, flagowy, - demonstruje techniki wiązania węzłów samozaciskowych: bloker, stoper i prusik, - demonstruje techniki łączenia lin: kluczka, podwójny zderzakowy, podwójna ósemka, - demonstruje techniki łączenia taśm. |
Bezpiecznie zjeżdża ze stanowiska | - demonstruje technikę zjazdu z wykorzystaniem stanowiska pośredniego, - demonstruje technikę pokonania węzła w trakcie zjazdu. |
Demonstruje techniki prawidłowego zakładania i odzyskiwania asekuracji | - demonstruje technikę prawidłowego zakładania kości typu: heksy, roksy, tricamy, - demonstruje technikę prawidłowego zakładania friendów asekuracyjnych, - demonstruję technikę prawidłowego zakładania pętli na bloki i ucha skalne, - demonstruje techniki odzyskiwania samodzielnie założonej asekuracji. |
Zestaw 3. Planowanie i realizowanie szkolenia ze wspinaczki skalnej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Przygotowuje szkolenie ze wspinaczki skalnej po drogach nieubezpieczonych oraz wspinaczki wielowyciągowej | - określa cel główny szkolenia, - przygotowuje, w odniesieniu do celu, plan szkoleniowy, - dobiera sprzęt w zależności od tematu zajęć, - przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający: cel zajęć i czas ich trwania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, treści zajęć, ćwiczenia i miejsce ich wykonywania, prognozowane warunki atmosferyczne, wiek uczestników grupy i jej liczebność, z zachowaniem obowiązującej terminologii wspinaczkowej. |
Organizuje szkolenie | - przygotowuje sprzęt do prowadzenia zajęć, w tym sprzęt osobisty instruktora (lina zabezpieczająca), oraz sprawdza jego stan techniczny i kompletność, - przygotowuje miejsce zajęć, - ustala poziom umiejętności wspinaczkowych oraz warunki psychofizyczne uczestników szkolenia, - dokonuje podziału uczestników na zespoły, - dobiera sprzęt dla uczestników zajęć. |
Prowadzi zajęcia | - omawia cel szkolenia i jego temat z uczestnikami, - omawia zasady bezpiecznego korzystania z obiektów szkoleniowych, - utrzymuje kontakt z grupą (np. nawiązuje kontakt wzrokowy, reaguje na sygnały zmęczenia, na sygnały braku zrozumienia instrukcji, komunikuje się z uczestnikami z zachowaniem obowiązującej terminologii wspinaczkowej), - egzekwuje prawidłowe ustawienie i poruszanie się uczestników podczas zajęć, - ustawia się względem grupy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa swojego i uczestników (także z wykorzystaniem liny zabezpieczającej) oraz umożliwia wszystkim uczestnikom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń, - stosuje zróżnicowane metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestnika, - naucza technik stosowanych podczas wspinaczki skalnej, - dobiera, opisuje i demonstruje stosowane ćwiczenia, - nadzoruje i kontroluje wykonywanie ćwiczeń przez uczestników, - koryguje błędy techniczne i taktyczne, - mobilizuje uczestników, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały, - reaguje w sytuacjach niebezpiecznych, - omawia zgodną z etyką wspinaczkową postawę i zachowanie, - przygotowuje i prowadzi zajęcia teoretyczne, - podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody W czasie weryfikacji możliwe jest stosowanie następujących metod: - analizy dowodów i deklaracji, - testu teoretycznego, - rozmowy z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny), - obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych. 1.2. Zasoby kadrowe Komisja składa się z minimum 3 osób. Każdy z członków komisji musi spełniać następujące wymagania: - posiadać co najmniej tytuł Instruktora Wspinaczki Skalnej Polskiego Związku Alpinizmu lub kwalifikację "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki skalnej", - odbyć w ciągu ostatnich 3 lat doszkolenie unifikujące w zakresie wiedzy i umiejętności zawartych w niniejszej kwalifikacji zorganizowaną przez instytucję certyfikującą albo podmiot przez nią wskazany, - przeprowadzić minimum 180 dni szkoleniowych ze wspinaczki skalnej, - posiadać umiejętności związane z egzaminowaniem/ocenianiem (poświadczone zaświadczeniami, oświadczeniami, umowami o pracę, kontraktami itp.). Ponadto co najmniej 1 z członków komisji musi spełniać jeden z poniższych warunków: - posiadać doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji, - uczestniczyć jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 2. "Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych". Za pomocą testu teoretycznego połączonego z rozmową z komisją (wywiad swobodny) potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 1. "Wspinaczka jako dyscyplina". Potwierdzenie efektów uczenia się zawartych w zestawach 1 i 2 dopuszcza do odbycia praktyki, która trwa 12 dni (minimum 96 godzin), minimum w 2 rejonach wspinaczkowych o różnych rodzajach skał (wapień oraz granit lub piaskowiec). W trakcie praktyki potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 3. "Planowanie i realizowanie szkolenia ze wspinaczki skalnej". Praktyka musi odbywać się u asesora walidacyjnego z listy określonej przez instytucję certyfikującą. Instytucja certyfikująca określa wymagania dla asesorów walidacyjnych. Warunkiem potwierdzenia efektów uczenia się zawartych w zestawie 3 jest przedstawienie: - celu szkolenia ze wspinaczki skalnej wraz z planem szkolenia, - konspektów poszczególnych zajęć, - karty praktyk, - pozytywnej opinii asesora walidacyjnego. Karta praktyk wypełniana przez praktykanta zawiera następujące elementy/zagadnienia: - miejsce realizacji zajęć, - rodzaje wykonywanych ćwiczeń, - ocenę postępów uczestników zajęć. Opinia asesora walidacyjnego musi zawierać ocenę: - znajomości zagadnień technicznych, - znajomości terenu działania, - dostrzegania i korygowania błędów popełnianych przez uczestników zajęć, - bezpieczeństwa szkolenia, - umiejętności dydaktycznych, w tym sposobu przekazywania informacji. Instytucja certyfikująca zapewnia: - dostęp do terenu skalnego z nieubezpieczonymi drogami wspinaczkowymi o trudności 6b oraz wielowyciągowymi, nieubezpieczonymi drogami wspinaczkowymi o trudności 5b wymaganymi do przeprowadzenia weryfikacji, - warunki umożliwiające przeprowadzenie testu teoretycznego, - warunki umożliwiające przeprowadzenie rozmowy kandydata z komisją, - listę asesorów walidacyjnych, u których możliwe jest odbycie praktyki, - apteczkę pierwszej pomocy. Sprzęt służący do asekuracji na drodze nieubezpieczonej: atestowane liny pojedyncze lub podwójne, przyrządy asekuracyjne nieautomatyczne, półautomatyczne i automatyczne, ekspresy, roksy, friendy, heksy, tricamy, atestowane taśmy wspinaczkowe są zapewniane zgodnie z osobnymi ustaleniami. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie dokumentów poświadczających: - posiadanie minimum 2-letniego doświadczenia w prowadzeniu kursów wspinaczki sportowej na drogach ubezpieczonych oraz kwalifikacji "Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej" lub posiadanie tytułu Instruktora Wspinaczki Skalnej Polskiego Związku Alpinizmu, - pełną zdolność do czynności prawnych, - prowadzenie 10 dróg nieubezpieczonych (wymagających zakładania własnej asekuracji) w rejonach skalnych lub górskich o trudnościach 6a+ OS (wykaz przejść zawierający imię i nazwisko partnera oraz trudności poprowadzonych osobiście wyciągów), - prowadzenie 10 dróg nieubezpieczonych (wymagających zakładania własnej asekuracji) w rejonach skalnych lub górskich o trudnościach 6c RP (wykaz przejść zawierający imię i nazwisko partnera oraz trudności poprowadzonych osobiście wyciągów), - prowadzenie 10 dróg ubezpieczonych wielowyciągowych w rejonach skalnych lub górskich o trudnościach 6a+ OS i długości minimum 3 wyciągów (wykaz przejść zawierający imię i nazwisko partnera oraz trudności poprowadzonych osobiście wyciągów), - ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierającego następujące tematy: • ocenę sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku, • ocenę stanu poszkodowanego, • kontrolę czynności życiowych, • postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym, • podstawowe czynności podtrzymywania życia, • postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek, • postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń, • postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa, - wykształcenie średnie lub średnie branżowe, - niekaralność związaną z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją (poświadczoną oświadczeniem o niekaralności), - brak przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć (poświadczoną zaświadczeniem lekarskim), - ubezpieczenie OC na czas weryfikacji na kwotę nie niższą niż 200 tys. zł, - inne ubezpieczenia wymagane przez akty prawa miejscowego obowiązujące w miejscu i czasie prowadzenia walidacji. Dodatkowo każda osoba przystępująca do walidacji posiada własny atestowany kask, uprząż wspinaczkową i przyrząd asekuracyjny, 3 karabinki zakręcane typu HMS oraz 2 pętle z repsznura o średnicy 5-6 mm i długości minimum 60 cm. Asesor walidacyjny ocenia i dopuszcza sprzęt do użycia w trakcie walidacji. Sprzęt służący do asekuracji na drodze nieubezpieczonej (ekspresy, roksy, friendy, heksy, tricamy, liny, atestowane taśmy wspinaczkowe) jest zapewniany zgodnie z osobnymi ustaleniami. Sprzęt służący do asekuracji na drodze ubezpieczonej (ekspresy, liny, atestowane taśmy wspinaczkowe, przyrządy asekuracyjne: półautomatyczne i automatyczne) jest zapewniany zgodnie z osobnymi ustaleniami. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |