Akt prawny
obowiązujący
Wersja aktualna od 2023-01-25
Wersja aktualna od 2023-01-25
obowiązujący
OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)
z dnia 4 stycznia 2023 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Programowanie procesu treningowego w snowboardzie” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Programowanie procesu treningowego w snowboardzie” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk
|
1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej – kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).
Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 108)
INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „PROGRAMOWANIE PROCESU TRENINGOWEGO W SNOWBOARDZIE” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI
1. Nazwa kwalifikacji rynkowej
Programowanie procesu treningowego w snowboardzie |
2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat |
3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności
Certyfikat jest ważny 3 lata. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest ponowne zaliczenie efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 „Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym” |
4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji
6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 6 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport |
5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego planowania, realizowania i nadzorowania procesu treningowego. Diagnozuje poziom umiejętności sportowych zawodników oraz korzysta z informacji o zawodnikach dostarczanych przez specjalistów innych dziedzin. Przygotowuje plan realizacji procesu treningowego z wykorzystaniem wyselekcjonowanych metod, form i środków, w tym formułuje cele szkoleniowe i określa sposoby ich osiągnięcia. Organizuje i realizuje proces treningowy, analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji procesu treningowego. Jest przygotowana do nadzorowania realizacji procesu treningowego, w tym analizy i oceny pracy własnej oraz zespołu trenerów. Kieruje pracą sztabu szkoleniowego, w tym określa standardy pracy oraz ocenia jakość prowadzonych działań. Zarządza własnym rozwojem zawodowym, w tym aktualizuje i poszerza swoje umiejętności trenerskie. Wspiera rozwój dyscypliny, realizując działania edukacyjne i upowszechniające. Podejmowane działania wykonuje na podstawie wiedzy dotyczącej teoretycznych uwarunkowań planowania, realizacji i nadzorowania procesu treningowego w snowboardzie. Osoba posiadająca kwalifikację ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo podejmowanych działań, w tym za działania współpracowników. |
Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych uwarunkowań planowania, realizacji i nadzorowania procesu treningowego w snowboardzie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Charakteryzuje snowboard jako sport | – omawia przepisy rozgrywania rywalizacji sportowej w snowboardzie według Międzynarodowej Organizacji Narciarskiej (FIS), – identyfikuje wymogi techniczne (sprzęt) w snowboardzie, – charakteryzuje wymogi fizjologiczne, anatomiczne wysiłku fizycznego, – charakteryzuje wymogi motoryczne oraz psychologiczne dla osób uprawiających snowboard. |
Charakteryzuje zasady organizacji rywalizacji sportowej w snowboardzie | – charakteryzuje protokół startowy zawodników biorących udział w rywalizacji, – omawia taktykę zastosowaną w danej konkurencji, – omawia taktyki stosowane na poszczególnych etapach rywalizacji w podziale na konkurencje, – opisuje aktualną strukturę organizacyjną rywalizacji sportowej w snowboardzie na świecie, – omawia przepisy prawa dotyczące organizacji rywalizacji sportowych w snowboardzie na świecie. |
Charakteryzuje aspekty pracy trenera w snowboardzie | – omawia podstawy prawne pracy koordynatora kadr wojewódzkich, trenera kadr wojewódzkich, jak również trenera kadry narodowej i szefa wyszkolenia, – omawia obowiązki wynikające z pracy koordynatora kadr wojewódzkich, trenera kadr wojewódzkich jak również trenera kadry narodowej i szefa wyszkolenia, – omawia prawa i obowiązki trenera wynikające z ustawy o zwalczaniu dopingu w sporcie. |
Zestaw 2. Planowanie i organizowanie procesu treningowego w snowboardzie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Omawia zagadnienia związane z przeprowadzeniem diagnozy | – omawia sposoby przeprowadzania diagnozy (testów sprawnościowych, sprawdzianów kontrolnych) zawodnika, – interpretuje wyniki diagnozy, – omawia zasady efektywnej współpracy i komunikacji ze specjalistami z innych dziedzin (np. z lekarzem, fizjoterapeutą, psychologiem, dietetykiem), – omawia zagadnienia związane z profilaktyką kontuzji i chorób związanych z uprawianiem snowboardu. |
Formułuje cele szkoleniowe i wynikowe | – charakteryzuje strukturę procesu treningowego w snowboardzie oraz rozróżnia cele i zadania dla jego poszczególnych etapów, z uwzględnieniem specyfiki uczestników (płci, wieku, możliwości psychomotorycznych, poziomu sportowego), – wyznacza cele krótko- i długoterminowe programu szkoleniowego, uwzględniając wyniki diagnozy, – określa zadania wynikowe i szkoleniowe, – przedstawia koncepcje indywidualizacji treningów. |
Przygotowuje plan procesu treningowego | – omawia zasady doboru treści procesu treningowego w snowboardzie, – analizuje aktualne wyniki sportowe oraz wyniki badań diagnostycznych zawodników, – wskazuje dominanty szkoleniowe w zakresie przygotowania motorycznego, techniki oraz taktyki, – wyznacza strukturę i wielkość optymalnych obciążeń ze względu na realizację wyznaczonych celów, – planuje metody kontroli i oceny postępów, – omawia przykłady narzędzi technologicznych wspomagających proces treningowy, – wprowadza i dostosowuje środki treningowe z innych dyscyplin sportu, – tworzy roczny plan procesu treningowego, uwzględniając kalendarz startów, – omawia zasady finansowania i rozliczania akcji szkoleniowych (w odniesieniu do poszczególnych źródeł finansowania). |
Organizuje proces treningowy w snowboardzie | – określa strukturę sztabu i wymagane kompetencje współpracowników, – dobiera współpracowników do realizacji wyznaczonych zadań, – przydziela zadania trenerom realizującym jednostki treningowe. |
Zestaw 3. Prowadzenie i nadzorowanie procesu treningowego w snowboardzie | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Realizuje proces treningowy w snowboardzie | – dobiera miejsca prowadzenia akcji szkoleniowych w rocznym planie szkolenia, – dobiera sprzęt do przeprowadzenia akcji szkoleniowych – ocenia dyspozycje zawodników do uczestnictwa w poszczególnych etapach procesu treningowego, – przedstawia zawodnikom plan akcji szkoleniowych. |
Nadzoruje realizację procesu treningowego w snowboardzie | – gromadzi dokumentację dotyczącą realizacji procesu treningowego i akcji szkoleniowych, – ocenia stopień realizacji procesu treningowego, – analizuje skuteczność przyjętej taktyki szkoleniowej, – proponuje możliwości korekty przyjętych planów szkoleniowych i osiągania celów, – modyfikuje plan procesu treningowego, uwzględniając aktualne wyniki badań i wyniki zawodników, – nadzoruje rejestracje stosowanych obciążeń treningowych – weryfikuje dobór metod, form i środków wykorzystywanych w procesie treningowym, – weryfikuje dobór sprzętu pod względem osiągania założonych celów treningowych i wyników sportowych zawodników, – ocenia pracę zespołu trenerów i formułuje wnioski. |
Kieruje pracą sztabu szkoleniowego | – wyznacza standardy realizacji procesu treningowego, – określa strukturę sztabu szkoleniowego i przydziela role członkom sztabu, – określa cele krótko- i długoterminowe dla poszczególnych członków sztabu szkoleniowego, – informuje o zasadach współpracy i obiegu informacji w sztabie szkoleniowym, – dobiera metody motywowania członków sztabu szkoleniowego, – monitoruje pracę sztabu i ocenia jakość wykonywanych zadań. |
Zestaw 4. Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym | |
Poszczególne efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia |
Aktualizuje i poszerza wiedzę | – wymienia działania wspierające własny rozwój zawodowy, – selekcjonuje informacje z różnych źródeł dotyczące procesu treningowego pod kątem możliwości ich wykorzystania we własnej pracy treningowej, – uczestniczy w szkoleniach, konferencjach krajowych i międzynarodowych. |
Realizuje działania edukacyjne wspierające rozwój sportu snowboardowego | – tworzy materiały szkoleniowe przeznaczone dla instruktorów i trenerów, – formułuje wnioski i zalecenia dotyczące ocenianych przez siebie konspektów jednostek treningowych, – występuje jako ekspert sportowy. |
6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
1. Etap weryfikacji 1.1. Metody Na etapie weryfikacji dopuszczalne są wyłącznie następujące metody weryfikacji: test teoretyczny, obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych warunkach zimowych) połączona z rozmową z komisją walidacyjną, zwaną dalej „komisją”, analiza dowodów i deklaracji. 1.2. Zasoby kadrowe Walidacja prowadzona jest przed komisją. Komisja składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. Instytucja certyfikująca wyznacza przewodniczącego komisji spośród jej członków. Przewodniczący komisji łącznie spełnia następujące warunki: – jest doktorem nauk o kulturze fizycznej, – posiada dyplom trenera klasy drugiej w snowboardzie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub tytuł instruktora wykładowcy snowboardu, – posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI (Internationaler Verband der Schneesportinstruktoren) w snowboardzie, – posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy szkoleniowej (w tym egzaminowaniu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce, – jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w snowboardzie. Każdy z pozostałych członków komisji musi łącznie spełnić następujące warunki: – posiada kwalifikację pełną z poziomem 7 PRK, – posiada co najmniej stopień trenera w snowboardzie lub dyplom trenera klasy pierwszej w snowboardzie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub tytuł instruktora wykładowcy snowboardu, – posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI w snowboardzie, – posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy szkoleniowej instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce. Ponadto co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. 1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Weryfikacja składa się z 3 części: Część 1. Teoretyczna – test teoretyczny. Obejmuje zestaw efektów uczenia się 1 oraz efekty uczenia się z zestawu 2 („Omawia zagadnienia związane z przeprowadzeniem diagnozy”; „Formułuje cele szkoleniowe i wynikowe”). Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji. Część 2. Praktyczna – obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych warunkach zimowych) połączona z rozmową z komisją. Obejmuje (częściowo) efekt uczenia się nr 2 z zestawu 2 („Formułuje cele szkoleniowe i wynikowe”), pozostałe efekty uczenia się z zestawu 2 oraz wszystkie efekty uczenia się z zestawu 3. Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji. Zestaw efektów uczenia się 4 musi być weryfikowany z wykorzystaniem analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową z komisją. Warunkiem dopuszczenia osoby przystępującej do walidacji do 2. części weryfikacji jest zaliczenie części 1. Do przeprowadzenia 1. części weryfikacji niezbędna jest sala wyposażona w komputer podłączony do Internetu oraz projektor lub telewizor. Organizacja sali musi umożliwiać każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę. Do przeprowadzenia 2. części weryfikacji niezbędne są: – zorganizowany teren narciarski (przygotowany i zabezpieczony zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i zorganizowanych terenach narciarskich), tj. stok narciarski o wymiarach: długość minimum 800 m, szerokość minimum 40 m; fragment minimum 300 m o nachyleniu 15–20 st. oraz fragment minimum 300 m o nachyleniu ok. 35–40 st. zapewniający możliwość przeprowadzenia zawodów w slalomie gigancie, – wyciąg narciarski; box o wymiarach: szerokość minimum 20 cm, długość minimum 400 cm, – skocznia o wymiarach: wysokość progu minimum 1 m, długość części płaskiej minimum 4 m, – 25 bramek snowboardowych, – wiertarka, – klucz do tyczek, – 2 radiotelefony, – elektroniczny pomiar czasu, – komputer, – kamera, – fladra do grodzenia trasy, – apteczka pierwszej pomocy. 2. Etapy identyfikowania i dokumentowania 2.1. Metody Dopuszczalne metody na tych etapach: metoda dowodów i deklaracji oraz rozmowa z doradcą walidacyjnym. Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych w trakcie etapu 1 dopuszcza się następujące dowody: – zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu teoretycznego na kursie trenera SITS organizowanego przez Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu, – legitymację trenera snowboardu wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego po ukończeniu specjalizacji trenerskiej ze snowboardu, – inne certyfikaty potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się zawarte w przedmiotowej kwalifikacji wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą). Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych na 2 etapie dopuszcza się następujące dowody: – zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu praktycznego na kursie trenera SITS organizowanego przez Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu, – legitymację trenera snowboardu wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego po ukończeniu specjalizacji trenerskiej ze snowboardu, – inne certyfikaty potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się zawarte w przedmiotowej kwalifikacji wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą). 2.2. Zasoby kadrowe Doradca walidacyjny: – stosuje metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji, – zna zasady weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się, – przestrzega wysokich standardów etyki zawodowej, – zna wymagane efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ustalone dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego, – zna metody i narzędzia stosowane w celu zweryfikowania wymaganych efektów uczenia się dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego. 2.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie osobie przystępującej do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Zbiór dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia analizy dowodów osoby przystępujące do walidacji muszą przekazać do instytucji certyfikującej w terminie określonym przez tę instytucję. |
7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która przedstawi: – kwalifikację pełną z poziomem 6 PRK (studia pierwszego stopnia), – kwalifikację cząstkową z poziomem 5 PRK „Prowadzenie treningu w snowboardzie” lub inną kwalifikację z obszaru treningu sportowego w snowboardzie z poziomem 5 EQF, – oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją, – zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania snowboardu, – ubezpieczenie OC i NNW na czas trwania procesu walidacji. |
8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji
Nie rzadziej niż raz na 10 lat |