Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Monitor Polski rok 2023 poz. 108
Wersja aktualna od 2023-01-25
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2023 poz. 108
Wersja aktualna od 2023-01-25
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)

z dnia 4 stycznia 2023 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Programowanie procesu treningowego w snowboardzie” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Programowanie procesu treningowego w snowboardzie” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej – kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 108)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „PROGRAMOWANIE PROCESU TRENINGOWEGO W SNOWBOARDZIE” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Programowanie procesu treningowego w snowboardzie

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 3 lata. Warunkiem przedłużenia certyfikatu jest ponowne zaliczenie efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 „Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym”

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

6 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 6 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego planowania, realizowania i nadzorowania procesu treningowego. Diagnozuje poziom umiejętności sportowych zawodników oraz korzysta z informacji o zawodnikach dostarczanych przez specjalistów innych dziedzin. Przygotowuje plan realizacji procesu treningowego z wykorzystaniem wyselekcjonowanych metod, form i środków, w tym formułuje cele szkoleniowe i określa sposoby ich osiągnięcia. Organizuje i realizuje proces treningowy, analizuje podejmowane przez siebie działania zawodowe pod kątem optymalizacji planu i realizacji procesu treningowego. Jest przygotowana do nadzorowania realizacji procesu treningowego, w tym analizy i oceny pracy własnej oraz zespołu trenerów. Kieruje pracą sztabu szkoleniowego, w tym określa standardy pracy oraz ocenia jakość prowadzonych działań. Zarządza własnym rozwojem zawodowym, w tym aktualizuje i poszerza swoje umiejętności trenerskie. Wspiera rozwój dyscypliny, realizując działania edukacyjne i upowszechniające. Podejmowane działania wykonuje na podstawie wiedzy dotyczącej teoretycznych uwarunkowań planowania, realizacji i nadzorowania procesu treningowego w snowboardzie. Osoba posiadająca kwalifikację ponosi odpowiedzialność za jakość i bezpieczeństwo podejmowanych działań, w tym za działania współpracowników.

Zestaw 1. Charakteryzowanie teoretycznych uwarunkowań planowania, realizacji i nadzorowania procesu treningowego w snowboardzie

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Charakteryzuje snowboard jako sport

– omawia przepisy rozgrywania rywalizacji sportowej w snowboardzie według Międzynarodowej Organizacji Narciarskiej (FIS),

– identyfikuje wymogi techniczne (sprzęt) w snowboardzie,

– charakteryzuje wymogi fizjologiczne, anatomiczne wysiłku fizycznego,

– charakteryzuje wymogi motoryczne oraz psychologiczne dla osób uprawiających snowboard.

Charakteryzuje zasady organizacji rywalizacji sportowej w snowboardzie

– charakteryzuje protokół startowy zawodników biorących udział w rywalizacji,

– omawia taktykę zastosowaną w danej konkurencji,

– omawia taktyki stosowane na poszczególnych etapach rywalizacji w podziale na konkurencje,

– opisuje aktualną strukturę organizacyjną rywalizacji sportowej w snowboardzie na świecie,

– omawia przepisy prawa dotyczące organizacji rywalizacji sportowych w snowboardzie na świecie.

Charakteryzuje aspekty pracy trenera w snowboardzie

– omawia podstawy prawne pracy koordynatora kadr wojewódzkich, trenera kadr wojewódzkich, jak również trenera kadry narodowej i szefa wyszkolenia,

– omawia obowiązki wynikające z pracy koordynatora kadr wojewódzkich, trenera kadr wojewódzkich jak również trenera kadry narodowej i szefa wyszkolenia,

– omawia prawa i obowiązki trenera wynikające z ustawy o zwalczaniu dopingu w sporcie.

Zestaw 2. Planowanie i organizowanie procesu treningowego w snowboardzie

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Omawia zagadnienia związane z przeprowadzeniem diagnozy

– omawia sposoby przeprowadzania diagnozy (testów sprawnościowych, sprawdzianów kontrolnych) zawodnika,

– interpretuje wyniki diagnozy,

– omawia zasady efektywnej współpracy i komunikacji ze specjalistami z innych dziedzin (np. z lekarzem, fizjoterapeutą, psychologiem, dietetykiem),

– omawia zagadnienia związane z profilaktyką kontuzji i chorób związanych z uprawianiem snowboardu.

Formułuje cele szkoleniowe i wynikowe

– charakteryzuje strukturę procesu treningowego w snowboardzie oraz rozróżnia cele i zadania dla jego poszczególnych etapów, z uwzględnieniem specyfiki uczestników (płci, wieku, możliwości psychomotorycznych, poziomu sportowego),

– wyznacza cele krótko- i długoterminowe programu szkoleniowego, uwzględniając wyniki diagnozy,

– określa zadania wynikowe i szkoleniowe,

– przedstawia koncepcje indywidualizacji treningów.

Przygotowuje plan procesu treningowego

– omawia zasady doboru treści procesu treningowego w snowboardzie,

– analizuje aktualne wyniki sportowe oraz wyniki badań diagnostycznych zawodników,

– wskazuje dominanty szkoleniowe w zakresie przygotowania motorycznego, techniki oraz taktyki,

– wyznacza strukturę i wielkość optymalnych obciążeń ze względu na realizację wyznaczonych celów,

– planuje metody kontroli i oceny postępów,

– omawia przykłady narzędzi technologicznych wspomagających proces treningowy,

– wprowadza i dostosowuje środki treningowe z innych dyscyplin sportu,

– tworzy roczny plan procesu treningowego, uwzględniając kalendarz startów,

– omawia zasady finansowania i rozliczania akcji szkoleniowych (w odniesieniu do poszczególnych źródeł finansowania).

Organizuje proces treningowy w snowboardzie

– określa strukturę sztabu i wymagane kompetencje współpracowników,

– dobiera współpracowników do realizacji wyznaczonych zadań,

– przydziela zadania trenerom realizującym jednostki treningowe.

Zestaw 3. Prowadzenie i nadzorowanie procesu treningowego w snowboardzie

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Realizuje proces treningowy w snowboardzie

– dobiera miejsca prowadzenia akcji szkoleniowych w rocznym planie szkolenia,

– dobiera sprzęt do przeprowadzenia akcji szkoleniowych

– ocenia dyspozycje zawodników do uczestnictwa w poszczególnych etapach procesu treningowego,

– przedstawia zawodnikom plan akcji szkoleniowych.

Nadzoruje realizację procesu treningowego w snowboardzie

– gromadzi dokumentację dotyczącą realizacji procesu treningowego i akcji szkoleniowych,

– ocenia stopień realizacji procesu treningowego,

– analizuje skuteczność przyjętej taktyki szkoleniowej,

– proponuje możliwości korekty przyjętych planów szkoleniowych i osiągania celów,

– modyfikuje plan procesu treningowego, uwzględniając aktualne wyniki badań i wyniki zawodników,

– nadzoruje rejestracje stosowanych obciążeń treningowych

– weryfikuje dobór metod, form i środków wykorzystywanych w procesie treningowym,

– weryfikuje dobór sprzętu pod względem osiągania założonych celów treningowych i wyników sportowych zawodników,

– ocenia pracę zespołu trenerów i formułuje wnioski.

Kieruje pracą sztabu szkoleniowego

– wyznacza standardy realizacji procesu treningowego,

– określa strukturę sztabu szkoleniowego i przydziela role członkom sztabu,

– określa cele krótko- i długoterminowe dla poszczególnych członków sztabu szkoleniowego,

– informuje o zasadach współpracy i obiegu informacji w sztabie szkoleniowym,

– dobiera metody motywowania członków sztabu szkoleniowego,

– monitoruje pracę sztabu i ocenia jakość wykonywanych zadań.

Zestaw 4. Zarządzanie własnym rozwojem zawodowym

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Aktualizuje i poszerza wiedzę

– wymienia działania wspierające własny rozwój zawodowy,

– selekcjonuje informacje z różnych źródeł dotyczące procesu treningowego pod kątem możliwości ich wykorzystania we własnej pracy treningowej,

– uczestniczy w szkoleniach, konferencjach krajowych i międzynarodowych.

Realizuje działania edukacyjne wspierające rozwój sportu snowboardowego

– tworzy materiały szkoleniowe przeznaczone dla instruktorów i trenerów,

– formułuje wnioski i zalecenia dotyczące ocenianych przez siebie konspektów jednostek treningowych,

– występuje jako ekspert sportowy.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

Na etapie weryfikacji dopuszczalne są wyłącznie następujące metody weryfikacji: test teoretyczny, obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych warunkach zimowych) połączona z rozmową z komisją walidacyjną, zwaną dalej „komisją”, analiza dowodów i deklaracji.

1.2. Zasoby kadrowe

Walidacja prowadzona jest przed komisją. Komisja składa się z 3 osób, w tym przewodniczącego komisji. Instytucja certyfikująca wyznacza przewodniczącego komisji spośród jej członków. Przewodniczący komisji łącznie spełnia następujące warunki:

– jest doktorem nauk o kulturze fizycznej,

– posiada dyplom trenera klasy drugiej w snowboardzie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub tytuł instruktora wykładowcy snowboardu,

– posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI (Internationaler Verband der Schneesportinstruktoren) w snowboardzie,

– posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy szkoleniowej (w tym egzaminowaniu) w zakresie szkolenia instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce,

– jest autorem lub współautorem minimum jednego opublikowanego programu szkolenia w snowboardzie.

Każdy z pozostałych członków komisji musi łącznie spełnić następujące warunki:

– posiada kwalifikację pełną z poziomem 7 PRK,

– posiada co najmniej stopień trenera w snowboardzie lub dyplom trenera klasy pierwszej w snowboardzie wydany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub tytuł instruktora wykładowcy snowboardu,

– posiada uprawnienia instruktora międzynarodowego IVSI w snowboardzie,

– posiada co najmniej pięcioletnie doświadczenie w pracy szkoleniowej instruktorów i trenerów snowboardu w Polsce.

Ponadto co najmniej 1 z członków komisji posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Weryfikacja składa się z 3 części:

Część 1. Teoretyczna – test teoretyczny. Obejmuje zestaw efektów uczenia się 1 oraz efekty uczenia się z zestawu 2 („Omawia zagadnienia związane z przeprowadzeniem diagnozy”; „Formułuje cele szkoleniowe i wynikowe”). Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji.

Część 2. Praktyczna – obserwacja w warunkach symulowanych (w rzeczywistych, naturalnych warunkach zimowych) połączona z rozmową z komisją. Obejmuje (częściowo) efekt uczenia się nr 2 z zestawu 2 („Formułuje cele szkoleniowe i wynikowe”), pozostałe efekty uczenia się z zestawu 2 oraz wszystkie efekty uczenia się z zestawu 3. Dopuszczalne jest zastosowanie metody analizy dowodów i deklaracji. Zestaw efektów uczenia się 4 musi być weryfikowany z wykorzystaniem analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową z komisją. Warunkiem dopuszczenia osoby przystępującej do walidacji do 2. części weryfikacji jest zaliczenie części 1.

Do przeprowadzenia 1. części weryfikacji niezbędna jest sala wyposażona w komputer podłączony do Internetu oraz projektor lub telewizor. Organizacja sali musi umożliwiać każdej osobie przystępującej do walidacji samodzielną pracę. Do przeprowadzenia 2. części weryfikacji niezbędne są:

– zorganizowany teren narciarski (przygotowany i zabezpieczony zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i zorganizowanych terenach narciarskich), tj. stok narciarski o wymiarach: długość minimum 800 m, szerokość minimum 40 m; fragment minimum 300 m o nachyleniu 15–20 st. oraz fragment minimum 300 m o nachyleniu ok. 35–40 st. zapewniający możliwość przeprowadzenia zawodów w slalomie gigancie,

– wyciąg narciarski; box o wymiarach: szerokość minimum 20 cm, długość minimum 400 cm,

– skocznia o wymiarach: wysokość progu minimum 1 m, długość części płaskiej minimum 4 m,

– 25 bramek snowboardowych,

– wiertarka,

– klucz do tyczek,

– 2 radiotelefony,

– elektroniczny pomiar czasu,

– komputer,

– kamera,

– fladra do grodzenia trasy,

– apteczka pierwszej pomocy.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

2.1. Metody

Dopuszczalne metody na tych etapach: metoda dowodów i deklaracji oraz rozmowa z doradcą walidacyjnym.

Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych w trakcie etapu 1 dopuszcza się następujące dowody:

– zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu teoretycznego na kursie trenera SITS organizowanego przez Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu,

– legitymację trenera snowboardu wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego po ukończeniu specjalizacji trenerskiej ze snowboardu,

– inne certyfikaty potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się zawarte w przedmiotowej kwalifikacji wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą).

Do weryfikacji efektów uczenia się walidowanych na 2 etapie dopuszcza się następujące dowody:

– zaświadczenie o zaliczeniu egzaminu praktycznego na kursie trenera SITS organizowanego przez Stowarzyszenie Instruktorów i Trenerów Snowboardu,

– legitymację trenera snowboardu wydaną przez Akademię Wychowania Fizycznego po ukończeniu specjalizacji trenerskiej ze snowboardu,

– inne certyfikaty potwierdzające uzyskanie efektów uczenia się zawarte w przedmiotowej kwalifikacji wydane poza granicami Polski (po akceptacji przez instytucję certyfikującą).

2.2. Zasoby kadrowe

Doradca walidacyjny:

– stosuje metody i narzędzia pomocne przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji,

– zna zasady weryfikacji dowodów na osiągnięcie efektów uczenia się,

– przestrzega wysokich standardów etyki zawodowej,

– zna wymagane efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ustalone dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego,

– zna metody i narzędzia stosowane w celu zweryfikowania wymaganych efektów uczenia się dla kwalifikacji będących w zakresie jego działania jako doradcy walidacyjnego.

2.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie osobie przystępującej do walidacji w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Zbiór dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia analizy dowodów osoby przystępujące do walidacji muszą przekazać do instytucji certyfikującej w terminie określonym przez tę instytucję.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która przedstawi:

– kwalifikację pełną z poziomem 6 PRK (studia pierwszego stopnia),

– kwalifikację cząstkową z poziomem 5 PRK „Prowadzenie treningu w snowboardzie” lub inną kwalifikację z obszaru treningu sportowego w snowboardzie z poziomem 5 EQF,

– oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją,

– zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do uprawiania snowboardu,

– ubezpieczenie OC i NNW na czas trwania procesu walidacji.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00