Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-02-08
Wersja aktualna od 2023-02-08
obowiązujący
UCHWAŁA NR 2/2023
ZARZĄDU NARODOWEGO B ANKU POLSKIEGO
z dnia 18 stycznia 2023 r.
w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego
Na podstawie art. 20 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 2025) uchwala się, co następuje:
§ 1. Ustala się regulamin Zarządu Narodowego Banku Polskiego, stanowiący załącznik do uchwały.
§ 2. Traci moc uchwała Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 24 wrzes´nia 2013 r. w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego (M.P. z 2022 r. poz. 234, 383 i 1242).
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Przewodniczący Zarządu Narodowego Banku Polskiego: A. Glapiński
Załącznik do uchwały nr 2/2023 Zarządu Narodowego Banku Polskiego
z dnia 18 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 166)
REGULAMIN ZARZĄDU NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO
§ 1. Regulamin okres´la szczegółowy tryb działania Zarządu Narodowego Banku Polskiego, zwanego dalej „Zarządem".
§ 2. 1. Członek Zarządu realizuje politykę ustaloną przez Zarząd.
2. Członek Zarządu reprezentuje w swoich wystąpieniach stanowisko zgodne z ustaleniami przyjętymi przez Zarząd.
3. Członkowie Zarządu otrzymują z włas´ciwych departamentów i jednostek organizacyjnych wszystkie istotne materiały, opracowania i informacje.
§ 3. 1. Posiedzenia Zarządu odbywają się nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie, zgodnie z przyjętym przez Zarząd harmonogramem posiedzeń.
2. Harmonogram posiedzeń Zarządu jest ustalany z uwzględnieniem terminów posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej.
§ 4. 1. Posiedzenia Zarządu zwołuje i prowadzi Przewodniczący Zarządu zgodnie z przyjętym harmonogramem.
2. W razie nieobecnos´ci Przewodniczącego Zarządu zastępuje go wiceprezes NBP - pierwszy zastępca Prezesa NBP, a w razie ich nieobecnos´ci - wiceprezes NBP.
3. Posiedzenia Zarządu są zwoływane także w trybie nadzwyczajnym:
1) z inicjatywy Przewodniczącego Zarządu;
2) na pisemny wniosek co najmniej trzech członków Zarządu, przekazany Przewodniczącemu Zarządu. Wniosek okres´la przedmiot posiedzenia Zarządu.
4. Przewodniczący Zarządu zwołuje posiedzenia w trybie okres´lonym w ust. 3 pkt 2, nie później niż w ciągu trzech dni od dnia otrzymania wniosku.
5. Do posiedzeń zwołanych w trybie okres´lonym w ust. 3:
1) stosuje się, w miarę możliwos´ci, § 13 ust. 1;
2) nie stosuje się terminów, o których mowa w § 14 i § 15 ust. 1.
§ 5. 1. Posiedzenia Zarządu odbywają się w obecnos´ci co najmniej połowy składu Zarządu.
2. Członkowie Zarządu przy głosowaniu za przyjęciem uchwały mogą głosować „za" albo „przeciw".
§ 6. 1. W posiedzeniach Zarządu uczestniczą:
1) dyrektor Departamentu Generalnego;
2) dyrektor departamentu lub dyrektor jednostki organizacyjnej, który opracował materiał rozpatrywany na posiedzeniu;
3) dyrektor departamentu lub dyrektor jednostki organizacyjnej, który zgłosił w toku uzgodnienia rozbieżne stanowisko do materiału rozpatrywanego na posiedzeniu;
4) dyrektor Departamentu Prawnego;
5) dyrektor Departamentu Komunikacji;
6) dyrektor Departamentu Audytu Wewnętrznego.
2. W posiedzeniach Zarządu mogą uczestniczyć inne osoby zaproszone przez Zarząd lub Przewodniczącego Zarządu.
§ 7. Za zgodą Przewodniczącego Zarządu udział w posiedzeniu Zarządu może odbywać się przy wykorzystaniu s´rodków bezpos´redniego porozumienia się na odległos´ć, na zasadach okres´lonych w odrębnych przepisach.
§ 8. 1. Obrady Zarządu są prowadzone w trybie jawnym.
2. Przewodniczący Zarządu zarządza prowadzenie obrad nad poszczególnymi punktami porządku lub całos´cią obrad w trybie niejawnym, jeżeli prowadzenie obrad w tym trybie wynika z przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742 oraz z 2022 r. poz. 655 i 1933), zwanej dalej „ustawą o ochronie informacji niejawnych".
3. W posiedzeniach lub częs´ci posiedzeń Zarządu, o których mowa w ust. 2, mogą uczestniczyć wyłącznie osoby uprawnione do dostępu do informacji niejawnych, zgodnie z przepisami ustawy o ochronie informacji niejawnych.
4. Przewodniczący Zarządu może zarządzić prowadzenie obrad Zarządu przy wykorzystaniu s´rodków bezpos´redniego porozumienia się na odległos´ć, na zasadach okres´lonych w odrębnych przepisach.
§ 9. 1. Zarząd rozpoczyna posiedzenie od przyjęcia porządku obrad zaproponowanego przez Przewodniczącego Zarządu.
2. Przewodniczący Zarządu może w trakcie posiedzenia wprowadzić do porządku obrad sprawy nieprzewidziane w porządku obrad.
§ 10. 1. Z posiedzenia Zarządu Departament Generalny sporządza projekt protokołu w terminie umożliwiającym jego przyjęcie na następnym posiedzeniu.
2. W uzasadnionych przypadkach termin wskazany w ust. 1 może być przedłużony za zgodą Przewodniczącego Zarządu.
3. Departament Generalny przedstawia Przewodniczącemu Zarządu protokół do podpisania niezwłocznie po przyjęciu go przez Zarząd.
4. Sporządzanie, przyjmowanie i podpisywanie protokołów oznaczonych klauzulami tajnos´ci jest dokonywane z zachowaniem zasad okres´lonych odrębnymi przepisami.
§ 11. Protokół zawiera w szczególnos´ci:
1) datę posiedzenia;
2) imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu oraz dyskusji;
3) porządek obrad;
4) informacje o sprawach będących przedmiotem posiedzenia;
5) podjęte przez Zarząd:
a) uchwały normatywne i nienormatywne, jako załączniki do protokołu,
b) nienormatywne uchwały zarządcze
- wraz z wynikami głosowań;
6) zgłoszone do uchwał i sporządzone przez zgłaszającego zdanie odrębne, zgodne z tres´cią tego zdania przedstawioną w trakcie posiedzenia, jako załącznik do protokołu;
7) informacje o uchwałach Zarządu podjętych w trybie obiegowym do daty posiedzenia, z którego sporządzono protokół;
8) informacje o prowadzeniu obrad Zarządu w sposób, o którym mowa w § 8 ust. 4;
9) imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu Zarządu prowadzonym w sposób, o którym mowa w § 7.
§ 12. 1. Oryginały protokołów przechowuje Departament Generalny, z wyjątkiem oznaczonych klauzulami „poufne", „tajne" lub „s´cis´le tajne", przechowywanych w kancelarii tajnej oraz udostępnianych z zachowaniem zasad okres´lonych w odrębnych przepisach.
2. Protokoły jawne lub oznaczone klauzulą „zastrzeżone" otrzymują:
1) Przewodniczący Zarządu,
2) członkowie Zarządu,
3) członkowie Rady Polityki Pieniężnej, w zakresie dotyczącym projektów uchwał i innych materiałów, o których mowa w § 16 ust. 1,
4) dyrektorzy departamentów,
5) dyrektorzy jednostek organizacyjnych
- z zachowaniem zasad okres´lonych w odrębnych przepisach w odniesieniu do protokołów oznaczonych klauzulą „zastrzeżone".
3. Protokoły jawne są udostępniane w sposób okres´lony przez Departament Generalny.
§ 13. 1. Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd przed złożeniem w Departamencie Generalnym wymagają uzgodnienia z zainteresowanymi departamentami i jednostkami organizacyjnymi. Istotne rozbieżnos´ci stanowisk zgłoszonych w toku uzgodnienia należy przedstawić w notatce dołączonej do materiałów.
2. Projekt porządku obrad oraz materiały na posiedzenie Zarządu Departament Generalny przedkłada do akceptacji Przewodniczącemu Zarządu.
3. Materiały na posiedzenie Zarządu są przygotowywane w trybie niejawnym, jeżeli wynika to z przepisów ustawy o ochronie informacji niejawnych, zgodnie z zasadami okres´lonymi w odrębnych przepisach.
4. Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd wymagają zatwierdzenia stosownie do sprawowanego nadzoru przez Prezesa NBP, wiceprezesa NBP albo upoważnionego przez Prezesa NBP członka Zarządu.
§ 14. Materiały przygotowane do rozpatrzenia przez Zarząd, sporządzone na nos´niku papierowym w liczbie egzemplarzy ustalonej w porozumieniu z Departamentem Generalnym, powinny być złożone najpóźniej na cztery dni przed terminem posiedzenia:
1) w Departamencie Generalnym:
a) jawne wraz z wersją elektroniczną przekazaną za pos´rednictwem wewnętrznej poczty elektronicznej,
b) oznaczone klauzulą „zastrzeżone", z zachowaniem zasad okres´lonych w odrębnych przepisach;
2) w kancelarii tajnej oznaczone klauzulami „poufne", „tajne" lub „s´cis´le tajne", z zachowaniem zasad okres´lonych w odrębnych przepisach.
§ 15. 1. Zawiadomienie o posiedzeniu Zarządu wraz z porządkiem obrad i pisemnymi materiałami w sprawach przewidzianych do rozpatrzenia powinno być doręczone przez Departament Generalny, z zastrzeżeniem ust. 2, członkom Zarządu oraz podmiotom wskazanym w § 6, najpóźniej na trzy dni przed jego terminem.
2. Materiały, o których mowa w ust. 1, oraz projekty protokołu, oznaczone klauzulami „poufne", „tajne" lub „s´cis´le tajne", dostarcza kancelaria tajna, zgodnie z zasadami okres´lonymi w odrębnych przepisach.
§ 16. 1. Projekty uchwał i innych materiałów na posiedzenie Rady Polityki Pieniężnej są rozpatrywane uprzednio przez Zarząd.
2. Opinię Zarządu, w sprawach wymienionych w ust. 1, przedstawia na posiedzeniu Rady Polityki Pieniężnej Przewodniczący Zarządu lub każdorazowo wskazany przez niego członek Zarządu.
§ 17. 1. Przewodniczący Zarządu może podjąć decyzję o rozpatrzeniu przez Zarząd projektu uchwały w drodze korespondencyjnego uzgodnienia (tryb obiegowy), okres´lając termin zajęcia stanowiska, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Projekt uchwały może być rozpatrzony w trybie obiegowym, jeżeli został uzgodniony ze wszystkimi opiniującymi departamentami.
3. Do rozpatrywania projektów uchwał w szczególnie uzasadnionych przypadkach wynikających z obiektywnych okolicznos´ci zewnętrznych przepisu ust. 2 nie stosuje się.
§ 18. 1. Dyrektor Departamentu Generalnego niezwłocznie, po podjęciu decyzji o zastosowaniu trybu obiegowego, przedstawia członkom Zarządu projekt uchwały w celu zajęcia stanowiska na pis´mie (głosowanie).
2. Każdy z członków Zarządu uczestniczących w głosowaniu w trybie obiegowym otrzymuje własną kartę do głosowania. Karty do głosowania są sporządzane w formie tabeli opatrzonej datą oraz oznaczonej tytułem projektu uchwały podlegającego głosowaniu. Do głosowania za przyjęciem uchwały w trybie obiegowym przepis § 5 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
3. Rozpatrzenie uchwały w trybie obiegowym jest skuteczne, jeżeli w terminie wyznaczonym dla zajęcia stanowiska głos oddała co najmniej połowa członków Zarządu.
§ 19. Ustalone przez Radę Polityki Pieniężnej zadania dla NBP Zarząd przekazuje do wykonania włas´ciwym departamentom i jednostkom organizacyjnym.
§ 20. Zadania departamentów i jednostek organizacyjnych wynikające z uchwał Zarządu podlegają wykonaniu bez odrębnego powiadamiania o ich tres´ci.
§ 21. 1. Przy Zarządzie mogą działać organy opiniodawczo-doradcze.
2. Organy opiniodawczo-doradcze powołuje Zarząd w drodze uchwały, która okres´la skład oraz zadania organu.
§ 22. 1. Zarząd może powoływać zespoły robocze dla przygotowania koncepcji ważnych działań lub prac, wymagających podjęcia w NBP.
2. W skład zespołów mogą wchodzić pracownicy NBP oraz eksperci zewnętrzni.
§ 23. 1. Departament Generalny sprawuje kontrolę terminowos´ci realizacji przez departamenty i jednostki organizacyjne zadań wynikających z uchwał Zarządu.
2. Departamenty i jednostki organizacyjne, które realizują zadania wynikające z uchwał Zarządu, zawiadamiają Departament Generalny o sposobie ich wykonania niezwłocznie po zrealizowaniu.
3. Dwa razy do roku Departament Generalny przedstawia Zarządowi sprawozdanie z wykonania zadań wynikających z uchwał Zarządu.
§ 24. Obsługę kancelaryjno-organizacyjną Zarządu sprawuje Departament Generalny.