Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-01-27
Wersja aktualna od 2023-01-27
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 123)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE PROCESU DYDAKTYCZNO-SZKOLENIOWEGO INSTRUKTORÓW NORDIC WALKINGU" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny przez 5 lat. Warunkiem przedłużenia jest udział w konferencji aktualizującej wiedzę w obszarze szkolenia nordic walking w wymiarze minimum 2 dni (16 godzin), prowadzonej przez instytucje certyfikujące (IC) kwalifikację "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" lub podmioty rekomendowane przez IC. |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację planuje, organizuje i realizuje proces dydaktyczno-szkoleniowy dla kandydatów na stopień instruktora- wykładowcy w nordic walkingu, w zróżnicowanym terenie i przy wykorzystaniu różnego rodzaju sprzętu. Wykazuje się zaawansowaną wiedzą z zakresu teorii dyscypliny, teorii sportu oraz zagadnień metodyczno-dydaktycznych związanych z nauczaniem czynności ruchowych. Posiada wiedzę z zakresu fizjologicznych podstaw wysiłku fizycznego na różnym poziomie zdrowia i sprawności ruchowej. Przygotowuje plany szkoleń w oparciu o cele, treści, metodykę i formy prowadzenia zajęć. Osoba posiadająca kwalifikację jest również przygotowana do działań wspierających dyscyplinę oraz jest gotowa do organizowania i prowadzenia wydarzeń o charakterze zdrowotno-rekreacyjno-sportowym. |
Zestaw 1. Teoretyczne podstawy prowadzenia szkolenia dla instruktorów nordic walkingu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia podstawy dydaktyki i metodykę zajęć z nordic walkingu | - charakteryzuje dydaktyczne formy organizacji zajęć, behawioralne lub poznawcze; formy organizacyjne procesu dydaktycznego/szkoleniowego, - omawia procesy komunikacji dydaktycznej, - rozpoznaje i rozwiązuje sytuacje trudne podczas zajęć ruchowych, - wyjaśnia i tłumaczy procesy metodyczne w nauczaniu ruchu, - rozumie różnice w nauczaniu ruchu na różnym etapie ontogenetycznym, - wyjaśnia i tłumaczy prawa rządzące procesami motywacji w nauczaniu ruchu. |
Omawia zajęcia szkoleniowe dla instruktorów z podstaw treningu zdrowotnego w nordic walkingu | - omawia cele treningu zdrowotnego, - omawia cele i efekty nauczania ruchu w różnych schorzeniach (np. kardiologicznych, angiologicznych, neurologicznych), - omawia korzyści wynikające z uczestnictwa w treningu nordic walking, - omawia zasady właściwego odżywiania się opartego o wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), - wskazuje główne grupy mięśniowe zaangażowane w trakcie marszu nordic walking, - opisuje i objaśnia biomechanikę ruchów w technice marszu nordic walking, - charakteryzuje rodzaje wysiłku podczas marszu nordic walking, - opisuje strukturę motoryczności człowieka, - omawia zasady kształtowania zdolności motorycznych, - omawia zasady bezpiecznej organizacji zajęć, - omawia wpływ szkodliwych czynników zewnętrznych na organizm w trakcie marszu nordic walking. |
Charakteryzuje sprzęt i nowe technologie stosowane w treningu nordic walking | - omawia trendy w nordic walkingu w zakresie technologii, sprzętu i wyposażenia, - omawia urządzenia i aplikacje wspomagające rejestrację i analizę treningu nordic walking. |
Zestaw 2. Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia zasady naboru do grup szkoleniowych | - omawia kryteria kwalifikacji do grup szkoleniowych, - kwalifikuje uczestników do grup szkoleniowych. |
Planuje proces dydaktyczno-szkoleniowy | - charakteryzuje grupę szkoleniową, - określa cele szkolenia, - omawia założenia programu procesu dydaktyczno-szkoleniowego, - omawia bieżące regulacje prawne obowiązujące w sporcie powszechnym, - omawia zagadnienia związane z organizacją i realizacją ćwiczeń praktycznych z kijkami do nordic walkingu, - omawia zagadnienia związane z zasadami bezpieczeństwa uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych, - omawia zagadnienia związane ze standardami jakości stosowanymi w procesie dydaktyczno-szkoleniowym, - ocenia poziom umiejętności i przygotowanie uczestników w zakresie programu szkoleniowo-dydaktycznego, - przygotowuje plan dydaktyczno-szkoleniowy dla określonej grupy, w tym określa termin, miejsce, czas i treści programowe, - określa metody, środki i formy prowadzenia zajęć szkoleniowych, dostosowane do warunków atmosferycznych oraz specyfikacji terenu. |
Prowadzi wykład | - przygotowuje i referuje wykład w zakresie przygotowania uczestników do prowadzenia zajęć z nordic walkingu zgodny z tematem wskazanym przez komisję walidacyjną, zwaną dalej "komisją", - nawiązuje i utrzymuje kontakt ze słuchaczami, w tym powitanie i pożegnanie uczestników, - stosuje środki wzbogacające przekaz (np. prezentacja multimedialna, plansze, filmy instruktażowe, sprzęt sportowy, odzież sportowa, itp.), - posługuje się językiem komunikacji dydaktycznej. |
Zestaw 3. Wspieranie rozwoju dyscypliny | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Planuje, organizuje i promuje wydarzenia | - przygotowuje plan wydarzeń zdrowotno-rekreacyjno-sportowych: scenariusz, promocję, program, regulamin, zadania organizatora z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa, - wymienia zasoby wiedzy naukowej z obszaru dyscypliny (publikacje, wydawnictwa), - wskazuje zagadnienia, które wymagają uzupełnienia w zakresie wiedzy, - omawia zasady współpracy z otoczeniem, np. uczestnikami, rodzicami/opiekunami lub innymi interesariuszami, - przygotowuje i upowszechnia materiały audiowizualne, np. filmy, fotografie po wydarzeniach. |
Rozwija dyscyplinę nordic wałking | - przygotowuje materiały szkoleniowe, np. drukowane, audiowizualne, sensoryczne, - występuje jako ekspert w kontaktach z otoczeniem, - współpracuje z interesariuszami nordic walkingu. |
Zestaw 4. Planowanie i walidacja umiejętności dydaktyczno-szkoleniowych z zakresu nauczania czynności ruchowych w nordic walkingu | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Tworzy narzędzia walidacyjne | - przygotowuje pytania i zadania, uwzględniające efekty uczenia się i nauczania ruchu w nordic walkigu, - wykazuje się umiejętnością interpretowania kryteriów oceny w odniesieniu do indywidualnych przypadków, - wyjaśnia zagadnienia związane z obiektywnością, trafnością i rzetelnością procesu. |
Waliduje umiejętności dydaktyczno-szkoleniowe | - stosuje narzędzia walidacji, - rozróżnia rodzaje i formy informacji zwrotnej, - dokumentuje proces walidacji. |
Zestaw 5. Prowadzenie szkoleń z zakresu nordic walking | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia zagadnienia z zakresu szkoleń nordic walkingu | - omawia zagadnienia związane z organizacją zajęć nordic walking w stosunku do rodzaju pory roku oraz specyfikacji terenu, - omawia zagadnienia związane ze szkoleniem uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych z użyciem kijków do nordic walkingu, - omawia przykłady ćwiczeń kształtujących zdolności motoryczne i doskonalących technikę nordic walking stosowanych w instruktażu nordic walking, - omawia schemat szkolenia w zakresie nordic walkingu, - omawia schematy zachowań uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa (m.in. odstępy pomiędzy ćwiczącymi, liczebność w grupie). |
Omawia zagadnienia związane z metodyką nauczania techniki nordic walking | - omawia zagadnienia związane ze stosowaniem metod procesu dydaktyczno-szkoleniowego dostosowanych do specyfiki terenu i warunków atmosferycznych, - omawia etapy procesu szkoleniowego w nauczaniu techniki nordic walking, - omawia sposoby tłumaczenia zadań stawianych uczestnikom jednostek szkoleniowych i procesów dydaktyczno-szkoleniowych, - omawia potrzebę dostosowania poziomu trudności ćwiczeń kształtujących i doskonalących technikę nordic walking, - omawia potrzebę pozyskiwania informacji zwrotnej (tzw. feedback) od uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych. |
Prowadzi szkolenia dotyczące nauczania i doskonalenia umiejętności uczestników jednostek szkoleniowych i procesów dydaktyczno-szkoleniowych | - przedstawia cele uczestnikom szkolenia, - przeprowadza jednostkę szkoleniową dla instruktorów nordic walkingu, - nawiązuje i utrzymuje kontakt z uczestnikami, - stosuje techniki komunikacji międzyludzkiej, werbalnej i niewerbalnej, - aktywizuje uczestników szkolenia. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1 Metody Na etapie weryfikacji dopuszczalne są następujące metody walidacji: - test teoretyczny, - obserwacja w warunkach symulowanych, - analiza dowodów i deklaracji, - rozmowa z komisją (wywiad swobodny), - prezentacja. 1.2 Zasoby kadrowe Komisja składa się z minimum 3 osób, w tym przewodniczącego (-cej) komisji. Przewodniczący(-ca) komisji musi spełniać następujące warunki: - posiadać kwalifikację pełną z poziomem 8 PRK z obszaru nauk o kulturze fizycznej, - posiadać tytuł trenera nordic walking lub kwalifikację cząstkową "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" z poziomem 4 PRK. Każdy z pozostałych członków komisji musi posiadać: - kwalifikację pełną z poziomem 7 PRK z obszaru nauk o kulturze fizycznej, - tytuł trenera nordic walkingu lub kwalifikację cząstkową "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" z poziomem 4 PRK. Co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne W części pierwszej za pomocą testu teoretycznego weryfikowane są efekty uczenia się zawarte w zestawie 1 "Teoretyczne podstawy prowadzenia szkolenia dla instruktorów nordic walkingu". W części drugiej: a) za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową z komisją weryfikowany jest efekt uczenia "Prowadzi wykład" z zestawu 2 "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu", b) za pomocą analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową weryfikowane są efekty uczenia się "Omawia zasady naboru do grup szkoleniowych" oraz "Planuje proces dydaktyczno-szkoleniowy" z zestawu 2 "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu" oraz wszystkie efekty uczenia się z zestawów: 3. "Wspieranie rozwoju dyscypliny", 4. "Planowanie i walidacja umiejętności dydaktyczno-szkoleniowych z zakresu nauczania czynności ruchowych w nordic walkingu", 5. "Prowadzenie szkoleń z zakresu nordic walking". Instytucja certyfikująca zapewnia: - salę z wyposażeniem multimedialnym (środki umożliwiające wygłoszenie wykładu), - listę zagadnień do wykładu z następujących obszarów: motoryczność w nordic walkingu, biomechanika marszu w nordic walkingu, fizjologia wysiłku w nordic walkingu, metody nauczania techniki marszu nordic walking, komunikacja dydaktyczna podczas zajęć z nordic walkingu, zdrowotne aspekty nordic walking, marsz nordic walking w sytuacjach ograniczenia zdrowia człowieka, nordic walking dla różnych grup wiekowych i społecznych. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania Nie określa się warunków dla etapów identyfikowania i dokumentowania. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Warunkiem przystąpienia do walidacji jest posiadanie: - kwalifikacji "Prowadzenie zajęć z nordic walkingu" z poziomem 3 PRK lub tytułu instruktora nordic walkingu, - udokumentowanych co najmniej 200 godzin prowadzenia zajęć z zakresu dydaktyki zajęć nordic walkingu w bezpośrednim kontakcie z uczestnikami, - kwalifikacji pełnej z poziomem 6 PRK z dziedziny nauk o kulturze fizycznej lub nauk o zdrowiu lub dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych z dziedziny nauk o kulturze fizycznej lub nauk o zdrowiu. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |