Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Monitor Polski rok 2023 poz. 123
Wersja aktualna od 2023-01-27
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2023 poz. 123
Wersja aktualna od 2023-01-27
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)

z dnia 4 stycznia 2023 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).


Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 123)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE PROCESU DYDAKTYCZNO-SZKOLENIOWEGO INSTRUKTORÓW NORDIC WALKINGU" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny przez 5 lat. Warunkiem przedłużenia jest udział w konferencji aktualizującej wiedzę w obszarze szkolenia nordic walking w wymiarze minimum 2 dni (16 godzin), prowadzonej przez instytucje certyfikujące (IC) kwalifikację "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" lub podmioty rekomendowane przez IC.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację planuje, organizuje i realizuje proces dydaktyczno-szkoleniowy dla kandydatów na stopień instruktora- wykładowcy w nordic walkingu, w zróżnicowanym terenie i przy wykorzystaniu różnego rodzaju sprzętu. Wykazuje się zaawansowaną wiedzą z zakresu teorii dyscypliny, teorii sportu oraz zagadnień metodyczno-dydaktycznych związanych z nauczaniem czynności ruchowych. Posiada wiedzę z zakresu fizjologicznych podstaw wysiłku fizycznego na różnym poziomie zdrowia i sprawności ruchowej. Przygotowuje plany szkoleń w oparciu o cele, treści, metodykę i formy prowadzenia zajęć. Osoba posiadająca kwalifikację jest również przygotowana do działań wspierających dyscyplinę oraz jest gotowa do organizowania i prowadzenia wydarzeń o charakterze zdrowotno-rekreacyjno-sportowym.

Zestaw 1. Teoretyczne podstawy prowadzenia szkolenia dla instruktorów nordic walkingu

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Omawia podstawy dydaktyki i metodykę zajęć z nordic walkingu

- charakteryzuje dydaktyczne formy organizacji zajęć, behawioralne lub poznawcze; formy organizacyjne procesu dydaktycznego/szkoleniowego,

- omawia procesy komunikacji dydaktycznej,

- rozpoznaje i rozwiązuje sytuacje trudne podczas zajęć ruchowych,

- wyjaśnia i tłumaczy procesy metodyczne w nauczaniu ruchu,

- rozumie różnice w nauczaniu ruchu na różnym etapie ontogenetycznym,

- wyjaśnia i tłumaczy prawa rządzące procesami motywacji w nauczaniu ruchu.

Omawia zajęcia szkoleniowe dla instruktorów z podstaw treningu zdrowotnego w nordic walkingu

- omawia cele treningu zdrowotnego,

- omawia cele i efekty nauczania ruchu w różnych schorzeniach (np. kardiologicznych, angiologicznych, neurologicznych),

- omawia korzyści wynikające z uczestnictwa w treningu nordic walking,

- omawia zasady właściwego odżywiania się opartego o wytyczne Światowej Organizacji Zdrowia (WHO),

- wskazuje główne grupy mięśniowe zaangażowane w trakcie marszu nordic walking,

- opisuje i objaśnia biomechanikę ruchów w technice marszu nordic walking,

- charakteryzuje rodzaje wysiłku podczas marszu nordic walking,

- opisuje strukturę motoryczności człowieka,

- omawia zasady kształtowania zdolności motorycznych,

- omawia zasady bezpiecznej organizacji zajęć,

- omawia wpływ szkodliwych czynników zewnętrznych na organizm w trakcie marszu nordic walking.

Charakteryzuje sprzęt i nowe technologie stosowane w treningu nordic walking

- omawia trendy w nordic walkingu w zakresie technologii, sprzętu i wyposażenia,

- omawia urządzenia i aplikacje wspomagające rejestrację i analizę treningu nordic walking.

Zestaw 2. Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Omawia zasady naboru do grup szkoleniowych

- omawia kryteria kwalifikacji do grup szkoleniowych,

- kwalifikuje uczestników do grup szkoleniowych.

Planuje proces dydaktyczno-szkoleniowy

- charakteryzuje grupę szkoleniową,

- określa cele szkolenia,

- omawia założenia programu procesu dydaktyczno-szkoleniowego,

- omawia bieżące regulacje prawne obowiązujące w sporcie powszechnym,

- omawia zagadnienia związane z organizacją i realizacją ćwiczeń praktycznych z kijkami do nordic walkingu,

- omawia zagadnienia związane z zasadami bezpieczeństwa uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych,

- omawia zagadnienia związane ze standardami jakości stosowanymi w procesie dydaktyczno-szkoleniowym,

- ocenia poziom umiejętności i przygotowanie uczestników w zakresie programu szkoleniowo-dydaktycznego,

- przygotowuje plan dydaktyczno-szkoleniowy dla określonej grupy, w tym określa termin, miejsce, czas i treści programowe,

- określa metody, środki i formy prowadzenia zajęć szkoleniowych, dostosowane do warunków atmosferycznych oraz specyfikacji terenu.

Prowadzi wykład

- przygotowuje i referuje wykład w zakresie przygotowania uczestników do prowadzenia zajęć z nordic walkingu zgodny z tematem wskazanym przez komisję walidacyjną, zwaną dalej "komisją",

- nawiązuje i utrzymuje kontakt ze słuchaczami, w tym powitanie i pożegnanie uczestników,

- stosuje środki wzbogacające przekaz (np. prezentacja multimedialna, plansze, filmy instruktażowe, sprzęt sportowy, odzież sportowa, itp.),

- posługuje się językiem komunikacji dydaktycznej.

Zestaw 3. Wspieranie rozwoju dyscypliny

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Planuje, organizuje i promuje wydarzenia

- przygotowuje plan wydarzeń zdrowotno-rekreacyjno-sportowych: scenariusz, promocję, program, regulamin, zadania organizatora z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa,

- wymienia zasoby wiedzy naukowej z obszaru dyscypliny (publikacje, wydawnictwa),

- wskazuje zagadnienia, które wymagają uzupełnienia w zakresie wiedzy,

- omawia zasady współpracy z otoczeniem, np. uczestnikami, rodzicami/opiekunami lub innymi interesariuszami,

- przygotowuje i upowszechnia materiały audiowizualne, np. filmy, fotografie po wydarzeniach.

Rozwija dyscyplinę nordic wałking

- przygotowuje materiały szkoleniowe, np. drukowane, audiowizualne, sensoryczne,

- występuje jako ekspert w kontaktach z otoczeniem,

- współpracuje z interesariuszami nordic walkingu.

Zestaw 4. Planowanie i walidacja umiejętności dydaktyczno-szkoleniowych z zakresu nauczania czynności ruchowych w nordic walkingu

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Tworzy narzędzia walidacyjne

- przygotowuje pytania i zadania, uwzględniające efekty uczenia się i nauczania ruchu w nordic walkigu,

- wykazuje się umiejętnością interpretowania kryteriów oceny w odniesieniu do indywidualnych przypadków,

- wyjaśnia zagadnienia związane z obiektywnością, trafnością i rzetelnością procesu.

Waliduje umiejętności dydaktyczno-szkoleniowe

- stosuje narzędzia walidacji,

- rozróżnia rodzaje i formy informacji zwrotnej,

- dokumentuje proces walidacji.

Zestaw 5. Prowadzenie szkoleń z zakresu nordic walking

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Omawia zagadnienia z zakresu szkoleń nordic walkingu

- omawia zagadnienia związane z organizacją zajęć nordic walking w stosunku do rodzaju pory roku oraz specyfikacji terenu,

- omawia zagadnienia związane ze szkoleniem uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych z użyciem kijków do nordic walkingu,

- omawia przykłady ćwiczeń kształtujących zdolności motoryczne i doskonalących technikę nordic walking stosowanych w instruktażu nordic walking,

- omawia schemat szkolenia w zakresie nordic walkingu,

- omawia schematy zachowań uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych w zakresie bezpieczeństwa (m.in. odstępy pomiędzy ćwiczącymi, liczebność w grupie).

Omawia zagadnienia związane z metodyką nauczania techniki nordic walking

- omawia zagadnienia związane ze stosowaniem metod procesu dydaktyczno-szkoleniowego dostosowanych do specyfiki terenu i warunków atmosferycznych,

- omawia etapy procesu szkoleniowego w nauczaniu techniki nordic walking,

- omawia sposoby tłumaczenia zadań stawianych uczestnikom jednostek szkoleniowych i procesów dydaktyczno-szkoleniowych,

- omawia potrzebę dostosowania poziomu trudności ćwiczeń kształtujących i doskonalących technikę nordic walking,

- omawia potrzebę pozyskiwania informacji zwrotnej (tzw. feedback) od uczestników procesów dydaktyczno-szkoleniowych.

Prowadzi szkolenia dotyczące nauczania i doskonalenia umiejętności uczestników jednostek szkoleniowych i procesów dydaktyczno-szkoleniowych

- przedstawia cele uczestnikom szkolenia,

- przeprowadza jednostkę szkoleniową dla instruktorów nordic walkingu,

- nawiązuje i utrzymuje kontakt z uczestnikami,

- stosuje techniki komunikacji międzyludzkiej, werbalnej i niewerbalnej,

- aktywizuje uczestników szkolenia.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1 Metody

Na etapie weryfikacji dopuszczalne są następujące metody walidacji:

- test teoretyczny,

- obserwacja w warunkach symulowanych,

- analiza dowodów i deklaracji,

- rozmowa z komisją (wywiad swobodny),

- prezentacja.

1.2 Zasoby kadrowe

Komisja składa się z minimum 3 osób, w tym przewodniczącego (-cej) komisji. Przewodniczący(-ca) komisji musi spełniać następujące warunki:

- posiadać kwalifikację pełną z poziomem 8 PRK z obszaru nauk o kulturze fizycznej,

- posiadać tytuł trenera nordic walking lub kwalifikację cząstkową "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" z poziomem 4 PRK.

Każdy z pozostałych członków komisji musi posiadać:

- kwalifikację pełną z poziomem 7 PRK z obszaru nauk o kulturze fizycznej,

- tytuł trenera nordic walkingu lub kwalifikację cząstkową "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego instruktorów nordic walkingu" z poziomem 4 PRK.

Co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

W części pierwszej za pomocą testu teoretycznego weryfikowane są efekty uczenia się zawarte w zestawie 1 "Teoretyczne podstawy prowadzenia szkolenia dla instruktorów nordic walkingu".

W części drugiej:

a) za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową z komisją weryfikowany jest efekt uczenia "Prowadzi wykład" z zestawu 2 "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu",

b) za pomocą analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową weryfikowane są efekty uczenia się "Omawia zasady naboru do grup szkoleniowych" oraz "Planuje proces dydaktyczno-szkoleniowy" z zestawu 2 "Planowanie i prowadzenie procesu dydaktyczno-szkoleniowego dla instruktorów nordic walkingu" oraz wszystkie efekty uczenia się z zestawów:

3. "Wspieranie rozwoju dyscypliny",

4. "Planowanie i walidacja umiejętności dydaktyczno-szkoleniowych z zakresu nauczania czynności ruchowych w nordic walkingu",

5. "Prowadzenie szkoleń z zakresu nordic walking".

Instytucja certyfikująca zapewnia:

- salę z wyposażeniem multimedialnym (środki umożliwiające wygłoszenie wykładu),

- listę zagadnień do wykładu z następujących obszarów: motoryczność w nordic walkingu, biomechanika marszu w nordic walkingu, fizjologia wysiłku w nordic walkingu, metody nauczania techniki marszu nordic walking, komunikacja dydaktyczna podczas zajęć z nordic walkingu, zdrowotne aspekty nordic walking, marsz nordic walking w sytuacjach ograniczenia zdrowia człowieka, nordic walking dla różnych grup wiekowych i społecznych.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Nie określa się warunków dla etapów identyfikowania i dokumentowania.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest posiadanie:

- kwalifikacji "Prowadzenie zajęć z nordic walkingu" z poziomem 3 PRK lub tytułu instruktora nordic walkingu,

- udokumentowanych co najmniej 200 godzin prowadzenia zajęć z zakresu dydaktyki zajęć nordic walkingu w bezpośrednim kontakcie z uczestnikami,

- kwalifikacji pełnej z poziomem 6 PRK z dziedziny nauk o kulturze fizycznej lub nauk o zdrowiu lub dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych z dziedziny nauk o kulturze fizycznej lub nauk o zdrowiu.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00