Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-01-30
Wersja aktualna od 2023-01-30
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 131)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PROWADZENIE PROCESU TRENINGOWEGO W PIŁCE RĘCZNEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat jest ważny bezterminowo |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację "Prowadzenie procesu treningowego w piłce ręcznej" jest przygotowana do samodzielnego organizowania i prowadzenia szkolenia sportowego, imprez sportowo-rekreacyjnych oraz procesu szkoleniowego z zakresu piłki ręcznej w sposób zapewniający uczestnikom bezpieczeństwo i efektywność podejmowanych działań. Dokonuje naboru, głównie ze środowisk szkolnych, do uczestnictwa w zajęciach sportowych oraz wstępnej selekcji do szkolenia sportowego z piłki ręcznej na podstawie oceny predyspozycji psychofizycznych uczestników. Organizuje i prowadzi pracę treningową w okresie długo- i krótkoterminowym, na podstawie gotowych wzorców. Organizuje i uczestniczy w rywalizacji sportowej, naucza podstawowych elementów techniczno-taktycznych charakterystycznych dla piłki ręcznej, dobiera do możliwości grupy i założonych celów stosowane w procesie szkoleniowym środki dydaktyczne. Współpracuje z otoczeniem grupy szkoleniowej. |
Zestaw 1. Charakteryzowanie piłki ręcznej jako dyscypliny sportowej | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje piłkę ręczną jako sport | - opisuje historię piłki ręcznej, - omawia przepisy gry, - charakteryzuje systemy gry w obronie i ataku z zakresu taktyki zespołowej i indywidualnej w piłce ręcznej, - charakteryzuje dyscyplinę pod względem wysiłku fizjologicznego, - wskazuje zależność pomiędzy wiekiem rozwojowym i płcią, a kształtowaniem poszczególnych zdolności motorycznych w treningu piłki ręcznej. |
Charakteryzuje zasady organizacji rywalizacji sportowej w dyscyplinie | - wymienia organizacje funkcjonujące w dyscyplinie i wskazuje na ich hierarchię, - omawia organizację systemu współzawodnictwa sportowego w Polsce, - omawia strukturę czasową procesu treningowego, - wskazuje krajowe uregulowania prawne (w tym uregulowania wewnętrzne Związku Piłki Ręcznej w Polsce (ZPRP)) określające zasady funkcjonowania piłki ręcznej w Polsce. |
Zestaw 2. Realizowanie procesu treningowego | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Wskazuje predyspozycje zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym i zawodach sportowych | - omawia cechy budowy somatycznej predysponujące do uprawiania piłki ręcznej, - omawia zalecane przez Związek Piłki Ręcznej w Polsce (ZPRP) techniki diagnostyczne uzdolnień ruchowych i predyspozycji motorycznych, - wskazuje sposoby monitorowania rozwoju somatycznego i sportowego uczestników zajęć, - interpretuje wyniki prób testów sprawności fizycznej. |
Kieruje grupą i procesami wychowawczymi | - wskazuje przykłady formułowania zasad i norm wprowadzanych w grupie, - wymienia czynniki mające wpływ na efektywną komunikację, - rozwiązuje problemy wychowawcze, stosując metodę analizy przypadku (identyfikuje źródło problemu, proponuje możliwe rozwiązania), - wypełnia dziennik zajęć treningowych z uwzględnieniem okresu treningowego. |
Prowadzi proces szkoleniowy na podstawie gotowych schematów/ planów treningowych | - przestrzega zasad bezpieczeństwa na zajęciach treningowych, - dobiera metody, formy i środki do określonych celów zajęć i wieku uczestników, - przygotowuje zadania treningowe z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb uczestników, - demonstruje i omawia wykonanie elementów techniczno-taktycznych w piłce ręcznej, - naucza elementów techniczno-taktycznych zgodnie z zasadami metodyki, - sędziuje fragment gry w piłkę ręczną. |
Współdziała z otoczeniem grupy szkoleniowej | - przedstawia propozycje promowania piłki ręcznej w środowisku lokalnym w celu pozyskiwania potencjalnych uczestników w sporcie, - omawia zasadność współpracy z opiekunami prawnymi uczestników zajęć, z nauczycielami i z władzami lokalnymi, - omawia plan realizacji imprezy sportowo-rekreacyjnej (określa harmonogram przygotowań, zakres niezbędnych konsultacji, program imprezy, zadania organizatora). |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji wykorzystywane są następujące metody: - test teoretyczny, - analiza dowodów i deklaracji, - rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją". Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji sprawdzany jest efekt uczenia się "Prowadzi proces szkoleniowy na podstawie gotowych schematów/planów treningowych" w zestawie 2 "Realizowanie procesu treningowego". Pozostałe efekty uczenia się sprawdzane są za pomocą testu teoretycznego i podczas rozmowy z komisją. 1.2. Zasoby kadrowe W skład komisji wchodzą minimum 3 osoby. Co najmniej 1 osoba z komisji: - posiada tytuł trenera na poziomie III, - posiada stopień doktora nauk o kulturze fizycznej, - jest autorem lub współautorem materiałów szkoleniowych w zakresie zespołowych gier sportowych, - posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Instytucja certyfikująca wskazuje przewodniczącego komisji spośród swoich członków. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Weryfikacja będzie przebiegała w dwóch częściach: 1) test teoretyczny; 2) analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją. Warunkiem przystąpienia do rozmowy z komisją jest uzyskanie pozytywnej oceny przesłanych dowodów. Kandydat decyduje o kolejności przystąpienia do poszczególnych części. W celu oceny analizy dowodów i deklaracji kandydat dostarcza 2 nagrania fragmentów zajęć z udziałem młodzieży do 15. roku życia: - pierwsze nagranie przedstawiające nauczanie dwóch elementów technicznych (po jednym z ataku i obrony) wybranych przez kandydata. Nagranie zawiera kandydata prezentującego wykonanie elementu technicznego, objaśniającego zawodnikom jak wykonać zadanie, proponującego zawodnikom ćwiczenia z uwzględnieniem elementów taktyki indywidualnej z zastosowaniem przyborów/przyrządów, omawiającego i korygującego działania zawodników, odbierającego adekwatne do możliwości i wieku zawodników metody, formy i środki oraz zawodników wykonujących zadane ćwiczenia. Kandydat organizuje zajęcia zgodnie z zasadami bezpieczeństwa. Czas trwania filmu: od 10 do 15 minut. Kandydat załącza do filmu temat prezentowanych zajęć oraz krótką charakterystykę grupy; - drugie nagranie przedstawiające sędziowanie przez kandydata fragmentu meczu piłki ręcznej. Nagranie pokazuje kandydata stosującego adekwatne do sytuacji na boisku gesty i sygnały dźwiękowe oraz poruszającego się odpowiednio do zdarzeń boiskowych. Czas trwania filmu: do 10 minut. Dowodem potwierdzającym wszystkie wskazane dla kwalifikacji efekty uczenia się jest zaświadczenie o uczestnictwie z wynikiem pozytywnym w kursie trenerów piłki ręcznej (poziom I), zatwierdzonym przez Związek Piłki Ręcznej w Polsce (ZPRP), bądź odpis dyplomu trenera lub kopia legitymacji instruktora piłki ręcznej wydane są przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829). Warunki organizacyjne i materialne: - warunki do przeprowadzenia testu teoretycznego, - sala do przeprowadzenia rozmowy z wydzielonym miejscem umożliwiającym przygotowanie się kandydata, - tablica taktyczna do piłki ręcznej, - flipchart, arkusze papieru, pisaki, - urządzenie do odtwarzania nagrań audio-video. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Instytucja certyfikująca może zapewnić osobie przystępującej do walidacji wsparcie doradcy walidacyjnego w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie: - dokumentu poświadczającego ukończone 18 lat, - świadectwa dojrzałości (kwalifikacja pełna na poziomie 4 PRK) |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |