Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
idź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
description

Akt prawny

Akt prawny
obowiązujący
Monitor Polski rok 2023 poz. 76
Wersja aktualna od 2023-01-18
opcje loupe more_vert
ZAMKNIJ close

Alerty

Monitor Polski rok 2023 poz. 76
Wersja aktualna od 2023-01-18
Akt prawny
obowiązujący
ZAMKNIJ close

Alerty

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI1)

z dnia 4 stycznia 2023 r.

w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej „Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej „Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej” do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Sportu i Turystyki: K. Bortniczuk

1) Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej – kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 1946).

Załącznik do obwieszczenia Ministra Sportu i Turystyki
z dnia 4 stycznia 2023 r. (M.P. poz. 76)

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ „PLANOWANIE I PROWADZENIE ZAJĘĆ ZE WSPINACZKI SPORTOWEJ” DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji rynkowej

Planowanie i prowadzenie

2. Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej

Certyfikat

3. Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 5 lat. Warunkiem przedłużenia są:

– odbycie doszkolenia unifikującego w wymiarze minimum 12 godzin zajęć na obiektach wspinaczkowych i 4 godzin wykładów, prowadzonego przez instytucje certyfikujące kwalifikację „Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej” lub podmioty przez nie wskazane,

– przedstawienie zaświadczenia o ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do recertyfikacji, zawierającego następujące tematy:

– ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku,

– ocena stanu poszkodowanego,

– kontrola czynności życiowych,

– postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym,

– podstawowe czynności podtrzymywania życia,

– postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek,

– postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń,

– postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa,

– przedstawienie aktualnego zaświadczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć,

– przedstawienie wykazu potwierdzającego przejście przynajmniej 20 dróg o trudności minimum 7a w trakcie posiadania kwalifikacji.

Odnowienie jest możliwe w okresie do 24 miesięcy od upłynięcia terminu ważności certyfikatu.

4. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (PRK), 4 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

5. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację jest gotowa do samodzielnego planowania, organizowania i przeprowadzenia zajęć ze wspinaczki sportowej na drogach ubezpieczonych. Wspomaga uczestników w procesie nauczania/uczenia się, m.in. udzielając wskazówek i korygując błędy. Posiadacz kwalifikacji na podstawie zdiagnozowanych potrzeb i możliwości uczestników, wykorzystując wiedzę z zakresu dydaktyki oraz teorii prowadzenia zajęć sportowych, przygotowuje plan szkolenia i konspekt zajęć. W trakcie realizowanych zajęć doskonali poziom sprawności fizycznej, umiejętności ruchowych uczestników i przekazuje wiedzę na temat sposobów bezpiecznego korzystania ze sprzętu. Podejmowane czynności wykonuje z wykorzystaniem wiedzy dotyczącej bezpieczeństwa na/w obiektach wspinaczkowych. Osoba posiadająca kwalifikację swobodnie porusza się po obiektach wspinaczkowych i demonstruje nauczane techniki.

Zestaw 1. Wspinaczka jako dyscyplina sportowa

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Charakteryzuje dyscyplinę

– omawia historię wspinaczki,

– opisuje rolę i zadania instruktora wspinaczki,

– omawia skale wspinaczkowe,

– omawia style i taktyki pokonywania dróg wspinaczkowych (np. w skałach, na boulderach, w czasie zawodów),

– omawia aktualne możliwości uprawiania wspinaczki w Polsce i na świecie,

– omawia różne formacje skalne i techniki ich pokonywania,

– charakteryzuje wspinaczkę jako dyscyplinę sportu oraz formę rekreacji,

– omawia prawa fizyki występujące w czasie uprawiania wspinaczki,

– opisuje zasady utrzymania stabilności ciała w czasie wspinaczki,

– omawia przeciwwskazania do uprawiania wspinaczki,

– omawia przepisy prawne regulujące kwestie dostępu do rejonów wspinaczkowych

– omawia ścieżki rozwoju umiejętności wspinaczkowych.

Opisuje strukturę organizacyjną dyscypliny

– omawia organizację systemu współzawodnictwa sportowego we wspinaczce w Polsce i na świecie,

– omawia zasady organizacji współzawodnictwa młodzieży,

– omawia zasady rozgrywania konkurencji wspinaczkowych.

Charakteryzuje sprzęt wspinaczkowy

– omawia rodzaje uprzęży wspinaczkowych

– omawia rodzaje butów wspinaczkowych,

– omawia rodzaje sprzętu asekuracyjnego i ich zastosowania, w tym przyrządów, lin, taśm, karabinków asekuracyjnych i ekspresów.

Charakteryzuje zasady bezpieczeństwa

– omawia sposoby oceny stanu sprzętu wspinaczkowego,

– omawia sposoby konserwacji sprzętu wspinaczkowego,

– omawia zasady użycia sprzętu wspinaczkowego, w tym automatów do autoasekuracji typu trublue,

– omawia zagrożenia naturalne w trakcie wspinaczki w terenie (np. kruszyzna skalna, wyładowania atmosferyczne) i sposoby reagowania na nie,

– omawia zagrożenia w trakcie wspinaczki na sztucznych obiektach (np. łączenie między materacami, dziura w materacu),

– omawia najczęściej występujące urazy w czasie wspinaczki,

– omawia zasady bezpiecznego przebywania w/na obiektach wspinaczkowych,

– omawia bezpieczeństwo własne,

– omawia sygnały alarmowe i reakcje na nie,

– omawia komendy wspinaczkowe,

– omawia zakres odpowiedzialności prawnej instruktora wspinaczki,

– omawia rodzaje oraz wymogi dotyczące ubezpieczeń wspinaczy w krajach europejskich.

Zestaw 2. Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Pokonuje drogę wspinaczkową o trudności 6c z dolną asekuracją

– przygotowuje i zakłada własny sprzęt wspinaczkowy,

– przywiązuje linę do uprzęży,

– stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i sprzętu asekuracyjnego u partnera,

– maksymalnie w drugiej próbie pokonuje drogę wspinaczkową, w sposób bezpieczny i poprawny, bez odpadnięcia, stosując w czasie prowadzenia poprawne komendy,

– bezpieczne przewiązuje się przez stanowisko asekuracyjne.

Wiąże węzły

– demonstruje techniki wiązania węzłów na linie: ósemka, kluczka, flagowy oraz omawia zasady ich użycia,

– demonstruje techniki wiązania węzłów samozaciskowych: bloker, stoper i prusik oraz omawia zasady ich użycia.

Zakłada stanowisko asekuracyjne

– buduje stanowisko dla „wędki” z dwóch punktów asekuracyjnych bez punktu centralnego,

– buduje stanowisko dla „wędki” z wykorzystaniem stałego stanowiska z punktem centralnym w sposób oszczędzający kolucho stanowiska,

– buduje prawidłowe stanowisko kierunkowe (np. motylek, pajączek).

Demonstruje techniki wspinaczkowe

– demonstruje technikę frontalną,

– demonstruje technikę wspinaczki w przewieszeniu (boczną/skrętną),

– demonstruje technikę stabilizacji ciała (efekt zawiasu),

– demonstruje technikę rozpierania,

– demonstruje technikę odpoczynku.

Asekuruje wspinającego się

– przygotowuje i zakłada własny sprzęt wspinaczkowy,

– wpina karabinek zakręcany z przyrządem asekuracyjnym do uprzęży i linę do przyrządu asekuracyjnego w sposób niwelujący możliwość zgubienia sprzętu,

– stosuje kontrolę partnerską: sprawdza prawidłowość założenia uprzęży i przywiązania się partnera,

– asekuruje wspinającego się przed wpięciem pierwszego punktu asekuracyjnego,

– asekuruje wspinającego się z wykorzystaniem przyrządu nieautomatycznego i półautomatycznego lub automatycznego,

– wiąże węzeł flagowy w czasie asekuracji z nieautomatycznego przyrządu asekuracyjnego,

– reaguje na komendy wspinającego się,

– opuszcza wspinającego się na ziemię,

– klaruje linę i przygotowuje ją do transportu.

Demonstruje techniki zjazdu

– demonstruje technikę samodzielnego zjazdu ze stanowiska w wysokim przyrządzie,

– omawia technikę bezpiecznego wycofania się z drogi wspinaczkowej przed jej ukończeniem z różnego rodzaju punktów asekuracyjnych (ring, spit),

– demonstruje technikę podchodzenia (prusikowania) z użyciem repsznurów.

Demonstruje techniki bezpiecznego odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej

– demonstruje techniki odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej przewieszonej,

– demonstruje techniki odzyskiwania sprzętu z drogi wspinaczkowej przebiegającej trawersem.

Zestaw 3. Teoretyczne podstawy planowania zajęć ze wspinaczki sportowej

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Charakteryzuje teorię i metodykę sportu stosowane w planowaniu zajęć ze wspinaczki

– opisuje metody nauczania ruchu i formy organizacyjne prowadzenia zajęć stosowane w procesie nauczania wspinaczki,

– omawia zasady nauczania technik stosowanych we wspinaczce,

– klasyfikuje i omawia środki dydaktyczne stosowane w procesie nauczania wspinaczki w różnych grupach wiekowych, w tym: dobór i przygotowanie sprzętu, miejsce zajęć, ćwiczenia, gry i zabawy oraz pomoce dydaktyczne,

– charakteryzuje cykle treningowe (makrocykle, mezocykle, mikrocykle),

– charakteryzuje etapy szkolenia sportowego,

– opisuje cele i zadania poszczególnych części jednostki treningowej,

– omawia zasady przygotowania miejsca do zajęć ze wspinaczki.

Opisuje zagadnienia psychospołeczne dotyczące procesu nauczania – uczenia się

– opisuje sposoby budowania pozytywnych relacji z uczestnikami w grupie,

– opisuje techniki motywacji w procesie nauczania,

– opisuje sposoby zarządzania stresem.

Zestaw 4. Planowanie i realizowanie zajęć ze wspinaczki sportowej

Poszczególne efekty uczenia się

Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia

Przygotowuje zajęcia ze wspinaczki

– określa cel główny szkolenia,

– przygotowuje, w odniesieniu do celu, plan szkoleniowy,

– wyznacza cele jednostki szkoleniowej,

– dobiera ćwiczenia do tematu zajęć,

– dobiera sprzęt w zależności od wieku, budowy i umiejętności uczestnika,

– planuje przebieg zajęć, uwzględniając elementy takie jak: treści zajęć, dozowanie ćwiczeń, wykorzystanie miejsca ćwiczeń, ustawienie uczestników zajęć itd.,

– uzasadnia dobór komponentów planu treningowego (treść, intensywność, objętość, częstotliwość) oraz uzasadnia ich dobór do zróżnicowanych potrzeb, możliwości i zainteresowań uczestników, jak również innych warunków (np. pogodowych, infrastruktury),

– przygotowuje konspekt zajęć uwzględniający: cel zajęć i czas ich trwania, metody nauczania, środki dydaktyczne, formy organizacyjne, prognozowane warunki atmosferyczne, wiek i liczebność grupy, z zachowaniem obowiązującej we wspinaczce terminologii.

Organizuje zajęcia

– przygotowuje sprzęt do prowadzenia zajęć, w tym sprawdza jego stan techniczny i kompletność,

– przygotowuje miejsce zajęć (np. sprawdza homologację ściany, ułożenie materaców lub crashpadów, natężenie ruchu),

– zakłada stanowiska i przygotowuje liny do wspinaczki z górną asekuracją,

– ustala poziom umiejętności wspinaczkowych oraz warunki psychofizyczne uczestników szkolenia,

– dokonuje podziału uczestników na zespoły,

– dobiera sprzęt dla uczestników zajęć.

Prowadzi zajęcia

– omawia temat i cel zajęć z uczestnikami,

– omawia zasady bezpiecznego korzystania z obiektów szkoleniowych,

– prowadzi rozgrzewkę,

– utrzymuje kontakt z grupą (np. nawiązuje kontakt wzrokowy, reaguje na sygnały zmęczenia, na sygnały braku zrozumienia instrukcji, komunikuje się z uczestnikami z zachowaniem obowiązującej terminologii),

– egzekwuje prawidłowe ustawienie i poruszanie się uczestników podczas zajęć,

– ustawia się względem grupy, umożliwiając wszystkim uczestnikom dobrą widoczność prezentowanych ćwiczeń,

– stosuje zróżnicowane metody nauczania, formy organizacyjne i środki dydaktyczne dostosowane do celu zajęć i możliwości uczestnika,

– naucza technik wspinaczkowych,

– dobiera, opisuje i demonstruje stosowane ćwiczenia,

– nadzoruje i kontroluje wykonywanie ćwiczeń przez uczestników,

– koryguje błędy techniczne i taktyczne,

– mobilizuje do wysiłku fizycznego, w tym stosuje zachęty słowne, pochwały,

– reaguje w sytuacjach niebezpiecznych,

– omawia zgodne z etyką wspinaczkową postawę i zachowanie,

– przygotowuje i prowadzi zajęcia teoretyczne,

– podsumowuje zajęcia i poziom realizacji zadania.

6. Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody

W czasie weryfikacji możliwe jest stosowanie następujących metod:

– analiza dowodów i deklaracji,

– test teoretyczny,

– rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej „komisją” (wywiad swobodny),

– obserwacja w warunkach symulowanych lub rzeczywistych.

1.2. Zasoby kadrowe

Komisja składa się z minimum 2 osób.

Każdy z członków komisji musi spełniać następujące wymagania:

– posiada co najmniej tytuł instruktora wspinaczki Polskiego Związku Alpinizmu (PZA) lub kwalifikację „Planowanie i prowadzenie zajęć ze wspinaczki sportowej” lub legitymację instruktora sportu o specjalności wspinaczka sportowa wydaną przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829),

– odbył w ciągu ostatnich 3 lat unifikację w zakresie wiedzy i umiejętności zawartych w kwalifikacji, zorganizowaną przez instytucję certyfikującą lub podmiot przez nią wskazany,

– przeprowadził minimum 180 dni szkoleniowych ze wspinaczki sportowej,

– posiada umiejętności związane z egzaminowaniem/ocenianiem (poświadczone zaświadczeniem, oświadczeniem, umową o pracę, kontraktami itp.).

Ponadto co najmniej 1 z członków komisji spełnia jeden z poniższych warunków:

– posiada doświadczenie w zakresie działań związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji,

– uczestniczył jako członek komisji w co najmniej dwóch procesach walidacyjnych dotyczących niniejszej kwalifikacji.

1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Za pomocą obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 2 „Demonstrowanie umiejętności wspinaczkowych”.

Za pomocą testu teoretycznego połączonego z rozmową z komisją (wywiadem swobodnym) potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 1 „Wspinaczka jako dyscyplina sportowa” i 3 „Teoretyczne podstawy planowania zajęć ze wspinaczki sportowej”.

Pozytywne potwierdzenie efektów uczenia się zawartych w zestawach 1, 2 i 3 dopuszcza do odbycia 8-dniowej praktyki (minimum 64 godziny) w minimum 1 rejonie wspinaczkowym na naturalnych obiektach oraz na sztucznym obiekcie wspinaczkowym. W trakcie praktyki potwierdzane jest posiadanie efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 „Planowanie i realizowanie zajęć ze wspinaczki sportowej”. Praktyka musi odbywać się u asesora walidacyjnego z listy określonej przez instytucję certyfikującą. Instytucja certyfikująca określa wymagania dla asesora.

Warunkiem potwierdzenia efektów uczenia się zawartych w zestawie 4 jest przedstawienie komisji dowodów i deklaracji, które zawierają:

– plan szkoleń wraz z wyznaczonymi celami,

– konspekty poszczególnych zajęć,

– kartę praktyk,

– pozytywną opinię asesora walidacyjnego.

Karta praktyk wypełniana przez praktykanta musi zawierać następujące elementy/zagadnienia:

– miejsce realizacji zajęć,

– rodzaje wykonywanych ćwiczeń,

– ocenę postępów uczestników zajęć.

Opinia asesora musi zawierać ocenę:

– znajomości zagadnień technicznych,

– znajomości terenu działania,

– dostrzegania i korygowania błędów popełnianych przez kursantów,

– bezpieczeństwa szkolenia,

– umiejętności dydaktycznych, w tym sposobu przekazywania informacji.

Instytucja certyfikująca zapewnia:

– dostęp do obiektu wspinaczkowego z drogami wspinaczkowymi o trudności 6c wymaganymi do przeprowadzenia weryfikacji,

– warunki umożliwiające przeprowadzenie testu teoretycznego,

– warunki umożliwiające przeprowadzenie rozmowy z kandydatem,

– listę asesorów walidacyjnych, u których możliwe jest odbycie praktyki,

– apteczkę pierwszej pomocy,

– urządzenie do wideorejestracji obserwacji w warunkach symulowanych i rzeczywistych.

Sprzęt służący do asekuracji na drodze ubezpieczonej: atestowane liny pojedyncze, przyrządy asekuracyjne nieautomatyczne, półautomatyczne i automatyczne, ekspresy – są zapewniane zgodnie z osobnymi ustaleniami.

2. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Nie określa się.

7. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest przedstawienie dokumentów poświadczających:

– pełną zdolność do czynności prawnych,

– prowadzenie 20 dróg w stopniu trudności minimum 7a, w minimum dwóch różnych rejonach skalnych (wykaz przejść),

– ukończenie kursu udzielania pierwszej pomocy w wymiarze nie mniejszym niż 8 godzin, nie wcześniej niż 3 lata przed przystąpieniem do walidacji, zawierającego następujące tematy:

– ocena sytuacji i zabezpieczenie miejsca wypadku,

– ocena stanu poszkodowanego,

– kontrola czynności życiowych,

– postępowanie z poszkodowanym nieprzytomnym,

– podstawowe czynności podtrzymywania życia,

– postępowanie w przypadku zachorowań i stanów nagłych, bólu w klatce piersiowej, drgawek,

– postępowanie w przypadku krwotoków, poważnych ran, oparzeń i odmrożeń,

– postępowanie w przypadku urazów kostno-stawowych oraz urazów głowy i kręgosłupa,

– wykształcenie średnie lub średnie branżowe,

– niekaralność związaną z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją (oświadczenie o niekaralności),

– brak przeciwwskazań do uprawiania wspinaczki i prowadzenia zajęć (zaświadczenie lekarskie),

– ubezpieczenie OC na czas weryfikacji na kwotę nie mniejszą niż 200 tys. zł,

– inne ubezpieczenia wymagane przez prawo lokalne obowiązujące w miejscu i czasie prowadzenia walidacji.

Dodatkowo, każdy kandydat posiada: własną atestowaną uprząż wspinaczkową i nieautomatyczny przyrząd asekuracyjny, 3 karabinki zakręcane typu HMS oraz 2 pętle z repsznura o średnicy 5–6 mm i długości minimum 60 cm. Asesor walidacyjny ocenia i dopuszcza sprzęt do użycia w trakcie weryfikacji.

Sprzęt służący do asekuracji na drodze ubezpieczonej (ekspresy, liny, atestowane taśmy wspinaczkowe, przyrządy asekuracyjne półautomatyczne i automatyczne) jest zapewniany zgodnie z osobnymi ustaleniami.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat

Treść przypisu ZAMKNIJ close
Treść przypisu ZAMKNIJ close
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00